אלוף במיל' אליעזר צ'ייני מרום, לשעבר מפקד חיל הים, התראיין היום (שישי) בתוכניתם של רון קופמן ואריה אלדד ב-103FM והתייחס למשבר ביחסים בין ישראל לארה"ב, וזאת ברקע החלטתו של הנשיא ג'ו ביידן לא לספק לישראל נשק התקפי בעקבות הפעולה ברפיח

בשקט בשקט: ביידן מגשים לסינוואר את חלומותיו הפרועים ביותר | דעה
בן גביר: "כתבתי בעדינות"; גמליאל: "רומנטיקן, הוסיף לב" | סערת ביידן בקבינט

תחילה נשאל צ'ייני כמה זמן להערכתו היה לוקח לישראל אם הייתה מחליטה להיות עצמאית בתחום החימושים, והשיב: "לפי דעתי מספר לא רב של שנים, חלקי מפסי הייצור קיימים, אבל פשוט רידדו אותם בצורה משמעותית. אנחנו כמו מסומם שממש נהיה עם תלות מוחלטת בסיוע האמריקאי, כמעט ארבעה מיליארד דולר בשנה. סגרנו פסי ייצור, העברנו דברים לארה"ב, והיה שלב אפילו שהייתי במשלחת ואמרו לי שאפילו קונים טונה מארה"ב. ירדנו מהפסים בעניין הזה. נהיינו כל כך תלויים שזה מסכן את ביטחון מדינת ישראל".

"יש לנו את היכולות, כולל הקיטים האלה שאנחנו יודעים להרכיב, אנחנו מייצרים את זה", הוסיף, "התעשייה הביטחונית הישראלית מוכרת קיטים כאלה בעולם. אנחנו עכשיו תלויים בקיטים האלה. כל מיני כאלה דברים שבכלל מיוצרים בישראל. יש בתעשייה הביטחונית את הידע, נכון, חסר לנו כסף, וטוב שיהיה לנו אמריקה לידנו, אבל אני חושב שאנחנו הפכנו להיות מכורים, וצריך לעשות את זה במידה. בסוף ארבעה מיליארד זה באזור ה־15 מיליארד ש"ח למדינה שהפכה כבר מכמה מאות אלפים לעשרה מיליון תושבים - זה כבר פחות כבד על התקציב".

בנימין נתניהו, ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)
בנימין נתניהו, ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)

"תהליך הלמידה פה פשוט לקוי ולוקה בחסר. הכטב"מים האיראנים שנמצאים בידי חיזבאללה, הייתה לנו את מלחמת אוקראינה, הכתובת על הקיר. כל מלחמה יש לה מעבדה באיזשהו מקום, המעבדה הזו הייתה באוקראינה. אנחנו יושבים, והכטב"מים האלה נופלים לנו על הראש, הורגים חיילים, אזרחים, אני פשוט רותח. לא עשינו כלום. סדרי העדיפויות שלנו לדעתי היו לקויים ולא נכונים. הדוגמה הכי בולטת זה איך התנהגנו עם המנהרות עד 2023. החוכמה נמצאת בצבא, אי אפשר לבנות על הגנה בלי התקפה. פשוט אי אפשר", הבהיר.

בהמשך התייחס מרום לסבב המינויים בצמרת צה"ל ולביקורות המופנות לרמטכ"ל: "צריך להגיד שני דברים, יש סמכות מוחלטת, חוקית, לרמטכ"ל ולשר הביטחון למנות אלופים בצה"ל. שתיים, מינוי אלופים בצה"ל הוא מינוי שנעשה בחדרי חדרים, אין וועדות, הרמטכ"ל מחליט, הולך לשר הביטחון, סוגרים ובזה נגמר העניין".

צ'ייני המשיך והסביר: "במצב שנוצר זו הזדמנות בלתי רגילה להסתכל מחדש על שיטת המינויים, על איך ממנים, למה, מה קורה, והאם אפשר לשנות. זו הזדמנות לשאול את עצמנו מי צריך להיות ראש אמ"ן. הוא, האיש הזה, צריך לייצר מעין גוף הערכה עצמאי שהוא עצמו בסוף עומד מול כולם. לצורך זה, אחד הדברים החשובים של איש מודיעין, זה לדעת לקרוא חומר. אתה לא יכול להציב בעמדה הזו מישהו שיש לו קוצים בתחת ולא קורא חומר. הוא לא יכול להיות מרכז הערכה נוסף, זה צריכים להיות אנשים מסוימים".

לסיום אמר: "אני חושב שראש אמ"ן צריך להיות איש בכיר ולא תת אלוף מקודם. בואו נמנה את הרמטכ"ל הבא עכשיו, כולנו יודעים מיהו, זה קונצנזוס. הוא לא יהיה רמטכ"ל מחר בבוקר, יהיה באוקטובר, אחרי התחקירים והרצי יפרוש. שב בצד, תבנה מטכ"ל בצלמך, יהיה בתפקיד חפיפה בינתיים, ובעוד ארבעה חודשים תיכנס לתפקיד. כל כך פשוט, אלגנטי ונכון. בואו נעשה את זה".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103FM