חברת הכנסת קטי שטרית (ליכוד) התייחסה היום ב-103FM לחקיקת ביטול עילת הסבירות והמחאה נגדה, המגיעות השבוע לנקודת רתיחה, לפני אישור החוק בקריאה שנייה ושלישית, הצפוי בשבוע הבא.

ח"כ שטרית פתחה את דבריה והסבירה שלדעתה החוק הנוכחי הוא לא משמעותי ביחס לרפורמה המקורית: "בינואר עלה שר המשפטים ודיבר על רפורמה המורכבת מארבעה סעיפים. סעיף עילת הסבירות הוא הסעיף הפשוט ביותר, הדל ביותר. אמרו כל כך הרבה, ראשי אופוזיציה היו בעדו, כתבו אותו במצע של מפלגות שכרגע באופוזיציה. להערכתי זה כלום ושום דבר. מבחינת לוחות זמנים אנחנו יוצאים לפגרה, כרגע אף אחד לא יודע מה התוכנית לגבי המשך הרפורמה. עילת הסבירות, כמי שישבה בבית הנשיא, זה הדבר שאפילו לא התעכבנו עליו מפני שזה היה מובן מאליו. אי אפשר לכתוב במצע של מפלגה ואחר כך להתכחש. אני יצאתי מבולבלת מכל ההצהרות, כי עילת הסבירות הייתה בקונצנזוס, אבל זו פוליטיקה. אני ישבתי בבית הנשיא, אתם מתווכחים על משהו שלא הייתם בו נוכחים. פרופ' דותן לא ישב שם, אבל סוזי נבות ישבה שם, ואביעד בקשי". 

חברת הכנסת קטי שטרית (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
חברת הכנסת קטי שטרית (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

על העובדה שסוזי נבות מתנגדת לביטול עילת הסבירות, אמרה שטרית: "אני חייבת לומר דבר, לא יעזור, אתם יכולים להגיד עד מחר מה שאתם רוצים - עילת הסבירות הייתה קונצנזוס, ועליה דיברו. אגב, למה הורידו את פסקת ההתגברות? כי אין צורך בה אם יש את עילת הסבירות ואם כל אחד מהיועמ"שים ידע את תפקידו. מי שלא יושב בבית הנשיא שיפסיק לצאת בהצהרות. באנו עם פשרות אדירות. עילת הסבירות היא עילה שבעצם אחת מעוד הרבה עילות שמשתמשים בהם בבתי המשפט, היא עילה. למה ניגשנו אליה? כי יושב שופט בבית משפט עליון ואומר שיש לצמצם את עילת הסבירות במתכונתה הנוכחית ולהחריג את היישום שלה". 

על דבריו של שר הביטחון לפיהם לא יתערב בסוגיית אנשי המילואים, שטרית הגנה: "אני מסתכלת על זה באופן מקצועי, הוא ביקש לתת למי שאחראי על הצבא 'אתה תטפל, אני אעמוד בצד ואסתכל על הטיפול שלך'".

נתניהו ביטל את פיטורי גלנט

על נקיטת העמדה הברורה שלו בפעם הקודמת, אז ערך מסיבת עיתונאים ובה התריע מהסכנה הביטחונית הנשקפת למדינה, אמרה: "ברור, כי הייתה היסטריה מוחלטת. עכשיו יש פרופורציה. אפשר להתחנן שתפסיקו לעשות הנדסת תודעה? אתם ראיתם שמות של אנשים לא בני 58 או 60 פלוס? חבר'ה צעירים שטסים היום ומגנים על מדינת ישראל, על אנשים שיושבים, חילות שלמות בחי"ר, הצבא לא מורכב משניים וחצי אנשים - הוא מורכב מאלפי אנשים שמשרתים אותנו מצויין. תפסיקו עם הוצאת הדיבה, יש סרבנות אבל היא נמצאת בגילאים המאוד מבוגרים. אני חושבת שצריך להיכנס לפרופורציות, אין סרבנות. מנסים לעשות בכל דרך אפשרית, אותם אנשי שמאל שאני מכבדת, זו דעתם, מנסים להפיל את הממשלה. יש מחנה שלם שמעל לשלוש מיליון שהצביעו לממשלה הזו, אבל אתם לא מכבדים את זה. פרופורציות. יש הרבה במדינת ישראל שכן אוהבים את הממשלה ורוצים בקיומה, לא רוצים בסרבנות ומשרתים נאמנה ואנחנו עושים להם עוול שאנחנו אומרים שיש סרבנות בצבא, אז בואו ניכנס לפרופורציות. אני חושבת שכל האנשים האמיצים האלו בשעת הצורך יבואו ויגנו על המדינה, וזה לא כצעקתה. לצערי הרב ראשי המחאה קצת יצאו מפרופורציה. ישבנו בבית הנשיא שלושה חודשים, עצרנו את כל החקיקה - זה אותם מחאות של 2011, 2015, 2019. הם הכי לא דמוקרטיים, הם משתמשים בכלים לא דמוקרטיים".

על התרחיש בו אנשי המילואים יפסיקו להגיע, אמרה שטרית: "אני חושבת שצריך להפסיק את הפוליטיזציה בתוך הצבא, זה חמור מאוד. מחר, בוא נניח שאנחנו מתחלפים ומגיעה ממשלת שמאל, טכנאים יסרבו? לא תצעקו 'מה קרה?'? צריך שכל רשות תדע את תפקידה. עשה נכון גלנט שאמר 'יש רמטכ"ל', ואני מאוד מקווה שהוא יצא מהתרדמת ובאמת יתחיל לטפל בנושא הזה, צריך לטפל. אני אתמול הסברתי את הרפורמה, השאלות שנשאלתי מראות על כך שהציבור הרחב לא מבין על מה מדובר".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm