פרופ' אבי בן צבי, מומחה לארה"ב וראש התכנית הבינלאומית ליחסים בינ"ל באוניברסיטת חיפה, התראיין היום (חמישי) בתכניתם של אריה אלדד ורוני בר-און וסיפר על הגורמים שהובילו את ארה"ב להסכם הנורמליזציה עם סעודיה.

דיווח: ארה"ב וסעודיה סיכמו על קווי מתאר להסכם נורמליזציה; בבית הלבן מכחישים

"מפגש אינטרסים אדיר": מדוע סעודיה מעוניינת בנורמליזציה עם ישראל?

לדבריו, "הפרדוקס הוא שממשל ביידן עד לפני חודשים מעטים התייחס למרחב הסעודי בסוג של אדישות, הוא היה בהקפאה עמוקה, בוודאי שזה היה לא היה בסדר העדיפויות הראשוני שלו לאור מה שמתרחש באוקראינה-רוסיה והאתגר הסיני המרכזי. מה שהביא לתפנית נדמה לי שלא קשור לישראל כל כך אלא לחשש האמריקאי של איזושהי חדירה סינית לסעודיה, זה הפחד הזה".

עוד הוסיף בן צבי: "ובל נשכח שסין הייתה השושבין לאותו הסכם, אולי פורץ דרך, בין איראן לסעודיה. ולכן זה החשש והם רוצים לאגף את איראן ע"י כך שהם מרחיבים את הציר של 'הסכמי אברהם' על ידי איזה סוג של ברית הגנה שיכלול שלושה קודקודים כמובן - סעודיה, ישראל וארה"ב – קפיטול שנותן את התמורות הגבוהות והדשנות". 

בהמשך הדברים הבהיר: "האינטרסים הם בסופו של דבר הגורם המכריע, אחרי תהליך של חשיבה מחודשת. העניין של האינטרסים מול הערכים בא לידי ביטוי, מבחינתו של הנשיא ביידן גם מולנו, כי עד לפני חודשיים-שלושה הנשיא הצהיר בקולו שכל מעורבות אמריקאית נמרצת בתהליך המדיני בין ישראל לסעודיה, תלויה ושלובה במה שישראל תעשה במישור הפנימי, האם היא תסטה מרקמת הערכים המשותפים זיקה למהפכה או ברפורמה המשפטית ובמה שקורה ביו"ש". 

בנושא חשיבותה של ישראל בהסכם טען: "אני חושב שכאן הם חשים שהצלע הישראלית היא קריטית. וזו גם הראייה הסעודית. כי וטו ישראלי, אם עדיין ההשפעה הלא מבוטלת שיש לישראל בקונגרס, בעיקר בסנאט באגף השמרני שלו, היא משמעותית להפיל את כל העסקה. וכאן למעשה צריך לבנות נוסחה אקרובטית של סוג של כור חשמלי עם פיקוח אמריקאי שמרני ועם ערבויות". 

על עמדת ביידן הוסיף כי "זה קשור ושלוב והרבה יותר רחב. כי הוא מסתכל על זה כחלק מ'החבילה האמריקאית' שהובטחה לו והוא מייחל לה מימי טראמפ. ואנחנו הסכמנו לזה וכעת, למרות הריקוד הטנגו הסעודי-איראני, החששות מאוד עמוקים, ואם אפשר לכרוע את הכור ואת הF35 אמצעי לחימה אחרים, האמריקאים יחזרו מהכפור, מההתבדלות שלהם מהמזרח התיכון ויתנו חגורת הגנה יחד עם ישראל, זה ייצב ויתרום לתחושה הסעודית של איזשהו מקדם ביטחון ממנו הם חוששים".

לשאלה האם הוא אופטימי לגבי ההסכם, הגיב בן צבי: "אני לא חושב שאני אופטימי במובן של הטווח הקצר. אבל התהליכים של נורמליזציה עם סעודיה על אש מאוד קטנה, מתנהלים כבר. אבל אלו יחסים של 'ידועה בציור', זה לא פומבי".

בסיום הריאיון סיכם : "אני חושב שאולי בסופו של דבר אם יש ערבויות ובטחונות. הכל קשור גם לשאלה האם ייחתם הסכם שני עם המעצמות? אם ייחתם, זה גם ירגיע את האיראנים ויהיה פה סוג של איזון עדין. אבל אם לא ייסגר הסכם ואנו נתקדם עם הסעודים בהליכה מאוד מדודה, הם זהירים ודתיים מאוד, תחשבו אבל מה יש מעבר לאופק. אלו יחסי מסחר, ופתיחת לגיטימציה באינדונזיה, מלזיה. לכן אולי ראש הממשלה נתניהו יעמוד בפני רגע של אמת. האם הוא יוכל לעשות יותר מחוות מול הפלסטינים. הסעודים הם לא ידרשו מדינה פלסטינית אבל הם ידרשו דברים מסוימים בשטח C למשל, או שנחזור לנקודת הפתיחה. אבל זה תהליך מאוד ארוך של צעד אחד קדימה ושניים אחורה, לביידן לוחץ הזמן, הוא בשנת בחירות ומצבו בסקרים דיי עגום".