דני אילון, לשעבר שגריר ישראל בארה"ב, שוחח עם ניסים משעל וגדעון אוקו ברדיו 103FM על המסר מהבית הלבן כלפי נתניהו, לגבי הדרישה לעצור את הרפורמה המשפטית, וטען: "כמי שהיה על עשרות שיחות בין רה"מ לנשיא ארה"ב, אולי אפילו כולם צודקים פה".

רצה לחדד את המסר לנתניהו: מאחורי הקלעים של שיחת ביידן ופרשן הניו יורק טיימס
המסר הדרמטי של ביידן לרה"מ נתניהו: "אל תחוקק ללא הסכמה רחבה"
  

"שיחות כאלה לא נערכות בצעקות, יש את הנימוסים הדיפלומטיים, לפעמים לא הכול מובן בדיוק בצד אחד כמו שמתכוונים בצד השני", הסביר. "לכן זה כמעט לא משנה, קרב הגרסאות, מה שמשנה זו השורה התחתונה - המסר האמריקאי חד וברור להפסיק את החקיקה".

באשר להמשכת החקיקה, בניגוד לבקשה האמריקאית, אמר אילון כי "הנשיא מקבל את זה בצורה מאוד חמורה. עם האמריקאים יש לנו תמיד סיג ושיח בכל הרמות, וכשנשיא מבקש משהו בדרך כלל הם מצפים שזה יעשה או לפחות ישראל תתחשב בזה בצורה המקסימלית. דוחים את זה לרגע האחרון כדי להשאיר לנשיא את המילה האחרונה, וכשהוא אומר משהו כולם שם מתייצבים, בשבילם זה כמו דבר קדוש. אם באמת יתעלמו מהמסר הזה יהיו פה השלכות די חמורות. למשל, הסיוע הביטחוני לא יפגע כי זה גם אינטרס אמריקאי, אבל למשל המטריה המדינית כבר לא תהיה אוטומטית, כל דבר ייבחן לגופו. הסכם הוויזות לא ייחתם, יהיו גינויים אמריקאים יותר חריפים. כשאמריקה מגנה את ישראל אתה רואה את כל העולם עושה כמה צעדים קדימה. לא יקרה מיום אחד למשנהו, אבל זה נכנס למגמה, למסלול שהוא מאוד מאוד לא טוב".

בנוגע לנתניהו, אמר השגריר לשעבר: "פה השאלה אם הוא עושה את השיקול האישי שלו או השיקול הביטחוני לאומי. השיקול הביטחוני לאומי מחייב אותו לעצור מיד. למעשה, מה שביידן הציע לנתניהו זה את האופציה - תבחר, בין סמוטריץ' לביידן. זו בדיוק הדילמה של נתניהו היום. כרגע נראה שהוא בוחר בסמוטריץ'. בהחלט יכול להיות שעד יום ראשון יהיו עוד כמה מגעים ויהיו עוד ניסיונות אמריקאים כדי בכל אופן להשפיע ולא מן הנמנע שאפילו תהיה עוד שיחה של ביידן עם ראש הממשלה, שתהיה הפעם אפילו בטונים צורמים יותר מהשיחה הקודמת".

ביידן נגד נתניהו ונגד הרפורמה: "ישראל לא יכולה להמשיך בדרך הזו" (צילום: רויטרס)

לבסוף, התייחס אילון לביקור הרצוג בארצות הברית, ואמר: "הוא באמת משלים פה את התמונה. מבחינת ארה"ב, האינטרס האמריקאי הוא ישראל חזקה. הרצוג מייצג את המדינה כולה, ומבחינת האמריקאים זו הייתה הזדמנות להראות הנה ארה"ב תומכת בישראל. לדעתי או להערכתי ההישג מהביקור של הרצוג הושג כבר בחמש הדקות הראשונות שהוא פגש את ביידן בבית הלבן, ובפומבי ביידן אומר שביטחונה של ישראל חשוב לארה"ב, שישראל תמשיך לתמוך בצורה שלא משתמעת לשתי פנים. זה המסר לחיזבאללה, חמאס וכל הגורמים האחרים".

"מצד שני", הוסיף, "המסר לישראל הוא 'אנחנו ממשיכים לתמוך בכם, אבל תיזהרו, הממשלה שלכם מובילה אתכם לכיוונים ממש לא טובים'. סיפור מתח עד הדקה ה־90. מבחינת הביקור של הרצוג הוא היה ביקור חשוב ובעיתוי טוב. הנאום שלו היה מאוד מבריק, למה? הוא באמת חדר לקרביים האמריקאיות. אמריקאים אוהבים סיפורי אגדות, שושלות, ופה הוא דיבר על האבא והסבא שלו, בהחלט נגע בליבם ברמה האישית. המסרים שהוא העביר היו מאוד דמוקרטיים, ואני שמתי לב איך הדמוקרטיים, כולל הסנאטורית שמאוד ביקורתית לישראל נעמדת על הרגליים. הוא החזיר את הדמוקרטים לתמיכה גם רגשית וגם פוליטית לישראל".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm