אלוף (מיל') עמוס גלעד, ראש המכון למדיניות ואסטרטגיה, שוחח היום (ראשון) עם יואב מינץ ברדיו 104.5fm על איומי הסרבנות ההולכים וגוברים בצה"ל, זאת אחרי הודעתם של 10,000 אנשי מילואים כי יפסיקו להתייצב לשירות מילואים.

"הרמטכ"ל ושר הביטחון צריכים לומר היום לראש הממשלה 'אדוני, עד כאן!'", אמר. "ואני מניח שהם עושים את זה, כמו שהם אומרים לו מה מצב האיומים עלינו. זו חובתם וזה מה שהם עושים מן הסתם. היום או מחר או אתמול".

הרמטכ"ל: "אם לא נהיה צבא חזק ומלוכד, לא נוכל להתקיים עוד כמדינה באזור"
הסתיר את עברו המשמעתי? חקירה נפתחה נגד המועמד למנכ"לות משרדו של אמסלם
 
על משמעות הפרסום לפיו למעלה מ-10,000 אנשי מילואים בכירים ישעו את התנדבותם לצה"ל שלהם השיב: "צריך להסתכל על הדברים בראייה רחבה. מדינת ישראל הייתה עד לפני זמן קצר, היתה מעצמה אזורית: הרתיעה את אויביה, שגשגה כלכלית, התפתחה טכנולוגית ולמעשה אנחנו נכנסים לתקופה של נסיגה, התכווצות, פירוק, פיצול, בידול, סכסוך פנימי. אלה הדברים החשובים. הניעו פה תהליך. הרי לא מדובר פה רק על עילת הסבירות. למשל אם יעבור חוק שאין צורך להתגייס בכלל לצבא, הצבא פשוט יתפרק! בתהליך איטי. כמה זמן זה יקח? יש פה את פעילות החזון הציוני, שהוא אחד הדברים המופלאים שהתממש בהקמת מדינה מפוארת עד לאחרונה וכאילו קמו כוחות לפרק אותו לגורמיו. אם הדברים יימשכו ואני לא רואה שהם ייעצרו, אז כל מה שהיה חשוב כבר לא יהיה חשוב. בלי צה"ל ישראל יכולה להתקיים? אפילו לא 10 דקות. בלי הקידמה המדעית אנחנו יכולים להתקדם? בלי הקידמה הטכנולוגית, בלי החינוך, בלי לימודי ליבה יכולים להתקדם? גם האויבים רואים את זה".

עוד הוסיף: "אחד הדברים החמורים פה שרופאים בכירים, אלופים, קצינים, יתעסקו כל הזמן 24/7 במערכת הביטחון, ברפואה, ויחשבו איך להתקדם, אנחנו מחלישים את עצמנו וזה מאד מסוכן. קשה להעלות על הדעת ולמרות שזה קרה בהיסטוריה של העם היהודי, להאמין שזה יחזור. אין שום היגיון. כל האחריות מוטלת על ראש הממשלה שיודע מה האיומים על ישראל, והוא מספיק וותיק בשירות שלו, והוא בעיניים פקוחות מוביל אותנו לאסון. ישראל יכולה להתקיים בלי היחסים עם ארה"ב? במקום להעתיר דברי שבח וידידות, אנחנו  קשורים בטבורנו למעצמת העל. לא רק הסיוע הישיר אלא מעבר לזה. יש פה מעגלים שלמים".

גלעד גם הגיב על דבריו של האלוף (מיל') גרשון הכהן, שאמר שאם שר הביטחון והרמטכ"ל ייאלצו ללכת לראש הממשלה, זה יהיה סוג של הפיכה צבאית: "הרמטכ"ל צריך לדווח לראש הממשלה על הנתונים כל הזמן. הרמטכ"ל כפוף לראש הממשלה ונתון למרות הממשלה. כל העת מציג לו את תמונת האיומים והמודיעין באמצעות ראש אמ"ן ואחר כך הוא אומר לו מה היכולת של צה"ל לתת לזה מענה והוא גם העושה את זה אני בטוח".

באשר לאיומי הסרבנות והפגיעה בכשירות הצבאית אמר: "יש פה תופעה חמורה. קודם כל סרבנות, אי אפשר לקרוא לבן אדם שמתנדב לשרות של חודשים ארוכים, סרבן. זה חלק מההסתה והרעל הזה. סרבנים אלה חרדים, כציבור שלם שמיד במושב החורף רוצים להעביר את החוק שיפטור אותם סופית מהצורך לשרת במדינה. הם גם לא מזדהים עם המדינה. חג העצמאות לא נחשב בעיניהם. אחד הדברים הנוראים שעומדים לפרק אותנו. איפה כתוב בתורה שאסור להילחם ולעבוד? אז מי יעבוד ומי יילחם? אנחנו חיים פה גורל משותף. העם היהודי כבר מנוסה בזה. אני מציע להסתכל על זה רחב ולא להיתפס לכל מיני סיסמאות".

מחאת המילואימניקים  (צילום: אבשלום ששוני)
מחאת המילואימניקים (צילום: אבשלום ששוני)

בהתייחס לשאלה האם לדעתו יש משהו או מישהו שיכול לעצור את ההידרדרות במדינה, ענה: "בינתיים לא. רק אם כוחות אדירים ישכנעו את ראש הממשלה, שקשה להאמין, שהוא מוביל מהלכים כאלה. בסוף האחריות היא עליו, כי הוא מאפשר לקרוא בכינויים כל כך משפילים ליועמ"שית לכנות, להרעיל, להטיף, כמעט הכשרת הקרקע לרצח של היועמש"ית. היא האדם הכי מקשיב שיש פה היא ממלאת את תפקידה. איך היא יכולה להיקרא סיכון בטחוני? זה מפרק את המדינה לגורמים. תראה לאן ישראל הגיע תוך כמה חודשים. הנשים הכי טובים בעולם, הופכים פתאום מוקעים בלשון חדה מגעילה, עתירת שיסוי והסתה. האויבים שלהם לדעתי לא מאמינים למראה עיניהם".

בסיום דבריו התייחס לחשש לפיו אויבינו רואים את המצב ומנצלים אותו כדי כדי לתקוף את ישראל: "עוצמת צה"ל היא אדירה ומרתיעה אבל תהליך מסוכן עלול להיות פה. בהתבוננות בנסראללה עשרות שנים, כשאתה מנתח את הפעולות שהוא עושה ומתפרסמות, ומנתח את דבריו, יש שחיקה בהרתעה. יכול להיות שזה גם משתקף בטהרן. עובדה שהאירנים אמנם עצרו את הנשק הגרעינים אבל הם הפכו להיות מדינת סף. הם מתקרבים לעולם הערבי, והרוסי ולסין. אבל אצלנו עוצמת צה"ל היא התבונה המדינית האסטרטגית וברגע שמתערער אחד מהיסודות האלה זה משפיע על כל המערכת. אני מציע להסתכל על התהליך ולא להיתפס לאמירה זו או אחרת".