הפרשן לענייני חרדים ד"ר אבישי בן חיים ('חדשות 13') פרסם ברשתות פוסט התומך בכך שהחוק לביטול עילת הסבירות עבר, והגדיר את עילת הסבירות כאחד מסמלי הידכוי וההתנשאות של ישראל הראשונה, כך לדבריו. היום (שלישי) התראיין ב-103FM והסביר למה, לדעתו, החוק חשוב.

"הטרלה מזיקה בעיתוי אומלל": מחלוקת בקואליציה סביב הצעת החוק של יהדות התורה

"בבסיס אני השאיפה שלי לפיוס לאומי, ואני מוכן לכניעה מוחלטת, אבל כיוון שהצד השני לא רוצה להתפייס אני חושב שאנחנו בימים חשובים מאוד במאבק השוויון", הודה ד"ר בן חיים בפתח השיחה. "מה שקרה אתמול עם עילת הסבירות במחנה שלנו ינון, מנסים להוריד את חשיבות הדברים וזה צודק מבחינה מעשית, אבל באופן רעיוני זה ענק - צמצום עילת הסבירות זה אירוע שיא, חשוב כל כך. עילת הסבירות, אנשים לא מבינים לצערי, אומרת שההגמוניה לא רק שולטת על החוק ועל פרשנות החוק - היא מעל החוק".

עוד טען כי "עילת הסבירות נכנסת היכן שאין חוק, היא מחליטה מה ההבדל בין אור לחושך, טוב ורע. היא מחליטה על בסיס מה שבא לה. הנימוק הוא שזה לא בא להם בטוב בעיניים, שזה לא סביר. הציבור הזה מחליט על הדברים הכי בסיסיים בחיים שלנו. עילת הסבירות שימשה כלי למערכת המשפט, לא בעתיד, לפסול ממש את ההצבעה הדמוקרטית של 400 אלף מזרחיים שהצביעו ש"ס. בית המשפט אומר 'אנחנו מחליטים שלא סביר שדרעי יהיה שר', למרות שראש הממשלה, העם חושב שזה סביר. בית המשפט נמצא מעל החוק, מבחינתו של בית המשפט סביר לגזול מ־400 אלף את זכות הבחירה שלהם".

במהלך הפגנה מחוץ לחצרים: קצין הביטחון בקיבוץ יורה בנשקו. צילום: פרטי

"אם יש משהו שהוא סמל הדיכוי, סמל האנטי דמוקרטיות ואי השוויון - זה עילת הסבירות", הכריז, והוסיף: "ראינו את זה בסיפור של דרעי פעמיים, פעמיים בית המשפט אומר 'אנחנו לוקחים לכם את זכות הבחירה'. בסוף אתה אומר הרי הם ימנו, הממשלה, את מי שהם רוצים, הסטריאוטיפ גורם לכם לומר את הדברים הנוראיים. אם מישהו יעשה מינויים לא ראויים אני לא צריך אותך בשביל להגיד שזה לא סביר, הציבור יעיף אותו - זו דמוקרטיה".

לסיום, הסביר בן חיים כי "הציבור הבין, מה שקרה כתוצאה מהמחאה ההיסטרית וחסרת הכבוד והקלאס, שההגמוניה ריסקה את עצמה. היא חשפה את רוב מערך זכויות היתר שלה, איך היא שומרת לעצמה את הכול אצלה. מה נשאר לישראל השנייה? השותפות בדמוקרטיה. אני במערכת המשפט לא רוצה תיקון בזהות השופטים כי אז יביאו לי שופטים שמרניים, אני רוצה דמוקרטיה, לקחת חלק מהכוח ממערכת המשפט ולהחזיר אותו לכנסת, לממשלה. להחזיר את האמון בפוליטיקאים שלנו, במדינה שלנו, ודרך זה להגיע למצב שבו יש שוויון כשאתה אומר 'המערכת הפוליטית היא המערכת שדרכה גם אפשרי הפיוס'".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103FM