בעקבות "השבת השחורה", חיל האוויר בוחן להגדיל את יכולת האש של מערך המסוקים ולבצע השבחה של מסוקי הינשוף ולחמש אותם במערכות נשק הכוללות תותח וכוורות טילי אוויר קרקע, כך שמסוקי התובלה של החיל יוכלו לנהל קרבות אוויר קרקע בדומה למסוקי התקיפה האפאצ׳י.

קרבות עזים באזור רפיח; דיווח: צה"ל הפריד את העיר לשניים
תלות יתר באמריקאים? "ישראל נהייתה מסוממת, ירדנו מהפסים"

בחיל האוויר הופתעו מאירועי ה-7 באוקטובר. החיל נתפס, כמו כל צה"ל, לא מוכן. בבוקר השבת השחורה היו בכוננות רק שני מסוקי קרב מסוג אפאצ׳י, וגם הם היו בכוננות לטובת לחימה בלבנון. כשהחלו הדיווחים, עשו המסוקים את דרכם לעוטף, אולם הם הגיעו מאוחר מדי והגיבו מעט מדי לנוכח היקף התקיפה. שתי טייסות האפאצ׳י הוזנקו, אולם הן היו כשירות לעלות לאוויר לאחר זמן לא מבוטל וגם זה התבצע בהדרגה.

מצב להק המסוקים של חל האוויר אינו אופטימלי. מסוקי היסעור הם ישנים ובני כמעט 60 שנה. בצה"ל הזמינו באיחור של שנים מסוקי יסעור חדשים. רק בעוד שנתיים יגיעו הראשונים מהזמנה של תשעה מסוקים. אולם כבר עתה ברור כי חיל האוויר זקוק לפי שתיים מכמות המסוקים שהוזמנו, ויתכן כי כבר בשבועות הקרובים תוגדל ההזמנה ותעמוד על 12 מסוקים ובשלב הבא תושלם ל-18 עד 20 מסוקים.

היסעור החדש אמור לשנות את פני מערך מסוקי התובלה של צה"ל. המסוק החדש יחשב למסוק הטוב ביותר בעולם והשיפורים שיוכנסו לפי דרישה ישראלית ישדרגו אותו גם מול המסוק מאותו הדגם המסופק לצבא האמריקאי.

במקביל, בחיל האוויר זקוקים בדחיפות לחדש את שתי טייסות מסוקי התקיפה מסוג אפאצ׳י. המסוקים בחיל האוויר הם ישנים, שעברו את שעות הטיסה המקובלות למסוק מסוג זה. בחיל מגלים עניין בדגם החדש של מסוק האפאצ׳י שפיתחו חברת בואינג וחברת לוקהיד מרטין. ההערכה היא כי חיל האוויר יבקש כבר בחודשים הקרובים להזמין טייסת של הדגם החדש של המסוק.

המסוק השלישי בשירות החייל הוא מסוק הינשוף. מסוק סער ומסוק תובלה. הוא נחשב לעמוד השדרה של המערך. הינשוף משמש לניוד כוחות, אמצעי קרב אבל גם נפגעים משטחי לחימה.

מסוק בלקהוק בטיסה האוטונומית (צילום: לוקהיד מרטין ו-DARPA)
מסוק בלקהוק בטיסה האוטונומית (צילום: לוקהיד מרטין ו-DARPA)


במלחמת "חרבות ברזל" פעלו המסוקים בכל זירות הלחימה צברו אין ספור של פעילות קרבית והצילו מאות לוחמים פצועים. אבל בקרב אנשי מערך מסוקי הינשוף בחיל האוויר יש תסכול מהשבת השחורה. פעם אחר פעם ראו הטייסים וצוותי האוויר את מחבלי החמאס  חוצים את הגדר מעזה לישראל. הם ראו מהאוויר כיצד הם פושטים על הישובים והמוצבים אבל לא יכלו לעצור את התופת. המסוקים נרכשו בתצורת תובלה ולא הוכנסו בהם מערכי התקיפה. 

ביחידות המיוחדות של צבא ארצות הברית פועלים מסוקי הבלייק הוק בתצורה משולבת של תובלה ותקיפה. המסוקים מצוידים באותן מערכות נשק הקיימות במסוק התקיפה אפאצ׳י. הן כוללות 12 טילי אוויר קרקע ותותח.

בעבר פיתחה "אלביט מערכות" מערכת ירי לטובת הינשופים של חיל האוויר והם כללו כוורות של 12 טילים ותותח ירי לצד מחשב בקרת ירי ומכ"מ מתקדם.

"אין ספק שאם מסוקי הינשוף היו חמושים במערכות ירי היה ניתן לשנות את התוצאות הקשות של השבת השחורה והיה ניתן לבלום חלק מההתקפות של מחבלי החמאס", אמר גורם המשתתף בתהליך הבחינה. בצה"ל אומרים כי הם בודקים חלופות לחימוש של מסוקי הינשוף.