אלוף (מיל') יאיר גולן התראיין הבוקר (ראשון) אצל יואב מינץ בתוכנית "קפאין" ברדיו צפון 104.5FM, בצל הפיגוע בחווארה בו נרצחו אב ובנו, שי סיילאש ניגרקר בן ה-60 ובנו, אביעד ניר בן ה-29, בזמן ששהו במכון שטיפה בעיירה הפלסטינית.

הפיגוע יוביל להסלמה? "בחווארה יש סנטימנט מאוד חזק של נקמה"
לאחר הפיגוע בחווארה, בחמאס מאיימים: "פגענו בכיבוש, נמשיך להגן על אל-אקצא"

גולן אמר: "אנחנו חייבים לייצב את הזירה הפלסטינית שמשפיעה מאד על היכולת שלנו לנרמל את היחסים שלנו עם מדינות ערב שאיתם אנחנו יכולים לקיים יחסים ואיתם ליצור חזית אחידה מול האיום האיראני שהולך ומתגבר, הולך ומתחזק מיום ליום".

לשאלה האם מערכת הביטחון, צה"ל, שב"כ ונוספים, יוכלו למנוע את המשך הפיגועים בחווארה, השיב: "מי שעסק אי פעם בלחימה בטרור יודע שאין 100 אחוז. אי אפשר להבטיח ששום אירוע טרור לא יקרה. בשביל לחסל את הטרור צריך לחסל את הסיבות לטרור. במציאות שלנו זה עניין קשה. לכן אני חושב שהתפקיד שאותו צריכים לקחת על עצמם מקבלי ההחלטות הוא לא לצאת בהחלטות פומפוזיות. כמו שאנחנו רואים הטרור מרים ראש כל הזמן, אלא לתת מינימום הזדמנויות לטרור. וזה עושים על הקטנת החיכוך האזרחי לאפס. מה שראינו בסיפור הנורא הזה של רצח האב ובנו זה שלמעשה בחווארה מתאפשר חיכוך מתמיד בין אוכלוסייה יהודית לאוכלוסייה פלסטינית ותמיד יהיו את הקיצוניים ואת המשיחיים מהצד שלנו ומהצד שלהם שהם רוצחים שפלים שבסופו של דבר יחליטו לעשות מעשה וככה העתיד שלנו נשלט ע"י הקיצוניים ביותר במקום שהרוב המתון יוביל. כדי להגיע למצב הזה צריך להגיע לחיכוך לאפס. למעשה זה מה שניסה לעשות רבין בהליכה לתהליך אוסלו אבל זה לא הושלם. היום צריך פשוט להשלים את זה למינימום חיכוך אזרחי".

עוד המשיך והוסיף באותו נושא: "המעשה הצבאי לבדו לעולם לא יחזיק. חייבת להיות תוחלת מדינית. מדינת ישראל חייבת להחליט לאן פניה מועדות: האם היא רוצה לספח את שטחי יהודה ושומרון, או להיפרד מהם. האם היא רוצה לספח 2.8 מיליון פלסטינים או להיפרד מהם. זו האמת המרה".

לדבריו, "המציאות בציר 60, ציר גב ההר ביהודה ושומרון, היא מציאות קשה. יש פה חיכוך כמעט בלתי אפשרי בין אוכלוסייה יהודית לאוכלוסייה פלסטינית - הציבור הפלסטיני מלא שנאה ויש לו חשבון דמים איתנו. בתוך הציבור הזה יש אנשי חמאס וג'יהאד איסלאמי פלסטיני, שמונעים ממניעים דתיים. האנשים האלה מחפשים את רעתנו ולכן צריך להתמודד עם המציאות הזאת. ברמת מקבלי ההחלטות צריך קודם כל להחליט לאן פנינו. קודם כל בכיוון הכללי פנינו לסיפוח או היפרדות, ולאחר מכן לבנות את התשתית הפיזית שתאפשר מינימום חיכוך, מינימום הזדמנויות לטרוריסטים, מקסימום ביטחון לאזרח התמים ובשיטה הזאת להגיע לרגיעה מתמשכת של המצב ולהקטין את האינטרוול בין פיגוע לפיגוע עד למינימום של המינימום. צריך ליצור תנאים שיאפשרו לנו בסופו של דבר, למרות העוינות בסיסית, לחיות זה לצד זה בשלום יחסי. זאת המטרה שצריכה להיות לכל ממשלה בישראל. זה שהממשלה היום לא חותרת לכיוון הזה, זה פשוט זוועה, צריך להמשיך להילחם בטרור בכל הכוח ובמקביל לספק תוחלת מדינית. כל חניך במכללה לפיקוד ומטה יודע שהמלחמה אינה אלא המשך המדיניות באמצעים אחרים וחייבת להיות מדיניות".

לשאלה מה צריכים לעשות צה"ל ושב"כ למעשה בטווח הקצר כדי לצמצם את החיכוך והפיגועים, ענה: "כל עוד אנחנו משולבים בצורה שיש לה היבטים קטלניים, אחד בתוך השני, אנחנו צריכים לחתור להיפרדות, לצמצום החיכוך, וזה יאפשר ליהודים ולפלסטינים לחיות בביטחון גדול יותר. איפה שיש נקודות חיכוך גדולות יותר, כמו במקומות עבודה, כמו במעברים ביהודה ושומרון לשטח ישראל, בכל מקום כזה - המעברים האלה צריכים להיות מפוקחים. אין חיכוך כזה שהוא לא נשלט". 

באשר להאם אז זה אומר שצריך להציב עוד ועוד כוחות כדי לצמצם את מרחבי החיכוך עם פוטנציאל לפיגועים, הבהיר: "אני עסקתי ב-2005/6 כמפקד אוגדת יהודה ושומרון. אנחנו כבר כמעט 20 שנה אחרי ואין עוקף חווארה. למה? זה היה מקטין את רמת החיכוך במרחב הזה בצורה דרסטית. כמו שגדר ההפרדה לא נותנת ביטחון ב-100 אחוז ובכל זאת הביאה לצמצום כמות הפיגועים בתוך שטח ישראל. את המציאות הקשה בתוך יהודה ושומרון צריך להביא למינימום. אני לא אומר משהו יוצא דופן. גם אחרי הרצח הנורא במערת המכפלה, ב-94', הבאנו להקטנת החיכוך בין פלסטינים לבין יהודים במערכת המכפלה למינימום. אין דרך אחרת. מי שחושב שניתן לאוכלוסייה להתחכך זה בזה וייצא מזה משהו טוב? לא ייצא מזה משהו טוב". 

בכל הנוגע לנקודות הבעייתיות באיו"ש: "קודם כל ציר 60. היה לנו רצח קשה מאד סמוך לעלי, יש עוד הרבה מאד כאלה לאורך כביש 60. כשאני מסתכל בראייה ארוכת טווח אנחנו צריכים להודות בינינו לבין עצמנו, סיפוח או היפרדות! לא נוכל לצאת מהסיפור הזה כשמלוא תאוותינו בידינו. כשאנחנו שולטים בכל סנטימטר רבוע של ארץ ישראל התנ"כית. לא בגלל שאנחנו לא קשורים אליה בכל נפשינו ומאודינו, אלא בגלל שאם אנחנו רוצים לחיות כאן בביטחון, עדיף לחלק את הארץ מאשר לשבת ולייצר את החיכוך הבלתי אפשרי הזה. זה לא יעבור בקלות, זה לא תהליך שלא יהיו בו עליות או מורדות, ועוד יהיו פיגועים, אבל חייבים לספק בעיקר תקווה לתושבי ישראל. לא בסיפוח של מיליוני פלסטינים בתוכנו. התקווה היא בהיפרדות ליצירת מצב יציב. אין תקווה אחרת". 

גולן סיכם: "אנחנו חייבים לייצב את הזירה הפלסטינית שמשפיעה מאד על היכולת שלנו לנרמל את היחסים שלנו עם מדינות ערב שאיתם אנחנו יכולים לקיים יחסים ואיתם ליצור חזית אחידה מול האיום האיראני שהולך ומתגבר, הולך מתחזק מיום ליום. חייבים להסתכל על הדברים כמקשה אחת ולקבל החלטות מתוך אחריות לאומית ביטחונית כוללת".