לקראת הבחירות לרשויות המקומיות שיערכו ב-31 לאוקטובר אנחנו מוצפים במידע סרטונים, מסרונים, ובעיקר הרבה מאוד סקרים עם נתונים שבעיקר מתאימים למפרסם. מכאן הקריאה לציבור הקוראים וגם לכתבים המסקרים בעיקר לא להתבלבל.

סקר חדש חושף: זה הנושא המרכזי ביותר בבחירות לרשויות המקומיות
70% מהמצביעים: ההצבעה בבחירות לרשויות המקומיות תושפע רק משיקולים מקומיים

אנחנו כתבים המסקרים את התחום הפוליטי פשוט מוצפים במידע אך לפעמים יש דברים שגם אותנו מפתיעים. בעיר רחובות למשל ביממה האחרונה פרסום על 36 אחוזי תמיכה לראש העיר המכהן, רחמים מלול, אל מול 19 אחוזים בלבד ליריב העיקרי מתן דיל אך בפועל הסקר לכאורה שפורסם יחד עם התוצאות אינו מעניק למלול 36 אחוזים בכלל לא בעמודת בעל הדעה ולא בכלל המדגם. הדבר כמובן עורר מחול שדים מקומי, כאשר כל מועמד משקף את הנתונים על פי המציאות אותה הוא רוצה להעביר.

בראשות מקומית אחרת פורסם כי ראש העיר אינו מגיע ל50 האחוזים הנדרשים בשביל להיבחר לתפקידו בפועל מדובר כאשר אין זה מרוץ דו ראשי ארבעים אחוזים בלבד. בטבריה למשל לאחר פסילת כשירותו של בועז יוסף בבג"ץ לפחות בסבב הזה לא פחות מ-8 מועמדים רואים עצמם כשרים לתפקיד אף אחד אינו רוצה את רף ה-40 אחוזים אך אחדים מהם טוענים באופן סקירת מגמות או אוכלוסיות שונות יוכלו לחצות את הרף הנדרש.

בנושא הסקרים שאלנו יועץ אסטרטגי שמלווה קמפיינים שנים רבות על התופעה: "סקרים מראים מגמה לאו דווקא ניצחון או הפסד של מועמד אנחנו מכירים את זה מבחירות הארציות קמנו עם מנצח והתעוררנו למנצח אחר, כמו למשל בחירות 1996 בין פרס לנתניהו. במקרה הזה הניסיון היה להראות שישנו מועמד שמעמדו עולה ולרמוז מי האיום העיקרי על מועמדותו"

"לקחו עמדות סקרים לא רלוונטיות זו לזו ועירבבו יחדיו נתונים. בעיר אחרת עיוותו את המציאות ומשמעותן לעוות את משמעות תוצאות הבחירות. בטבריה ריבוי המועמדים ומניפולציה קטנה בכמות המועמדים משפיעה מאוד על התוצאות. עצתי היא להקשיב למועמדים מבחינת השקפות ולא ללכת שבי אחרי הסקרים", הוסיף.