"נס חנוכה" - כך מגדירים במשטרה את האירוע הדרמטי שהתרחש בלילה שבין חמישי לשישי בכפר קאסם, אשר בסופו נפצעו קל קצין משטרה ושני לוחמי מג"ב ונהרג תושב העיר נעים באדר, בן 23, שלפי החשד ניסה לבצע פיגוע קשה.

דודו של המפגע מכפר קאסם: "זה ילד תמים, לא מאמינים שהוא מחבל"
"יצא מהמבנה וניסה לדרוס שוטרים": נחשף תיעוד חדש מהפיגוע בכפר קאסם

אמו של המחבל עוכבה לחקירה, ובמשטרה ובשב"כ מתכוונים לאתר מעורבים בסיוע לו, בהם חשודים שהעבירו לידיו נשק ואת אמצעי הלחימה שבהם הצטייד כדי לממש את כוונתו. כמו כן נבדק מי ידעו על כוונותיו, ואולי אף סייעו לו בתכנון המעשה. המפכ"ל יעקב שבתאי שיבח את הלוחמים והדגיש: "כפר קאסם היא עיר שקטה ושלווה בשגרה. יש לנו עמה שיתוף פעולה מלא. מדובר באירוע חריג ונקודתי. נבחן אותו לעומק יחד עם גורמי שב"כ".

לפי כל הסימנים, מדובר באירוע המוגדר ככוונה לבצע פיגוע טרור, ומה שהביא לתוצאותיו הן נחישות וחתירה למגע שאפשרו לכוחות הביטחון לסיים אותו באנחת רווחה. "עברנו לילה של מלחמה, ועכשיו אפשר לומר בוקר טוב", סיכם ראש המשמרת באירוע רנ"ג קובי זוארץ מתחנת כפר קאסם.

הכל התחיל סמוך לשעה 1:00, במה שמוגדר במשטרה כאירוע אלימות במשפחה. בסרטון שהפיצה המשטרה נשמע המחבל מבקש עזרה ומכוון את השוטר, שאותו הוא מכנה "אחי", להגיע אל פתח באמצע רחוב אל־מנשייה. כשהשוטר מגיע ושואל "איפה אתה?", יוצא המחבל כשבידו נשק ומנסה לירות לעברו מטווח אפס. כשהנשק שבידו אינו יורה, הוא נכנס חזרה אל הבית ומתחיל ליידות לעבר השוטרים בקבוקי תבערה.

"התקבל דיווח על אירוע אלימות במשפחה", סיפר זוארץ. "ניידת שלי הגיעה למקום תוך שלוש דקות, כשהמודיע שהתקשר הוביל אותנו למקום. ירדתי לקראתו ונקלעתי לסיטואציה שבה הוא יוצא לעברי חמוש בנשק ומנסה לירות. למרבה המזל, מעצור בנשק מנע ממנו פגיעה בנו השוטרים.

נעים בדיר (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')
נעים בדיר (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')


"פעלנו כמו שאנחנו מתורגלים ועברנו משגרה לחירום. אני דורך את הנשק אבל המפגע נמלט פנימה, לתוך החושך. עשינו צעד לאחור והזעקנו כוחות תגבור, שהגיעו תוך זמן קצר ביותר. היו רגעים שבהם הרגשנו כמו בתוך מלחמה. הושלכו לעברנו בקבוקי תבערה ואבנים גדולות. מדובר בסמטה חשוכה, ולפתע המחבל הגיח מכיוון אחר כשהוא בתוך רכב יונדאי גטס לבן, נוסע בפראות לאחור, מתנגש ברכב שחור שהיה שם, וכתוצאה מכך נפגעו שוטר ושני לוחמי מג"ב. לוחמים של מג"ב הגיבו בירי וחיסלו את המחבל בתוך הרכב". הפצועים פונו לטיפול רפואי בבית החולים בילינסון בפתח תקווה, ולאחר שעות אחדות חזרו לתפקד בזירת האירוע.

מפקח נ', קצין מג"ב מזרוע מרכז של החטיבה לביטחון הפנים, שפיקד על כוחות מג"ב שהוזעקו למקום, סיפר: "קיבלנו דיווח בקשר שזורקים בקבוקי תבערה לעבר ניידת משטרה. היינו בפעילות שגרתית בג'לג'וליה, ותוך דקות ספורות הגענו למקום. מיד אמרתי ללוחמים לעלות על ציוד מיגון מלא. בהתחלה, כשזרקו עלינו אבנים ובקבוקי תברעה, הגבנו בירי אמצעים לפיזור הפגנות. לפתע אני והלוחמים שאיתי מזהים מחבל שנכנס לתוך רכב וטס לעברנו בנסיעה לאחור. אז פתחנו באש ונטרלנו אותו".

כמו בכל אירוע שבו נעשה שימוש בירי של שוטרים, ובעיקר כשיש קורבנות, חומרי החקירה ופרטי האירוע הועברו לבחינת המחלקה לחקירת שוטרים (מח"ש). על פי הממצאים שהועברו למח"ש, מסתמן כי השוטרים פעלו כראוי.

במשטרה ובמג"ב הודפים את הטענות שהשמיעו מקורביו של המחבל, שלפיהן לאחרי שגופתו הוצאה מהרכב נשמעו יריות של כוחות הביטחון, ומבהירים כי מיד לאחר שהמחבל נוטרל מיהרו קצין מג"ב ופרמדיק של מד"א להוציא את הגופה מהרכב כדי לנסות לבצע במחבל החייאה.
"לא היה ירי לאחר שהמחבל חוסל, ומי שטוען אחרת חוטא לאמת ומנסה לזרוע רעל ולהפחית מחומרת מעשיו של המחבל", אומרים שם.

המפכ״ל שבתאי שיבח את פעילות הכוחות ואמר: "אני מברך את מפקד המחוז והשוטרים שפעלו בכפר קאסם, ומאחל בריאות לשוטרים שנפצעו באירוע. ראינו שוב סגירת מעגל מהירה של השוטרים שלנו בשטח, עם מהירות תגובה וחתירה למגע ועד לנטרול המחבל. בכך הם מנעו פיגוע
רחב יותר שתוכנן על ידי המחבל נגד כוח המשטרה שפעל ביישוב".

כוחות משטרה בזירה בכפר קאסם (צילום: דוברות המשטרה)
כוחות משטרה בזירה בכפר קאסם (צילום: דוברות המשטרה)


מפקד מג"ב ניצב אמיר כהן שוחח עם הלוחמים והמפקדים ושיבח את תפקודם. "פעלתם באירוע בצורה מקצועית ונחושה", אמר. "הגעתם לזירת האירוע ועמדתם כחומת מגן מול מחבל שניסה לפגע ולדרוס אתכם. אני מגבה באופן מלא את הקצין ואת שני לוחמי מג"ב שפעלו בפיגוע, ומאחל רפואה שלמה לפצועים".

מי שתפס פיקוד על האירוע היה ניצב אבי ביטון, מפקד מחוז צפון במשטרה, שהגיע לזירה, ביצע הערכת מצב והנחה לבצע חיפושים אחר חשודים במעורבות באירוע. במקביל, שוטרים וכוחות שב"כ החלו בסריקות נרחבות באזור, עד שהגיעו למבנה שממנו יצא המחבל. במקום אותרו נשק מסוג קרלו, תחמושת ובקבוקי תבערה. ברכבו של המחבל נמצאה סכין.

שימוש ביצירות לפי סעיף 27 א' לחוק זכות  יוצרים, תשס"ח 2007: מערכת האתר מכבדת זכויות יוצרים .  אם לדעתכם נפגעה זכותכם כבעלי זכויות יוצרים הנכם מתבקשים לפנות באמצעות דואר אלקטרוני: [email protected]. בבקשה לחדול מעשיית השימוש ביצירה תוך ציון שם מלא מספר טלפון ובצירוף הצילום / התוכן.