לקראת חזרת הכנסת לפעילות: חברת הכנסת שרן השכל צפויה להעלות היום (ראשון) מספר הצעות חוק שיאתגרו את הקואליציה, לדיון בוועדת השרים לענייני חקיקה שתתכנס בשעה 15:00. מדובר בשתי הצעות, האחת קובעת כי כל מי ששירת 75% מהשירות הצבאי כלוחם יוכל לשאת נשק להגנה עצמית, והשנייה מצרפת משפחות נפגעות טרור כצד להליך משפטי נגד המחבלים. 

על רקע עצירת קידום הרפורמה: אלו החוקים שהממשלה תקדם בשבוע הבא
ברקע המגעים בבית הנשיא: גורמים בקואליציה ל"מעריב" - "נתניהו לא מעוניין לחזור לחקיקה"

הצעת החוק הראשונה באה להפחית את הקריטריונים שקיימים כיום לנשיאת נשק להגנה עצמית. "את היכולות של אזרחים, יוצאי יחידות קרביות, למדנו עוד בגל הטרור שפקד את ירושלים בשנת 2015 כאשר שליש מהפיגועים סוכלו על ידי אזרחים חמושים ששהו בקרבת מקום. אזרחים אלה הצילו חיים רבים ומנעו מסעות רצח המוניים", נכתב בדברי ההסבר של ההצעה. 

סמוטריץ' מאשים את המחאה בפגיעה בכלכלה (צילום: ערוץ הכנסת)

בנוסף, נכתב כי מטרת הצעת החוק היא "לאפשר סיכול מהיר של פיגועי טרור בכל חלקי המדינה, באמצעות מתן רישיונות נשק למי ששירתו כשוטרי משטרת ישראל בעבר, וליוצאי יחידות קרביות, אשר עוברים הכשרה מקיפה בנשק, וביכולתם לנטרל מחבלים ולהציל חיים".

הצעת החוק השנייה העוסקת במשפחות נפגעות הטרור באה לאפשר להן להיות צד בבית המשפט נגד המחבלים ולהשמיע את טענותיהן, במהלך הדיונים ולפני הטלת גזר הדין. 

השכל עצמה מסרה בתגובה: "אני גאה בחקיקה שלי שאם הממשלה תשכיל לתמוך בה, תעשה מהפכה אדירה וענקית לטובת המשפחות השכולות. אנו ימים ספורים אחרי יום הזיכרון בו הוקרנו וכיבדנו את כאבם של המשפחות השכולות, הזכות להישמע ולהיות צד בבית המשפט כנגד המחבלים הארורים שלקחו את היקר להם מכל, זו זכות חשובה ביותר מאין כמוהי והיא המהות של משפט צדק".

שרן השכל (צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן)
שרן השכל (צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן)

"אני מקווה שממשלת הימין על מלא תתמוך בהצעת החוק שלי בלי שום שיקולים פוליטיים ותעביר אותה בקריאה טרומית כבר בשבוע הקרוב. אם לא ייעשה כך, זהו עוול היסטורי וקשה כנגד המשפחות השכולות", הוסיפה. 

חברת הכנסת התייחסה גם להצעה בעניין נשיאת כלי הנשק: "מתן רשיונות לנשק הוא חלק בלתי נפרד ממדיניות ימין שמטרתה הגברת המשילות והבטחון האישי, ואמור להיות בראשית סדר העדיפויות של השר לבטחון לאומי כפי שהבטיח לבצע בתפקידו. הצעת החוק שלי תעלה היום לדיון בממשלת "הימין על מלא". זאת ההזדמנות של הממשלה להוכיח שאינה עוסקת רק בדיבורים על משילות ובטחון אלא גם במעשים. אם פעם נוספת יטרפדו או ידחו את הצעת חוק מטעמים פוליטיים כאלו או אחרים, נדע שמדיניות ימין בכלל אינה בראש מעייניהם".