סערת מינויו של הרב הצבאי הראשי, אל"מ אייל קרים, חזרה היום (שלישי) לבית המשפט העליון. המדינה העבירה את תשובתה לעתירה שהתקבלה ביום ראשון, לפיה בג"ץ משהה את מינויו של הרב שהיה אמור להיכנס לתפקידו כבר מחר. הרב לא יופיע בפני השופטים אלא מסר הצהרה בה הוא מבהיר את אמירותיו שעוררו סערה. במקום לנמק תשובות קונקרטיות לטענות העותרות ממפלגת מרצ, החליטה המדינה לשלוח לשופטים את האיגרת אותה הפיץ הרב קרים עצמו בחודש יולי, עת פרצה הסערה סביב המינוי.



שרת המשפטים איילת שקד התייחסה היום לצו הביניים שנתן בג"ץ, במהלך ביקורה בבית הספר למשפטים של המכללה האקדמית צפת. "בהחלטות מנהליות אנחנו רואים התערבות הרבה יותר תכופה של בית המשפט העליון. בעילת הסבירות צריך להשתמש רק במקרה מאוד קיצוני", אמרה.



"לגבי פרשת קרים אתייחס לעומק ובהרחבה כשהפרשה תסתיים. רק אגיד ברוח תשובת המדינה - הרמטכ"ל מינה את הרב קרים בהליך תקין, ערך לו שימוע ושר הביטחון חתם על המינוי. אני לא חושבת שבמקרה כזה בית המשפט צריך להתערב. העתירה הייתה צריכה להידחות על הסף. רמטכ"ל ששולח חיילים לקרב יכול גם למנות רב ראשי", אמרה.



גם הראשון לציון, הרב הראשי לישראל ונשיא בית הדין הרבני הגדול, הרב יצחק יוסף, ביקש לחזק את קרים וכתב לבג"ץ: "אפשרו לבוא ולהסביר את עמדת הרב. העותרים מבקשים בעתירתם לסתום את פיותיהם של רבני ישראל. אני רואה עצמי צד להליך ומבקש להגן על חירותם של רבני ישראל למלא את שליחותם התורנית. הניסיון לייחס לרבנים היתרים מגונים כמו התמונה המעוותת שהוצגה לציבור, הנו ניסיון עקיף לסתום את פיותיהם של רבנים באמתלות שונות".



בעין הסערה, הרב אייל קרים. צילום: ניר אריאלי
בעין הסערה, הרב אייל קרים. צילום: ניר אריאלי





מוקדם יותר, העבירה כאמור המדינה את אגרת הרב קרים כתשובתה לעתירה. בנושא אחדות הפקודה וסמכות המפקד כתב בה הרב: "הרב הראשי לצה"ל, כמו כלל חיילי צה"ל ומפקדיו, כפופים לרמטכ"ל ולהיררכיה הצבאית. לא יעלה על הדעת שחייל או מפקד יפעל בניגוד לפקודות. הדברים נכונים בשגרה ובלחימה כאחד. בשירותי הצבאי הייתי לוחם ומפקד בסיירת הצנחנים ובסיירת מטכ"ל. בתפקידים אלה שיננתי לעצמי ולפקודיי את הכרח והצורך לציית לפקודות. בנושא זה, אין כל מקום לדיון או לפרשנות אישית".



על אמירותיו כלפי נשים והומוסקסואלים כתב הרב קרים: "הרבנות אליה אני משתייך מחויבת להליכה המשותפת עם כל גווני האוכלוסייה בצה"ל, פועלת רבות למציאת המכנה המשותף מהבחינה ההלכתית-צבאית וזו תשובתנו למנסים לפגוע 'בדרך'". לסיכום ביקש הרב להבהיר: "אנו נפעל בשנים הבאות להרחבת המכנה המשותף, להדגשת המקרב והמאחד, מתוך שותפות בבניית צבא העם. דלתי פתוחה בפני כל חייל וחיילת", חתם הרב את מכתבו ואת תשובתו לבג"ץ. בית המשפט העליון צפוי להחליט בימים הקרובים האם לדחות את המינוי באופן סופי או לדחות את העתירה.