"ככל שהתוצאה תהיה שהמחבל נהרג מירי הלוחם, הרי שזה מחזק את גרסתו שחש סכנת חיים ממשית לו ולכוח שנמצא בזירת הפיגוע ופעל כדי לנטרל את הסכנה בשל תזוזותיו המחשידות של המחבל, שלבש מעיל ביום חם בחברון - ולנוכח ההתראה מפני פיגוע משולב עם חגורת נפץ", אמרו היום (חמישי) סנגוריו של החייל שירה במחבל הפצוע לפני שבוע וחצי בחברון בתגובה לדיווחים על תוצאות הנתיחה שנערכה בגופת המחבל.



עורכי הדין אילן כ"ץ, אייל בסרגליק, כרמית שחיבר ובינימין מלכא הוסיפו כי "ההגנה לא תתייחס להדלפת ממצאים מטעם 'מועדון האסיר הפלסטיני' ותמתין לתוצאות רשמיות של הנתיחה".



מוקדם יותר אישרו גורמים משפטיים כי תוצאות הנתיחה מצביעות על כך שהמחבל נהרג מירי החייל. הפתולוגים קבעו כי הירי של הכוח שנטרל את המחבל לא היה ירי קטלני שפגע באיברים חיוניים והביא למותו, בניגוד לירי של החייל בראשו. הנתיחה בוצעה במשך שלוש וחצי שעות.



מי שפרסם את המידע על תוצאות הנתיחה הוא הפתולוג הפלסטיני ד"ר ריאד עלי, שנשלח כמשקיף מטעם הרשות הפלסטינית ובני משפחת המחבל. "לאחר שבוצעה לגופה בדיקה ונסקרו הפציעות השונות, התברר שהפצוע סבל מכמה פצעי ירי", אמר ד"ר עלי. "סוגי הפציעות נבחנו בצורה מפורטת ואופיינו הכניסות והיציאות, ונרשמו כל הפציעות בגופה".



לדבריו, לא ייתכן שהפציעות האחרות, מלבד פגיעת הראש, גרמו למוות, משום שחלקן שטחיות וחלקן לא מביאות למוות מהיר. עוד הוסיף הפתולוג הפלסטיני, כי "הפציעה הקטלנית היא זו שחדרה לראש מצד ימין של קודקוד הראש, שגרמה להרס של רקמת המוח לחלוטין ולריסוק של עצמות הגולגולת וליציאה של חלק גדול מרקמת המוח מהצד האחורי השמאלי של הראש".



מוקדם יותר אמר גורם משפטי למעריב כי "תוצאות הנתיחה יהיו דרמטיות לכאן או לכאן". לדבריו "אם יוכרע בנתיחה כי הכדור שנורה על ידי החייל הרג את המחבל תוכל התביעה הצבאית להמשיך בקו שהיא נוקטת בו לעומת זאת אם יוכח בנתיחה כי הכדור לא הוא שהרג את המחבל, כלומר הירי של נטרול הפיגוע לפני כן היה הורג אותו ממילא, אזי התיק על הריגה מתפרק לתביעה". 



המחבל שנורה ע"י החייל. צילום מסך
המחבל שנורה ע"י החייל. צילום מסך



יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, הגיב לממצאי הפתולוגים לגבי הירי בחברון ואמר כי "לא היינו צריכים קביעת פתולוג על מנת לראות במו עינינו את ההוצאה להורג ואת האדישות המוחלטת של כל מי שנכח במקום. כשראש ממשלה מתקשר לחזק את משפחת הרוצח אף אחד לא מצפה באמת למשפט צדק. הימים מאז הירי הם רק עדות נוספת לצורך המיידי בהתערבות בינלאומית לחקירת פשעי הכיבוש".



בתביעה הצבאית ימתינו כעת לתוצאות הבדיקה הבליסטית שטרם בוצעה. הבדיקה תחבר בין הקליע שנורה לראשו של המחבל לבין נשקו האישי של החייל. לאחר מכן תגבש התביעה הצבאית את כתב האישום שלה נגד החייל ובעקבות תוצאות הנתיחה המשפטית ההערכות הן כי כתב האישום יישא סעיף חמור של הריגה. גורם משפטי המעורה בתיק מסר למעריב השבוע "אין ספק כי יוגש כתב אישום לאור תוצאות החקירה וכעת התיק יעסוק בשאלת המניע". לדבריו, "על פי הפרוטוקולים, אין מחלוקת בין הצדדים באשר לביצוע הירי והכוונה, אלא שבעוד התביעה מיחסת כוונת הריגה וטוענת שיש בידה ראיות שמבססות כתב אישום, בצוות הגנה טוענים כי המניע הוא שהחייל חש בסכנת חיים".



דבר נוסף שההגנה תבדוק הוא האם העובדה שהחייל הוזעק לזירה לאחר שלא ישן 24 שעות לפני הפיגוע לא מהווה הפרה בוטה של הנהלים והפקודות. כמו כן, גרסתו של החייל במצ"ח, שנגבתה תחת אזהרה לראשונה אחרי עשר שעות מהירי תיבדק גם היא, שכן על פי ההגנה, מדובר בגביית גרסה לאחר 35 שעות שבהן החייל לא ישן ועבר אירוע טראומתי.