מיכל דליות נכנסה לפני שנים לכל בית בישראל בזכות ספרי הדרכה הורית ואחר כך עם תוכנית הטלוויזיונית "סופר נני". היא לימדה דור שלם של הורים צעירים בישראל איך להימנע מטעויות בהתנהלות מול הילדים. איך להיות אסרטיביים ולתחזק על בסיס יום יומי את האסרטיביות ההורית מול הילדים, אך מבלי לפגוע חלילה בחמלה של ההורה לילדו. 

ישראל חייבת להדוף את הלחץ האמריקאי ולהשלים את העבודה ברפיח | מומחה מנתח
למרות כל המכות הקשות שספג - סינוואר עדיין בהלם מדבר אחד

גורם הבקיא ברזי מערכות היחסים הביטחוניים בין הממשל האמריקאי לממשלת ישראל אמר היום שכנראה שבמצב הדברים שנוצר: חוסר האמון, התסכול, הכעס האמריקאי על מקבלי ההחלטות בישראל, הנשיא האמריקני ג׳ו ביידן זקוק בדחיפות ל"סופר נני" שתעמוד לצדו.

גורם בכיר בתעשיית הנשק האמריקאי הפועל בישראל אמר היום (רביעי): "אין אמברגו נשק. ביום שפרסמו כי עצרו את אספקת הנשק מארצות הברית לישראל פרקו בבסיס נבטים משלוחי נשק ממטוסי חיל האוויר האמריקאי".

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

האלוף גיורא איילנד, האיש שיש לו אולי הכי הרבה שעות מול הממסד הביטחוני והממשל האמריקאי מתוסכל מהמצב אליו הגענו מול האמריקאים בשבועות האחרונים: "אין אף אחד בישראל שיודע לדבר עם האמריקאים", הוא אומר, ומסביר שלדעתו האמריקאים טרם הטילו אמברגו נשק וספק רב אם הם משהים משלוחים. מה שכן, הם משתמשים בעניין הזה כמו סוג של איום.

אם נחזור לעולמה של "סופר נני", משהו כמו 'אם לא תסיים את הארוחה יבוא שוטר'. מי מאיתנו כילד לא שמע את זה ומי מאיתנו כהורה לא השתמש באיום הזה יותר מפעם אחת. אבל כולנו יודעים שכנראה השוטר לא יבוא בגלל שלא סימנו את האוכל בצלחת.

"גם אם לא יעצרו את המשלוחים, אנחנו צועדים למקום לא טוב ברמה האסטרטגית בנושא ההצטיידות מול ארצות הברית. העובדה כי השיח בסוגיה עולה גם בארצות הברית וגם בישראל, נקלט באיראן, בלבנון, בעזה וביתר מרחבי המזרח התיכון. ישראל, אם נרצה או לא נרצה, היא מדינה שחיה בחסות ארצות הברית לטוב ולרע. אנו נשענים על האמריקאים בחימוש, במטוסי קרב, במסוקים, בטכנולוגיה גם כזאת שבימים הללו מפתחים אותה. כמו למשל מערכת היירוט "מגן אור" ליירוט לייזר של טילים, וכתבמים מתפוצצים. ביידן אישר 1.2 מליארד דולר לפרויקט שמפותח על ידי רפא"ל בישראל בשיתוף לוקהיד מרטיין האמריקאית. אבל לא רק זאת ארצות הברית הוכיחה במלחמת חרבות ברזל את המחויבות שלה: נושאות מטוסים, רכבת אוירית, מליארדי דולרים במזומן לחימוש, תיווך במו"מ לשיחרור החטופים. ועד המטרייה המדינית והדיפלומטית מהאג ועד עצרת האו"ם ומועצת הביטחון בניו יורק.

בנימין נתניהו, ג'ו ביידן  (צילום: מרק ישראל סלם,REUTERS/Evelyn Hockstein)
בנימין נתניהו, ג'ו ביידן (צילום: מרק ישראל סלם,REUTERS/Evelyn Hockstein)

האלוף איילנד אומר ביחס לדיווחים על האמברגו נשק, "באופן פורמלי זה משחקים. ישראל מצידה יוצאת לרצות את ארצות הברית אבל זה לא מספיק. האמריקאים הבהירו שהם רוצים את סוף המלחמה, את זה שלא ניכנס לרפיח, ושנדאג שלא יהיה רעב על ידי אספקת סיוע הומניטרי לעזה. זהו תכתיב מארצות הברית, איבדנו את החופש. כרגע חוסר האמון מוחלט בין הממשל האמריקאי לממשלת ישראל". אומר האלוף איילנד שסבור כי מצב הדברים יקשה על ישראל להכריע בעתיד את חיזבאללה בצפון או אף איומים אחרים שיאתגרו את ישראל.

"הסיכון בהספקת הנשק לישראל כרגע נעשה דווקא מתוך הממשלה, מהשר הקטן במשרד הביטחון שהחליט לעצור את עסקאות רכישת שתי טייסות הקרב 25 מטוסי חמקן F35 ו25 מטוסי F15 שחייל האוויר זקוק להם. אנחנו נמצאים בשעות האחרונות לפני הנזק הבלתי הפיך בהתנהלות של השר סמוטריץ בשל ההחלטה שלו".

צה"ל הגיע ל-7 לאוקטובר במצב לא טוב. עם מסוקי יסעור ישנים וכמעט לא בכשירות טיסה, עם מסוקי תקיפה חסרים וישנים, עם מחסור במלאי חימושים ועוד. המזל הגדול של ישראל היא שארצות הברית ומדינות נאט"ו ומדינות נוספות פתחו את מחסני החירום וסיפקו לישראל כמעט כל שדרשה. אולם שבעה חודשים אחרי נראה כי על פי התנהלות מקבלי ההחלטות בממשלה בכל הקשור לדרישות של הממשל בארצות הברית זה כמו הילד המתקשה לקבל מרות הורית.

ישראל חייבת להבין כי יש צורך באמת לבנות את כוחו של צה"ל אל מול האיומים השונים במרחב וזה לא פחות בחשיבות מניצחון מלא.