"השותפות האסטרטגית בין אזרבייג'ן לישראל נמצאת בשיא כל הזמנים והיא צפויה רק להתרחב", אמר ל"מעריב" אלצ'ין אמירביוב, יועץ בכיר לנשיא אזרבייג'ן.

ראשי מפלגות הקואליציה נגד בג"ץ: "לא יכול להתערב בחוקי יסוד"

בכיר בליכוד באמירה מפתיעה: "הצו על תנאי לחוק הנבצרות - החלטה נבונה"

אזרבייג'ן, מדינה מוסלמית בעלת רוב שיעי, פתחה לאחרונה, לאחר 30 שנה של מערכת יחסים שרובה התרחשה מתחת לרדאר ולמרות התנגדות עזה של איראן, שגרירות בישראל.

"יש לנו קווים אדומים מסוימים שלעולם לא נחצה: נישאר בני ברית וידידים עם אלה שאנחנו רוצים", הוסיף אמירביוב, בהתייחס ליחסים עם איראן ,שהידרדרו בין היתר בעקבות היחסים עם ישראל.

במקביל, שר החוץ של אזרבייג'ן ג'יהון באירמוב סיפר במהלך מסיבת עיתונאים עם מקבילו הטורקי באנקרה, שהתקיימה בשבוע שעבר, כי שוחח עם שר החוץ הישראלי אלי כהן על קידום של שיתוף פעולה טרילטראלי בין אזרבייג'ן, טורקיה וישראל, "שיכול להיות מאוד שימושי לטובת יחסי שלוש המדינות והמרחב הגיאוגרפי כולו".

אמירביוב סיפר שהפעילות המשותפת עם ישראל רחבה, וכי בכוונת המדינות להרחיב את שיתופי הפעולה בתחום החקלאות והמסחר, וכן "להוסיף טיסות מישראל לבאקו, כדי שיותר ישראלים יוכלו לבקר באזרבייג'ן ובזול".

חסן חסנוב, לשעבר ראש הממשלה ושר החוץ של אזרבייג'ן, סיפר בראיון מיוחד ל"מעריב" שהנשיא גיידר אלייב, אביו של הנשיא הנוכחי, "הוביל החל מתחילת שנות ה־90 מדיניות של שיתוף פעולה אסטרטגי והדוק עם ישראל".

חסנוב היה מעורב בראשית היחסים בין שתי המדינות. כשגריר באו"ם הוא אף הזמין לפגישה ראשונה את שר החוץ שמעון פרס ב־1992, פגישה שהתניעה את היחסים.

כתב מעריב ג'וש ארונסון עומדת באזרבייג'ן על גבול אירן (צילום: ג'וש ארונסון)
כתב מעריב ג'וש ארונסון עומדת באזרבייג'ן על גבול אירן (צילום: ג'וש ארונסון)

"הנשיא גיידר אלייב קידם יהודים עוד בתקופה הסובייטית. מעולם לא היו כל כך הרבה יהודים בתפקידים ממשלתיים בכל הרפובליקות של ברה"מ כמו באזרבייג'ן, וזה אומר שהיה לו יחס מיוחד לעם היהודי. הוא גם סבר שאי אפשר להפריד בין היחס לעם היהודי ולמדינת ישראל. אצלנו אין הפרדה כזאת", אמר חסנוב.

"אזרבייג'ן תמיד ניהלה מדיניות עצמאית כלפי ישראל בלי להתייחס לעמדות של מדינות אחרות, מוסלמיות וערביות. רוב המדינות התייחסו אל זה בהבנה, אך לא כולן", אמר חסנוב כשהוא רומז לאיראן.

 "יש לי הערצה והכרת התודה לישראל", אמר ל"מעריב" נהג מונית קטוע רגל בשם יוסף. "נפצעתי במלחמה, וחולצתי במסוק ישראלי וטופלתי על ידי רופאים ישראלים. עבורי לישראל תמיד יש פינה חמה בלב".