חבר הלשכה המדינית של ארגון הטרור חמאס, זאהר ג'בארין, טען היום (שבת) בערוץ הטלוויזיה אל-מיאדין המקורב לחיזבאללה כי הארגון הציע לישראל עסקת חילופי שבויים הומניטרית, במסגרתה ישוחררו מחבלים חולים מבתי הכלא בתמורה לשחרורו של הישאם א-סייד. 

"מחויב להשבתו": בנט נפגש עם משפחתו של הישאם א-סייד, המוחזק בעזה

אביו של השבוי הישראלי מגיב לסרטון חמאס: "נראה שהוא מבצע הוראות"

"הצענו עסקת חילופי שבויים הומניטרית, לאחר שמצבו הבריאותי של נאסר אבו חמיד הידרדר, אך ישראל התמהמה והתחמקה. עד כה היא לא הראתה רציניות לגבי המשך הצעד הזה", אמר. בנוסף, מקורות המעורים בפרטים אמרו לערוץ כי החמאס הודיעה למתווכים בסוף חודש יוני האחרון כי הוא מוכן ליישם עסקת חילופי שבויים הומניטרית דחופה. לדבריהם, העסקה תעשה בתיווך של כל מדינה שתחפוץ בכך. 

כזכור, במקביל להצעה, החמאס פרסם לראשונה תיעוד של א-סייד. בתיעוד שפורסם הוא נראה כשהוא מחובר לבלון חמצן ושוכב במיטת בית חולים, זאת לאחר שבארגון הטרור טענו  כי חלה הידרדרות במצבו הרפואי. יממה לאחר מכן, דווח בכאן ב' כי החמאס הסכים לאפשר כניסת אזרח ישראלי לעזה בניסיון להניע מגעים לעסקת שבויים.

זה כמה שנים מנסים סאמי עובייד, פעיל ציבורי בולט בעזה, ויואל מרשק, איש התנועה הקיבוצית, לקדם יוזמה אזרחית להנעת פתרון לסוגיית השבויים הנעדרים. יוזמה שבמסגרתה מרשק עצמו, נוסף על נציג ממשפחת השבויים והנעדרים, ייכנס לרצועה כדי לדון בנושא. בחמאס שבו ודחו את היוזמה הזאת מאז 2018, אבל בתחילת השנה הנוכחית פנה סאמי עובייד למשרד הפנים בעזה בנושא וקיבל לראשונה אינדיקציות חיוביות מחמאס. 

מרשק ונציג של משפחת השבויים והנעדרים נדרשו להעביר לחמאס פריט מסויים שהעיד על הנכונות שלהם להיכנס לרצועת עזה והם עשו זאת. בחמאס נתנו אור ירוק ומרשק ביקש התחייבות בכתב שיערבו לו, אך בחמאס הסכימו רק לתת מילתם בנושא. בינתיים בשל סיבות טכניות, רק מרשק נותר בתמונת היוזמה הזאת, ללא הנציג מאחת ממשפחות השבויים והנעדרים.

עוד דווח כי בחודש וחצי האחרון מרשק נפגש עם אישיות ביטחונית בכירה בישראל ועדכן אותו בנושא היוזמה וההסכמה העקרונית של חמאס. הוא ביקש לתת לו להיכנס לרצועה, כדי לקדם את הנושא. אותה אישיות ביטחונית בכירה אמרה לו שהנושא ייבדק. עד היום לא התקבלה תשובה בנושא.