בג"ץ הוציא היום (ראשון) צו על תנאי בעתירת התנועה לאיכות השלטון נגד חוק סמכויות השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, המקנות לו סמכויות כמפכ"ל על. על פי הצו על המדינה להשיב לעתירה בתוך 90 יום.

בן גביר אמר בתגובה להחלטה: "לצערי שופטי בית המשפט העליון שוב מוכיחים שהם סבורים שהם מחוקקי על, מעל כנסת ישראל. אני פונה לראש הממשלה ואומר לו, הגיע הזמן להעביר את הרפורמה במלואה, בלי להיכנע, בלי למצמץ. בוא נראה את כל החתרנים, את אלה שהצביעו מאחורי הפרגוד לטובת קארין אלהרר אם הם יעזו להצביע נגד הרפורמה. רפורמה עכשיו!".

ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר: "מברך את שני חברי הכנסת שלנו, הניצבים בדימוס מיקי לוי ויואב סגלוביץ על החלטת בג"ץ שהוציא צו על תנאי נגד "חוק בן גביר". נמשיך להלחם בכל טירלול של הממשלה הרעה הזו. ממשלת ישראל תצטרך להתייצב ולנמק מדוע לא יבוטל החוק שמראש לא היה צריך לחוקק".

הצעת חוק תיקון לפקודת המשטרה, המכונה כ"חוק בן גביר", עברה בחודש דצמבר האחרון בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת ברוב של 61 חברי כנסת. מדובר בהצעת חוק שתאפשר לבן גביר להתוות את מדיניות המשטרה ולקבוע סדרי עדיפויות, תוכניות עבודה ושליטה על תקציב המשטרה, וגיבוש הנחיות כלליות גם כן. שני סעיפים מרכזיים הוצאו מהנוסח שאושר במליאה בעקבות המלצת הייעוץ המשפטי לכנסת, כאשר המרכזי שבהם הוא הכפפת המפכ"ל לשר. ההצעה עברה ברוב של 61 חכ"ים, לעומת 55 שהצביעו נגד.

בתחילת החודש, שופטי בג"ץ דנו בעתירה שהוגשה נגד השינויים שמתכנן השר לביטחון לאומי. במהלך הדיון, טען יו"ר התנועה לאיכות השלטון, עו"ד אליעד שרגא כי "התיקון הזה שמתיימר לעגן מצב קיים לשיטת המשיבים, יוצר סיטואציה חדשה. השר יהיה מפכ"ל על שעושה שימוש במשטרה בכדי לקדם את האג'נדה שלו כמו במשטרים אפלים. אנחנו רואים שר שנותן הוראות אופרטיביות, נכנס לחמ"לים, רוגם לזריקת רימון על מפגינים ולמעצר עיתונאי. לכל התיקון הזה יש מניעים נסתרים שאינם טהורים, מה שחסר בתיקון הזה הוא האיזונים שקובעים מה תפקידי השר ומה תפקידי המפכ"ל, כמו איסור על התערבות השר בחקירות וקביעת סמכות המפכ"ל לנהל את המשטרה".