הסכם הגרעין: על רקע הדיווחים כי ישנה התקדמות במשא ומתן בין איראן למעצמות המערב, שר הביטחון בני גנץ ימריא ביום חמישי הקרוב לביקור מדיני-ביטחוני בארה"ב. במהלך הביקור, יפגוש שר הביטחון את היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ייק סאליבן ואת מפקד סנטקום, הנגרל מייקל קורילה. זאת, על רקע ההערכות הגוברות בצמרת מערכת הביטחון כי ההסכם קרוב לחתימה.

בתוך כך, שר הביטחון השתתף היום (שלישי) בישיבת הסיעה של "המחנה הממלכתי" והתייחס להסכם המגבש. גנץ אמר כי "אנחנו עומדים בקשר עם שותפינו האמריקאים ועם מדינות האזור שמאוימות מאיראן לא פחות, וכמובן, בלי שנרד לפרטים עוסקים גם ביכולת שלנו להגן על עצמנו ולטפל בדברים שיבטיחו את ביטחון ישראל לשנים רבות. אנחנו נעשה ככל שביכולתנו להשפיע על ההסכם. צריך לזכור - זה לא הסכם ביננו לבין האיראנים, ישראל איננה צד בהסכם הזה, והיא תדע לשמור על חופש הפעולה שלה ככל שיידרש".

הכור הגרעיני בנתנז (צילום: רויטרס)
הכור הגרעיני בנתנז (צילום: רויטרס)

ראש הממשלה החליפי, נפתלי בנט, התייחס להסכם המתגבש ואמר: "אני קורא לנשיא ביידן ולממשל האמריקני, גם ברגע זה, בדקה ה-90, להימנע מחתימה על ההסכם עם איראן. הסכם זה יזרים כרבע טריליון דולר לקופת משטר הטרור האיראני ולזרועותיו האזוריות, ויאפשר לאיראן לפתח, להתקין ולהפעיל צנטריפוגות כמעט ללא מגבלה, בעוד כשנתיים בלבד".

"משך שנה, גם בפעמים שהדבר נראה קרוב, הצלחנו לשכנע את ידידינו בבית הלבן להימנע מכניעה לדרישות האיראניות, ואני מקווה שכך יהיה גם כעת. כך או אחרת, מדינת ישראל אינה צד להסכם, אינה מחויבת לשום מגבלה מכוח ההסכם הנרקם, ותפעל בכל הכלים למנוע התקדמות בתכנית הגרעין האיראנית", הוסיף.

המשלחת האיראנית נכנסת לשיחות על הסכם הגרעין (צילום: REUTERS/Lisi Niesner)
המשלחת האיראנית נכנסת לשיחות על הסכם הגרעין (צילום: REUTERS/Lisi Niesner)

בתוך כך, ל"מעריב" נודע כי עמדתו של ראש המוסד דדי ברנע, שטוען לאורך כל הדרך כי ההסכם המתגבש הוא "אסון אסטרטגי" וכי יש לעשות הכל על מנת לשכנע את ארה"ב להימנע ממנו, הפכה לאחרונה לעמדה הדומיננטית במערכת הביטחון.

"כמעט כל צמרת מערכת הביטחון מיושרת עכשיו עם העמדה הזו של ברנע", אמר אתמול ל"מעריב" גורם מדיני בכיר ביותר. "הגישה של המוסד ניצחה, בעיקר לאור העובדה שהמערב, בהובלת האמריקאים, נכנע לאחרונה לאיראנים כמעט בכל התחומים - העיקר לחתום על ההסכם ולהוריד את הנושא מסדר היום. אלה שיישארו עם הנושא הזה על סדר היום הם אנחנו, משום שאיראן תקבל 'רישיון להרוג' ומאות מיליארדי דולרים שיושקעו בטרור והתפשטות אזורית".

זריף וקרי בשיחות על הסכם הגרעין (ארכיון) (צילום: רויטרס)
זריף וקרי בשיחות על הסכם הגרעין (ארכיון) (צילום: רויטרס)

עמדה זו השפיעה, כנראה, גם על עמדתו של הדרג המדיני, והיא הסיבה האמיתית לשיגורו הבהול של היועץ לביטחון לאומי ד"ר איל חולתא לוושינגטון, שבה ייפגש היום עם בכירים בממשל. גם ראש הממשלה יאיר לפיד הגביר לאחרונה את פעילותו בתחום, החל בהודעה חריפה שפרסם בסוף השבוע שעבר וכלה בשיחות שהוא מקיים עם מנהיגי המעצמות (אתמול שוחח עם הנשיא עמנואל מקרון, בשבוע שעבר עם הקנצלר אולף שולץ ועוד).

במערכת הביטחון סבורים כי העובדה שהמערב מוותר לאיראן על "התיקים הפתוחים" בסבא"א היא הוכחה לאוזלת היד של הנושאים ונותנים מול איראן. "ההסכם יאפשר לאיראן נקודת יציאה ראשונה מההסכם בעוד שנתיים וחצי. כל מה שההסכם משיג כרגע הוא אורכה של שנתיים וחצי עד למועד שבו איראן תוכל לחדש את דהירתה לגרעין, הפעם בחסות בינלאומית. זהו הסכם אסוני שיגרום נזק רב לא רק לישראל, אלא לאזור כולו", מסר אתמול ל"מעריב" גורם ביטחוני בכיר.