עו"ד ארז קמיניץ, לשעבר המשנה ליועץ המשפטי לממשלה וכיום ראש תחום רגולציה וממשל במשרד ארדינסט, שוחח היום (חמישי) עם גדעון אוקו וגיא פלג ב-103FM על הצעת החוק החדשה של הליכוד לפיצול תפקיד היועמ"שית ועל העתירות לבג"ץ נגד חוק הנבצרות והעריך כיצד צפוי בג"ץ להכריע בסוגיה. 

במחאה מתכוננים להעלות הילוך: "עוברים לשלב ההתקפה נגד הדיקטטורה"

בפתח הדברים התייחס להצעת החוק החדשה של הליכוד ואמר: "אני חושב שיש פה רצון לייצר עוד מהלך, אם מהלך הפיטורים של היועצת לא יצלח בהמשך לישיבת הממשלה הדי הזויה שהתקיימה לפני שבועיים, אם המהלך הזה לא יצלח אז ננסה במהלך אחר באמצעות פיצול התפקיד להוביל לכך שכתבי האישום בסופו של דבר או יושעו או יבוטלו. קשה להתייחס להצעות האלה בצורה עניינית ומקצועית".

"לאורך השנים היו נימוקים לכאן ולכאן וענקי המשפט היו חלוקים בשאלה הזו, אבל קשה להתייחס להצעה הזו בצורה מקצועית כשאתה יודע מה המוטיבציה. אנחנו מסתכלים מה קורה, אנחנו חיים בשני יקומים מקבילים - יקום מקצועי ויש את היקום האמיתי הלא מקצועי, היקום שיש בו רצון להפוך, למשל מי שראה בתחילת הדרך של המהפכה המשטרית את הצעת החוק של רוטמן כהצעה של וועדת חוקה לעניין מי מחייב את הממשלה, לא רק הייעוץ המשפטי אלא שום ייעוץ, אז איך אפשר להאמין שאנחנו בעולם מקצועי?", תהה. 

כשנשאל אם הפעם יקרה מה שלא קרה ובג"ץ יבטל חוק יסוד אמר: "קשה לנבא. זו באמת שאלה מאוד כבדה. נקלענו לסיטואציה שבה אין בושה לחלוטין, וגם ההצעות שהוגשו מאוד קיצוניות. ההצעה בעניין הסבירות מאוד קיצונית. אני מתקשה להעריך איך בית המשפט יפסוק, כמובן שיש שופטים שונים, מגוונים, בניגוד למה שנאמר. לא כולם רואים עין בעין במידת ההתערבות, בוודאי בחוק יסוד. קשה מאוד להעריך, עתירה מאוד קשה. על בג"ץ לא הייתי מטיל את כל כובד משקלי על ביטול החוק. 

הוא נשאל על ידי המגישים "מה המשמעות של אי עצירת תחולת החוק על ידי צו על תנאי של בג"ץ? ומה המשמעות של דחיית הדיון לספטמבר? אילו היה יושב בבג"ץ אתמול שופט אחר, אתה חושב שההחלטה הייתה אחרת?". קמיניץ השיב: "לא בטוח. שוב, אנחנו בפעם הראשונה נתקלים באמת בעתירה כבדה מאוד ומשמעותית נגד ביטול חוק יסוד.

לדבריו, "הנטייה, גם אם זה היה שופט אחר, הנטייה של שופט אחד היא לא לקחת החלטות מסוג זה לבד. הדיון יהיה עוד כחודש, אולי קצת יותר, אני חושב שזה בהחלט מבטא את תחושת הדחיפות בדיון בעתירה מסוג זה. צריך לחכות עוד חודש כדי לראות לאן הדברים הולכים.

"יהיה קשה מאוד ליועצים המשפטיים לבלום או לעצור או להשהות החלטות שיהיו בלתי סבירות, אפילו בלתי סבירות בעליל. יצטרכו להפיק נימוקים אחרים. אני צופה מאבקים קשים בתוך משרדי הממשלה שבהם ליועץ המשפטי במשרד יהיה קשה לבלום מהלכים לא תקינים. יתחיל מירוץ בהקשר המינויים, וגם שם היועצים המשפטיים יצטרכו למצוא נתיבים ייחודיים ומאתגרים משפטית כדי למנוע מינויים לא ראויים".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm