למרות התנגדות סמוטריץ': המדינה הגישה היום (שני) את תשובתה לבג"ץ בעניין מימוש צווי ההריסה ופינוי המאחז הבלתי חוקי ח'אן אל-אחמר בה הודיעה על דחייה נוספת בפינויו.

בתשובת המדינה, שהוגשה בתום דיון מיוחד שקיים אמש ראש הממשלה בנימין נתניהו בנושא לאחר שהשר בצלאל סמוטריץ' התנגד לה, נטען כי קיים "חומר חסוי" הנוגע ל"שאלת העיתוי ואופן מימוש הצווים מושפעת משיקולים מדיניים וביטחוניים רחבים ומגוונים" ובשל כך דרשה לבטל את הצו ולדחות את העתירה. 

בתשובה נכתב כי "תצהיר תשובה זה הושלם לאחר דיון שהתקיים אתמול בראשות ראש הממשלה ובהשתתפות שר הביטחון, השר הנוסף במשרד הביטחון, השר לביטחון לאומי, שר המשפטים, היועץ לביטחון לאומי וראש המל"ל, וכן מזכיר הממשלה. במסגרת דיון זה נדרש הדרג  המדיני למכלול הסוגיות העומדות על הפרק, לרבות להחלטותיו של בית המשפט הנכבד. 

"עמדת הדרג המדיני, כפי שגובשה במסגרת הישיבה האמורה היא, כי שאלת העיתוי ואופן מימוש הצווים מושפעת משיקולים מדיניים וביטחוניים רחבים ומגוונים. ככזאת, ובשים לב למידע החסוי המבסס שיקולים אלה, עמדת הדרג המדיני היא שיש להותיר בידיו את ההכרעה באשר לשאלת  העיתוי והאופן בו ימומשו צווי ההריסה במתחם חאן אל אחמר; וכי לא קמה עילה להתערבות בית  המשפט הנכבד בהחלטה מורכבת ורגישה זו, אשר רובצת בעיקרה לפתחו של הדרג המדיני, האמון על שיקולים רחבים אלה". 

"כאן המקום להדגיש, כי מעבר לאמור בתצהיר תשובה גלוי זה, נכונים המשיבים להציג בפני בית  המשפט הנכבד, במעמד צד אחד, חומר חסוי מפורט יותר באשר לשיקולים המדיניים והביטחוניים הרחבים, אשר עמדו בפני הדרג המדיני. בהקשר זה, ובכל הנוגע למורכבותה של הסוגיה ולקיומם של שיקולים רחבים נוספים המשליכים על שאלת עיתוי מימוש צווי ההריסה, המשיבים יציינו כי בכוונתם להוציא בימים הקרובים תעודת חיסיון, על-פי דין, בעניינו של החומר החסוי המבסס את עמדתם". 

"לפיכך, המשיבים יטענו כי בשים לב למכלול השיקולים והנסיבות אשר יפורטו בהרחבה בתצהיר התשובה, לא נפל כל פגם בהחלטותיהם בעניין זה עד כה; ודאי לא פגם המצדיק את התערבותו של  בית המשפט הנכבד בנושא רגיש זה בבאופן שמצדיק להורות על ביטול הצו-על-תנאי ועל דחיית העתירה", נטען בתשובת המדינה. 

בצלאל סמוטריץ' (צילום: שריה דיאמנט פלאש 90)
בצלאל סמוטריץ' (צילום: שריה דיאמנט פלאש 90)

כאמור, סמוטריץ' פנה אתמול במכתב למזכיר הממשלה יוסי פוקס וביקש לעצור מיידית את הגשת תשובת המדינה בעניין חאן אל אחמר. "להפתעתי גיליתי כי התשובה אינה עולה בקנה אחד עם מדיניותי ועם מדיניות הממשלה כפי שאני מבין אותה", כתב סמוטריץ'. לדבריו, לפי ההסכם הקואליציוני תשובות המדינה המוגשות לבג"ץ צריכות לקבל את אישורו. "מתוקף סמכותי איני מאשר את הגשת התשובה", מסר.

עם זאת, לא קיימת משמעות אופרטיבית למכתב של שר האוצר, שהוא בעיקרו פוליטי. הייצוג המשפטי הוא הקובע, וסמוטריץ' מחוייב לעמדת היועמ"שית. במידה והיה מעוניין, יכול היה לבקש ייצוג פרטי.

לדרישתו הצטרף גם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר שאמר כי הסכמים חייבים לכבד, ולפי ההסכם הקואליציוני תשובות המדינה לבג"ץ בנושאים המצויים תחת תחום אחריותו, טעונות את אישור סמוטריץ'. בנוסף, העברתי מסר ברור לנתניהו שאם הפרסומים על טיוטת התשובה נכונים, מדובר בהחלטה מבישה וחמורה".

בן גביר בביקורת על נתניהו לאור עיכוב פינוי חאן אל אחמר ובתים במזרח ירושלים. ללא קרדיט

כזכור, לפני כחודשיים קבע בג"ץ כי הדיון על פינוי ח'אן אל-אחמר יתקיים ב-1 במאי. בנוסף, הודיע כי המדינה תצטרך להעביר את תגובתה עד השני באפריל, ולא בג"ץ עשוי לבטל את הדיון ולהורות על פינוי המאחז הבדואי הבלתי חוקי. 

השופט סולברג מתח ביקורת חריפה על המדינה ואמר כי "בראייה לאחור, ובמבט צופה פני עתיד, אין בכל אלה כדי להצדיק דחייה כה ארוכה, למשך 4 חודשים נוספים. בפרט, כשלא ניתן לדעת אם בקשת הארכה הנוכחית היא אחרונה, וכאשר הניסיון מלמד, כי דחייה גוררת דחייה, ותשובה מהותית – איִן".  השופט סולברג נימק את החלטתו וכתב כי מדובר בבקשת ארכה תשיעית: "העתירה תלויה ועומדת – זה קרוב ל-4 שנים תמימות. את מורת רוחנו מ'גרירת הרגליים' הבענו שוב ושוב, בשורה ארוכה של החלטות".

חאן אל-אחמר ממוקם על אדמות מדינה בשטח C, כעשרה ק"מ ממזרח לירושלים, בין כפר אדומים למישור אדומים. בית המשפט העליון קבע כי המבנים במקום אינם חוקיים, ואישר מספר פעמים צו הריסה נגדם. על הפינוי המיועד נמתחה ביקורת מצד מדינות באירופה ומצד מחוקקים בארצות הברית. ב-2018 קיבל הפרלמנט האירופי החלטה שלפיה פינוי המתחם ייחשב הפרה של אמנת ז'נבה.