הפיגועים שהתרחשו בשבועות האחרונים בירושלים מעלים את החשש לגל פיגועי יחידנים להתחממות המצב הביטחוני בירושלים וביהודה ושומרון. 

הפרשן הצבאי של "מעריב" טל לב רם שוחח הבוקר (שני) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM והעריך כי "כשזה עולה בירושלים זה תמיד מקבלת מכפלות כפולות ומכופלות. שני פיגועים בירושלים בתקופה מאוד קצרה זה בוודאי דבר שדורך את מערכת הביטחון. צד שני, מזכיר לכולנו כבר הינו בשנה-שנתיים האחרונות בכאלה נקודות מבחן שחשבנו שהשטח עומד לבעור וזה לא קרה".

"הערת אזהרה ממה מוטרדים באמת – במקרו, מצבה של הרשות הפלסטינית, החולשה שלה ומה שרואים באופן ברור ומובהק מאז שומר החומות זה לא קשור אולי רק לירושלים ובעיקר לשטחי הגדה זה התחזקות מאוד משמעותית של החמאס ברחוב הפלסטינית ראינו בזעיר אנפין תמונות שלא ראינו הרבה זמן בשועפאט מהלילה אחרי הפיגוע", הוסיף.

הכתב לענייני פלסטינים בחדשות 12, אוהד חמו, הוסיף כי "אינני יודע לאן אנחנו הולכים אבל פיגועים היו והרבה בשנים האחרונות. יש צבר שצריך להטריד אני חושב בירושלים ובמקומות אחרים בתקופה האחרונה. כל הזמן יש ניסיונות להבעיר את השטח, כל הזמן יש הסתה. אנחנו מנסים למצוא סיבה ותוצאה, מה גורם לילד בן 16 לקחת סכין ולבצע פיגוע? אני לא חושב ששום דבר מהדברים שמניתם פה".

"מה שאנחנו רואים בג'נין בימים האחרונים ולא רק. ברמאללה ראינו שחרור של אסיר פלסטיני והמוני תומכי חמאס עם דגלים ירוקים. לא ראינו דברים כאלה שנים. בקודש הקודשים אתה רואה מאות תומכי חמאס זה דבר שלא יאומן, הם פוזרו בכוח האלות של הרשות הפלסטינית. ראינו אותם בחודשים האחרונים מרימים את הראש מאז שומר החומות. אבו מאזן ניסה ומנסה, החל מבצע גדול לפני מספר ימים, העלה כוחות מכל רחבי הגדה לג'נין ומה שאנחנו עדים לו בימים האחרונים זה ניסיון של הרשות להשיב את המשילות", הוסיף.

כמו כן, סיפר חמו על הפרופיל של המחבל מהפיגוע אתמול בעיר העתיקה ואמר כי "הוא היה מורה בתיכון מוכר, מצוין, הראשון בירושלים, עשור הוא עבד שם ומעולם לא נשמעה טענה נגדו. היה מוכר כ'חמאסניק'. מתברר שאשתו עזבה את הארץ, השאלה אם ידעו, אני מניח שיש קשר לפיגוע".

המחבל שביצע את הפיגוע בעיר העתיקה בירושלים (צילום: רשתות ערביות)
המחבל שביצע את הפיגוע בעיר העתיקה בירושלים (צילום: רשתות ערביות)

בסיום, התייחס לב רם לדיווחים לפיהם ארה"ב הזהירה את ישראל מהשלכות תקיפת מתקני הגרעין באיראן ואמר כי "העיתוי לא מקרי, הוא משקף את העמדה האמריקנית, יש בו מסר לישראל ונדמה לי גם עקיצה ואולי מתייחס באופן כזה או אחר לתקיפה לפני כמה חודשים של הצנטריפוגות. הם אומרים התקיפות שאתם עושים לא כל כך יעילות או לא יעילות ולוקחים כדוגמה את נתנז מבלי שאומרים באופן מפורש".

"זה די ברור שאחרי האמירות שזה יעכב את העשרת הצנטריפוגות הם אומרים זה לא קרה. עד כמה רחוקות העמדות בין ישראל לארה"ב, ישראל אומרת לא נגיע לתקיפה האולטימטיבית של מתקני הגרעין, נעמוד על זה אבל זה לא באמת על הפרק אבל נמשיך לפעול" הוסיף.

לדבריו, "האמריקנים אומרים תקיפות קינטיות לא כל כך יעילות כפי שאתם אומרים כלומר פצצות והדבר השני שהוא תוכן מקצועי מאוד מעניין וכאן העמדות חלוקות לחלוטין בין ישראל לארה"ב זה בעולמות הסייבר. גם בתוך הידיעה מסתתרת אמירה שהאירנים השתפרו מאוד בתחום. שורה תחתונה הם אומרים לנו, תנו לנו לעשות דיפלומטיה".
 
סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm