שרת התחבורה מירי רגב ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' הובילו את הרפורמה בתחבורה הציבורית, שמנעה את ייקור התעריפים ב־12% על חשבון ציבור הקשישים והאזרחים הוותיקים, כך אומר יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ דוד ביטן (הליכוד).

"נעמיד אותך מול כיתת יורים": אופיר כץ הותקף בכנס בעפולה
ראשי מפלגות הקואליציה נגד בג"ץ: "לא יכול להתערב בחוקי יסוד"

במהלך ישיבת ועדת הכלכלה שנערכה אתמול נשמעה ביקורת קשה מצד היו"ר שדיבר על הרפורמה שמומנה באופן חלקי על ידי ביטול ההנחות לאזרחים הוותיקים והעלאת תעריף הרכבת הקלה.

מחאה נגד חברי הליכוד בעפולה (צילום: נעמה עמית)

ביטן לא הותיר מקום לספק: "אם ההנחות לקשישים יבוטלו, אני אדאג להפגנות הקשישים מול בתיהם של שרת התחבורה ושר האוצר. אני לא מאיים, אבל בסוף כולם מגיעים אלינו. אשב בנושא הזה עם ראש הממשלה כדי לשנות את ההחלטה". יו"ר הוועדה הסביר כי מאס בסוגיה בוערת זו: "המתנתי בסבלנות לשרים ארבעה חודשים. לא רק שלא הייתה הסכמה, אלא שהשרים אף לקחו רק חלק מהרפורמה שהצענו ועשו זאת על חשבון האזרחים הוותיקים".

עלות השינויים עמדה על 720 מיליון שקל, אך הוקצבו לה רק 360 מיליון. בגלל ביטול העלאת 12% נוספים במחירי התחבורה הציבורית, נעשה שינוי נוסף, שבעקבותיו בוטלו ההנחות של 50% לגברים מגיל 67 ולנשים מגיל 62. ביטן: "מכרתם את הקשישים והוותיקים וביטלתם את הרפורמה רק להם, ואני לא מסכים לכך בשום אופן".

נציגת אגף התקציבים אמרה במהלך הדיון כי מימון הרפורמה בא בחלקו גם בעקבות העלאת התעריף של הרכבת הקלה ב־2024, אבל היו"ר ביטן דחה דברים אלה.

נציג משרד התחבורה הסביר כי הרפורמה תכניס פחות כסף למדינה ועל חשבון זה יגיע המימון. ח"כ שלום דנינו (הליכוד) טען כי מדובר בהיעדר הכנסה. "הכל ישראבלוף, אפשר להוסיף את הקשישים למקבלי ההטבה ושום דבר לא ייפגע", הוסיף הח"כ.

באשר לסוגיית מתן ההנחות לפי דירוג סוציואקונומי של רשויות, אמר היו"ר ביטן כי הוא ימשיך את הדיון במועד אחר והדגיש כי "הגיע הזמן שתצייתו לאמרה 'והדרת פני זקן'. השרה עשתה מסיבת עיתונאים. האם זה עניין אישי שלה? לכנסת אין מה להגיד פה? כרגע אני לא מאיים, אבל בסיבוב בסוף, כולם מגיעים אלינו. בינתיים צריך לקיים מפגש דחוף עם ראש הממשלה".