איילת גולדין קאופמן, אחותו של סגן הדר גולדין ז"ל, שוחחה הבוקר (רביעי) בתכנית שבע-תשע ב-103FM בתגובה לדו"ח מבקר המדינה שפורסם אמש, דוח ביקורת על ההתקשרות וסדרי הפעלתו של מתאם השבויים והנעדרים. בדוח נטען כי "מתאם השבויים והנעדרים פעל במשך השנים בלי שמשרד ראש הממשלה קבע בהסכם ההתקשרות עימו או בכל מסמך אחר את תוכן תפקידו, את תחומי אחריותו, את סמכויותיו ואת מסגרת הפעולה המפורטת שלו. בנוסף, משרד ראש הממשלה אף לא קבע את ממשקי העבודה של מתאם השבויים והנעדרים עם גופי הביטחון השונים, ואת האמצעים אשר יעמדו לרשותו לצורך ביצוע תפקידו, לרבות כוח האדם הנדרש לכך".

אמו של סגן הדר גולדין, שנחטף בעזה, סיפרה על פגישתה עם האפיפיור | האזינו
"פגישות ריקות מתוכן": ביקורת חריפה על פעילות מתאם השבויים והנעדרים

גולדין ציינה כי איננה מופתעת מהממצאים: "הדו"ח הזה, שאני שמחה שהוא יצא לעיניי כל, מבטא את מה שאנחנו רואים ומרגישים ויודעים במשך שמונה שנים. את מה שאנחנו צועקים מדם ליבנו בכל מקום. אני רוצה להגיד לכם, זה בדיוק מבטא אחד לאחד את מה שאנחנו מדברים - אין תוכנית עבודה. כל השמונה שנים האלו, ניצול הזדמנויות, כל מה שאנחנו מדברים, להשיב את החיילים והאזרחים בצורה שזה יהיה תנאי מקדים להטבות שאנחנו נותנים, אתם מבינים את המשמעות שבעצם בן אדם מועסק ללא שום תוכנית עבודה, שום צורך לדווח, במשכורת של מנכ"ל. תראו לי מנכ"ל בחברה במשך שמונה שנים לא היה מביא תוצאות ונשאר, ובנושא כל כך מהותי שהוא לב ליבה של החברה הישראלית, החוזה בין המשפחות לצבא, שאנחנו ניתן את היקר לנו והמדינה תעשה הכול. זו בדיוק הגשמת החלום הנורא שלנו. המדינה לא עושה כלום - היא מפקירה את החיילים, היא לא נלחמת על הזכויות ההומניטריות של חיילי ואזרחי מדינת ישראל. כל ההזדמנויות היו בידייה בשמונה השנים האחרונות".

המראיין גיא פלג טען כי למתאם אין חבל ארוך, בסופו של יום מי שיקבל את ההחלטה מה עושים, מה ישראל מוכנה לשלם, זה רק ראש הממשלה, וגולדין לא הסכימה עמו: "נכון, אנחנו לא באנו לשיחה הזו כדי לתלות אשמה בבן אדם, המטרה שלנו היא להסתכל קדימה. דבר שני, להגיד ראש הממשלה מטפל באופן אישי זו לא תשובה מקצועית. גם אם ההחלטות בידו, צריך להיות מנגנון".

עוד המשיכה ואמרה: "כשאנחנו מגיעים לעולם, ואמא שלי הייתה לפני שבוע אצל האפיפיור, וכל המקומות האלה, מה הם אומרים לנו? 'אנחנו מאחוריכם'. הדר נחטף בהפסקת אש שהחמאס הפר. גם בהקשר של הדר, רון, ובטח האזרחים, כל העולם המערבי לצידנו. הפרה של הזכויות היא אצל החמאס. ראש הממשלה מטפל בכל העולם ואשתו, כל המדינה תחתיו, צריכים להיות לו מנגנונים מקצועיים שמייצרים את התוכניות העבודה, את ההזדמנויות, בשביל שברגע האמת ראש הממשלה יוכל להחליט החלטה בהתאם לתוכנית עבודה. התשובה הזו היא לא מקצועית, מייצרת תחושת ערפל לעובדה שמפקירים, לא עושים שום דבר".

גולדין הדגישה: "כל מי שעומד במחסום ארז, סינוואר שהוא גדול אויבנו - הוא גם הפרטנר הכי גדול שלנו לעסקים היום. כל מי שעומד במחסום ארז, מאות משאיות, אנחנו כל הזמן בתקשורת איתו, מעבירים לו את כל מה שהוא מבקש, מאכילים את המפלצת ולא עומדים על הדרישה שלנו. בחודש שעבר עם טיראן, העמדה הדרוזית עמדה על הרגליים, תוך כמה שעות הוא חזר? 30 שעות. 30 שעות. שלא יבלבלו לי ויגידו למה לא, ואיו"ש, עזה, הבדל, זה לא משנה. מה שמשנה זה העיקרון - המדינה יכולה להפעיל מנופים בינלאומיים, לחץ, אם אפשר להביא את נעמה יששכר מפוטין בזמנו, בטח אפשר להחזיר חיילים וקצינים שיצאו להגן על מדינת ישראל שהמדינה שלחה אותם. אני לא מוכנה יותר אפילו לקבל את ה'מה לא'. הדו"ח הזה צועק תפסיקו לדבר מה לא, אתם המנהיגים שלנו, תסבירו איך כן. תוכניות עבודה, חשיבה מחוץ לקופסא. בסופו של דבר, הם חלשים והם צריכים אותנו כמו שצועקים לנו מכל כיוון, בבקשה - אי אפשר להפקיר יותר חיילים ואזרחים". 

לקביעה כי בישראל לא מוכנים שהדר ואורון יוחזרו תמורת חילופי מחבלים, גולדין ענתה שמדובר בתירוץ: "את יודעת כמה מחבלים חזרו עם דם על הידיים בשנים האחרונות? גם זה תירוץ, את מבינה?"

"אם יש תוכנית עבודה, מתאם, אם הנושא הזה שהוא לב ליבה של החברה הישראלית, שנוגע לא רק בהדר, בילד שאת ואני מגייסות, המשמעות של זה זה שמה שנתפס בעינייך שהצבא יעשה הכול ואת מקריבה את הבן והבת שלך, היום אין לך שום ביטחון כהורה שהמדינה תעשה הכול. למה אני אומרת שמדובר בסתירה פנימית? המחבלים חוזרים כל הזמן. אז אם הייתה תוכנית עבודה, 700 מחבלים כבר יצאו מבתי הכלא וחזרו, זה המשפט הכי מרתיח, כי אם הייתה תוכנית עבודה, אם היו יעדים, אם באמת ראש הממשלה היה מטפל בזה באופן אישי ומבין שהוא מדבר על הערכים הכי בסיסיים של מדינת ישראל, החיילים והמשפחות שעומדים מאחוריו היו מנצלים את ההזדמנויות של המחבלים ואתם בתקשורת יודעים יותר טוב ממני, מתי מחזירים מחבלים? ביום שישי אחרי הצהריים? אמצע הלילה? במקומות שירחקו מעיניי התקשורת".

"כמה מבצעים כבר היו? כמה מחבלים משוחררים? כמה משאיות עם בטון ניתנות לחמאס? שוב, זה בשביל החייל הבא, בשביל הילד בעוטף עזה שהחמאס מתכנן לחטוף. לא יכול להיות מצב שאין לנו תוכנית ושאנחנו לא שמים את זה חד וחלק בראש סדר העדיפויות של מדינת ישראל כי זה משליך על כל הריקבון של הערכים שאנחנו רואים מסביב, שכל מה שמעניין זה הכסא והכוח", כך לדבריה.

לסיום, נשאלה גולדין כמה עוד כוח יהיה להם להמשיך ולשלוח את המסרים הנ"ל על מנת לקבל את הדר בחזרה: "באמת, זה הרבה שנים. ההורים מתבגרים. במשפחת שאול האבא נפטר מסרטן שנייה אחרי ההסכם הטורקי, שאם הייתה תוכנית עבודה להדר ואורון היינו שם ולא היינו צריכים לחכות שמונה שנים. את נוגעת בנקודות הכי רגישות והכי מפחידות. אני חייבת להגיד, היה אתמול יום הקדיש הכללי. סבתא שלי שהיא שורדת שואה והגיעה לישראל עם חולצה בלבד, היא הייתה אומרת 'אין לכם פריווילגיה להרים ידיים'. המשפט הזה שדרכו היא בנתה את מדינת ישראל עכשיו המשימה שלנו, אין לנו משימה אחרת".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103FM