דיווחנו היום (רביעי) על כך שהמשטרה איבטחה מבצע הריסה מטעם רשות המקרקעין של בנייה לא חוקית בישובים הבדואים בציר עומר-שוקת, לו נתן כבר ביהמ"ש את אישורו.

עשרות מבנים בכפר בנגב נהרסו; בן גביר: "הסתיימו הימים שהם בונים איפה שרוצים"
בהוראת בן גביר: מבנים ברהט נהרסו למרות לחץ שהפעיל ראש העיר

הביצוע של ההריסות הוא המשך של מימוש מדיניות דומה,עליה דיווחנו בעבר. מעריב פנה לקבל התייחסויות מהציבור הבדואי, למדיניות ההריסות בכלל ולמבצע הנוכחי בפרט. מהתגובות עולה שהציבור הבדואי זועם ושעיקר הכעס מופנה לשר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר.

המועצה האזורית לכפרים הלא מוכרים בנגב טוענת, שהריסת שכונת ואדי חליל היא "פשע". אתמול (שלישי) אחה"צ, הוצאה בשמה הודעה דחופה לעיתונות שבין השאר נכתב בה: "זהו מבצע הריסות הבתים הגדול ביותר ביום אחד מאז הרס הכפר אל עראקיב ב-2010, בהובלת השרים איתמר בן גביר ועמיחי שיקלי.

מטרתם היא להדליק את הנגב כדי להעמיק את האפליה הגזענית". הבוקר הם דיווחו שבמהלך הלילה, מי שהדליק את האש הם דווקא חלק מהתושבים ששרפו את הבתים המיועדים להריסה. בדיווח של המועצה נכתב: "מהיאוש שורפים את הבתים. מעדיפים את זה מלראות את השופלים עולים עליהם".

עטיה אלאעסם יו״ר המועצה, מהכפר אבו תלול אומר היום למעריב: "אנחנו חווים בשנה האחרונה דברים קשים, שהמקור שלהם הוא בן גביר, אבל זה גם כן של מוסדות המדינה שהם עוזרים מאוד לבן גביר להעביר את המדיניות שלו". אלעסאם טוען ש"המדיניות הזו, עוזרת לבן גביר לבנות את העתיד שלו על החורבן של הישובים הערבים בנגב וזה מה שהוא עושה".

אלעסאם מסביר: "הוא מתפאר שהוא משאיר הורים וילדים ללא קורת גג בלי שום פתרון. הוא מתפאר מאוד במעשים הנפשעים האלה שהוא עושה". לדבריו, "יש עוד שבעה כפרים שהמדינה ובן גביר מתכוננים לעשות להם טרנספר". אלעסאם מעלה חשש "שהמדיניות באה להזיז את כל הכפרים בנגב הלא מוכרים, מהמקום שלהם".

הוא קובל על כך ש"מדיניות הריכוז הזאת שהמדינה נוקטת כלפי האזרחים הבדואים, לא מאפשרת להם לבחור את סוג הישוב שהם רוצים והיא גם כן לא רואה אותם מחצי מטר בתוכניות שלה העתידיות עבורם". הוא טוען שזה מדאיג אותם מאוד ואומר: "אנחנו רואים שהעתיד שלנו בכפרים האלה הוא עתיד חשוך". 

אלעסאם מציין שבעבר הם הפגינו הרבה, ספגו הרבה וגם שתקו הרבה. הוא מסכם ומבטיח: "המדיניות הזאת של בן גביר, לא נותנת לנו שום ברירה אחרת, אלא באמת להגן על הבתים שלנו, אם זה בהפגנות, אם זה עצירות, אם זה כל מיני דרכים חוקיות, שאנחנו צריכים לנקוט בהם."

חליל אלעמור, בן 59, כפר אלסרה אומר לנו: "איום ונורא, אנחנו ביום שלדעתי צריך להיות יום אבל, במגזר כולו". עוד הוא מוסיף: "מדינת ישראל בתקופה כל כך קשה ורגישה, שבה אזרחים בדואים נהרגים במלחמה, האזרחים הראשונים שנהרגו במלחמה מפגיעת טילים ישירה הם היו האזרחים הבדואים".

הוא חוזר ומדגיש שמדובר ב"יום שחור", המדינה לדבריו הורסת את הבתים של הילדים שלה, אנשים שהיו וחיו לפני קום המדינה. אלעמור טוען ש"הצדק לא נעשה עם הבדואים, אלארק גזל כל השנים". להבנתו, המדינה "כל הזמן תמצא מישהו שעולה מדרגה על כתפי הבדואים, על ידי הסתה ושיסוי והסתה לאלימות, כמו בן גביר וקודמיו".  הוא בניגוד לאל עסאם, אינו מוצא טעם בהפגנות. "אין מה להפגין", הוא קובע ומסביר: "את המנהיגים שלנו דוחפים כמו ילדים, אז מה אני אעשה? מה אנחנו נעשה?"

ודיע אלעטואונה בן 46 הוא תושב אל פורה, משפיען רשת: הוא חש אכזבה, אך טוען ש"אי אפשר להפיל הכול על בן גביר. יש ראש ממשלה, יש ממשלה יש מדינה". לדבריו המעשים מעוררים תסכול והדבר מקומם ורק מרחיק. "בן גביר עושה פשוט פוליטיקה על הגב שלנו. מישהו צריך לעצור את זה" הוא אומר ומוסיף: "זה מצטבר, כל דבר שהוא מצטבר ואין לו מענה, נוצרת מחשבה שלילית. יש תסכול, תסכול,תסכול". 

אלעטאונה מייחל לכך שיעשו הסדר ותוכנית אמתית. "אם זה היה קיבוץ שמפריע, לא היו הורסים. אם מקימי המדינה היו רואים את ההנהגה של המדינה הזאת, הם היו מתביישים", הוא פוסק. ראאד אל עוברה, חבר מועצה ברהט ומשנה לראש העיר כועס ואומר לנו: "לצערי הרב זה פשע" ומוסיף: "מדובר בממשלה גזענית".

לדעתו המטרה היא "לגרום לקרע בין החברה הערבית לחברה היהודית". אין לדבריו "דבר כזה להרוס בתים של אנשים מבלי שתהיה להם אלטרנטיבה, נשארים בלי קורת גג". לטענתו, "במקום לחבק את החברה הערבית ולתת להם ההרגשה שהם ישראלים, הממשלה מלמדת אותם על שנאה, במקום שידאגו להם וישקיעו בילדים שלהם, הם הורסים את הבתים שלהם". הוא תוהה: "מה מצפים מילד, שרואה את הבית שלו נהרס מולו העיניים? איזה תחושה תהיה לו? מה יצא ממנו בעתיד?"

אל עוברה מסיים ואומר: "זה ממש פשע, זה ממש מראה על גזענות, זו אדמה שלהם ובתים שלהם, שרובם לפני קום המדינה". מלשכת השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר נמסר למעריב הבוקר: "הריסת עשרות מבנים לא חוקיים בצביר אבו עסא  שבנגב, היא צעד חשוב של ריבונות ומשילות.

אכן כפי שהשר הבטיח עם כניסתו לתפקיד, יש עליה נכרת בהריסות הבתים הלא חוקיים בנגב והשר גאה להוביל מדיניות זאת ועושה זאת מידי שבוע בשולחנות עגולים ובהשתתפות הרשות להסדרת התיישבות הבדואים בנגב עם השר שיקלי , רמ״י בהובלת השר גולדקנופף וראש רמ״י  יקי קווינט, רשות לאכיפת מקרקעין והסיירת הירוקה.

הערכה מיוחדת למשטרת מחוז דרום ולממ״ז אמיר כהן שמיישמים המדיניות ופועלים לאכוף את החוק בנחישות ונחישות. ידע כל פורע חוק בנגב שאדמות הנגב לא הפקר ומדינת ישראל תילחם מלחמת חורמה במי שמשתלט על קרקעות ומנסה לקבוע מציאות בשטח״.

תיעוד רחפן מהתקיפות במרחב רמיה שבדרום לבנון (צילום :דובר צה"ל)