תת אלוף במילואים צביקה פוגל, ששימש בעבר בין היתר גם כראש מטה פיקוד דרום, מתח הבוקר (שישי) ביקורת חריפה על ההנהגה המדינית וההתנהלות בסבב הלחימה האחרון מול החמאס. בשיחה עם ניסים משעל ב-103FM אמר פוגל כי "מחקנו מדגל המדינה את המגן דוד ואת הפסל הכחולים, נשארנו עם דגל לבן. איבדנו לחלוטין את יכולת ההרתעה. ההרתעה שהצליח חמאס להשיג במאבק מול ישראל היא הרבה יותר משמעותית מההרתעה שאין לנו". 



"זה השפל הביטחוני הגדול ביותר מאז מלחמת יום כיפור", קבע פוגל. "במשך ארבעה ימים הפגנו חוסר אונים וחוסר יעילות מבצעית, כל הדברים הלא טובים שיש. בסופו של דבר מתפטר שר הביטחון וקופץ במקומו שר אחר, שאומר ומסביר בכל מקום אפשרי שהוא יכול לעשות הרבה יותר עם אותו המצב. בתווך עומד ראש ממשלה שאומר לנו שיש המון מידע מודיעיני שידוע לו אבל אנחנו לא חשופים אליו, כאילו מתחת לרצועת עזה יש מאגר גז ענק שההפצצה הבאה תדליק אותו".

מה כן היה אפשר לעשות כדי להרתיע את החמאס? 

"אני הייתי מודיע שמרגע זה והילך אנחנו צדים את כל מי שהוא מנהיג אזרחי או צבאי בחמאס. מדרגת מ"מ ומעלה, אין לו בית,  אין לו אוטו, אין לו משפחה, אין לו כלום. כולם, מרגע זה. אני גורם לצד השני לחיות בפחד ובמורא, בחשש. מחסל את כל הצמרת, כולם ללא יוצא מן הכלל. כולם יודעים שאין להם בית לחזור אליו, אין משרד ואין אוטו. אם הם רוצים לחיות מתחת לאדמה כמו נסראללה בבקשה, אבל על מדינת ישראל אין יותר ירי. כל ירי שימשיך מרחיק בעוד חודשיים את ההמשך של הציד שלנו. זה אומר שנה שלמה עכשיו, אולי אפילו יותר, שאתה פשוט צד אותם. עכשיו אני אומר לך, הרצון של החמאס לשלוט הוא יותר חזק מהשנאה שלהם עליך. הם היו רצים אליך, אבל אתה עושה לא כלום".

"הורידו רק ארבעה בניינים. מהדברים שאמר לך הנגבי אני מבין שלממשלת ישראל הנוכחית, אין אורך נשימה להשקיע את המאמץ הנדרש לנצח. הכיסא והתחת הפוליטי של כל אחד מהם חשוב יותר מהעתיד שלנו. לא יכול להיות שאחד השרים מגיע ואומר שבמצב הזה הוא היה עושה יותר טוב. אתה מבין שמוכרים אותנו?".

 

"אני מאוד מכבד את דעתו של נתניהו, אך לא מקבל אותה. אני חושב שהוא מטעה אותנו ומוכר לנו סיפורים. אני מכיר את המערכה, את האויב ואת הזירות. אולי לא עם כל המידע המודיעיני הקיים, אבל בתהליכים אני מבין כנראה לא פחות טוב מראש הממשלה ובמנהיגות אני כנראה הרבה פחות פוחד ממנו. לי ברור שכל המזרח התיכון, שהולך וצובר מדינות חדשות כמו מדינת חיזבאללה בדרום לבנון ומדינת חמאס ברצועת עזה, מסתכל עלינו כדי לראות איך אנחנו מגיבים. כשהחמאס בא ואומר לך בצורה מאוד ברורה שהוא הריבון ברצועת עזה, שנתנו לו להעביר פה מיליוני דולרים ואז פעלנו בתוך השטח שלו עם חבורה של גיבורים והוא הצליח להרוג בהם ולגרש אותם, הוא אומר שלא נפעל יותר בשטח שלו. הסבר מצוין לתהליך הזה הוא הירי של מעל 400 רקטות לישראל".

"נלחמנו נגד שלוש מדינות לפני 40 שנה, ניצחנו את כולן", אמר פוגל. "הכרענו אותן אז, אבל היום אנחנו לא יכולים להכריע את החמאס? די. ראש הממשלה, אדוני היקר, תפסיק לספר לי סיפורים. אני כבר לא קונה אותם"
זה עשוי לעלות בחיי חיילים.
"ואם הטיל של החמאס היה פוגע באוטובוס שהיו בו 50 חיילים? החמאס הראה שהוא מסוגל, אבל לא מוכן עדיין למאבק שהוא רוצה לנהל ומעדיף את מלחמת ההתשה. אם הוא היה פוגע והורג 50 חיילים זה היה מחיר הרבה יותר יקר מהשיטה שלי. עזוב, אל תיתן לאף אחד להפחיד אותך ולמכור לך סיפורים. הממשלה הנוכחית דואגת לכיסא שלה יותר ממה שהיא דואגת לעתיד שלנו. צחי הנגבי לא טעה, הוא יכול להתנצל מיליון פעם. כל זמן שיורים על עוטף עזה זה בסדר. אפילו חלק מהפרשנים כבר אומרים שזה לא כל כך נורא, שהצפון סחב שנים על גבי שנים רקטות עד שהחלטנו לצאת למלחמה. אתה מבין את האווירה? האווירה היא כזו שיש חלק בעם ישראל שיכול להמשיך לקבל על הראש, בזמן שבתל אביב יכולים להמשיך לטייל. לא מקובל עלי".