סערת התפילה המופרדת: עימותים קשים, שגלשו לעיתים לגידופים ותגרות פרצו במהלך כיפור, בכיכר דיזנגוף, בכיכר הבימה ובאזורים נוספים בתל אביב במהלך תפילות שהתקיימו במרחב הציבורי. המשטרה עצרה שני בני אדם, בטענה שהפריעו למתפללים וניסו להפריע לתפילות בכיכר דיזנגוף ובכיכר הבימה.

ימים ספורים לפני יום כיפור: נדחתה עתירה נוספת נגד איסור התפילה בהפרדה בת"א

נתניהו בתגובה חריפה לעימותים: "אין סייג לשנאה מצד הקיצונים משמאל"

"אנו מצרים על כך מבלי לקבוע מי צודק שנוצר קרע בקרב הציבור והיום שהכי קדוש לעם ישראל כולו, יום שהפך לריב ומדון של מלחמות אחים", ציינו גורמים במשטרה. לקראת כיפור הציבו מארגני התפילה בכיכר דיזנגוף מארגון "ראש יהודי", כיסאות, סידורי תפילה ומחיצת הפרדה בין גברים לנשים באמצעות דגלים.

זאת, לאחר שבית המשפט דחה את העתירה נגד עיריית תל אביב, שאסרה על הצבת מחיצות בתפילה במרחב הציבורי בכיכר דיזנגוף בכיפור. תושבים מהאזור שהחלו להגיע למקום מחו ואחד מהם הסיר את מחיצת הדגלים עוד לפני כניסת כיפור. המשטרה עיכבה אותו לחקירה, בטענה שלא מדובר במחיצה.

עימותים בין מפגינים למתפללים בכיכר דיזינגוף בת''א (צילום: אבשלום ששוני)
עימותים בין מפגינים למתפללים בכיכר דיזינגוף בת''א (צילום: אבשלום ששוני)

לאחר כניסת כיפור הגיעו מאות מוחים ותוך זמן קצר פרצו עימותים מילוליים במהלך תפילת כל נדריי. עשרות מהמוחים צעקו לעבר המתפללים: "בושה", "תלכו מפה", "לא רוצים אותכם כאן".  לעומתם, צעירות דתיות שהגיעו לתפילת כל נדריי בכיכר פרצו בבכי. "לאן הגענו, אי אפשר להתפלל ביום כיפור", זעקה אחת מהן. 

על רקע העימותים, רוב המתפללים עזבו את הכיכר. למוחים היו טענות קשות נגד עיריית תל אביב, שלמרות החלטת בית המשפט, לא שלחה פקחים כדי להסיר את המחיצה בכיכר דיזנגוף. זאת, חרף ההתרעות בהודעות למוקד העירוני. ראש עיריית תל אביב רון חולדאי, הסביר במוצאי כיפור, כי הוחלט לאחר דיון מעמיק בשילוב הגורמים העירוניים ומשטרת ישראל, חצי שעה לפני כניסת החג, לא להכניס כוחות משטרה, על מנת לבצע אכיפה בערב כיפור, תוך קיום התפילה, על מנת שלא לייצר הסלמה ושמירה על קדושת החג.

"זוהי החלטת מדיניות שלי שאני עומד מאחוריה, מתוך ראיית כלל הציבור התל אביבי, שיום זה משמעותי עבורו", הוא טען עוד – "לצערי, גורמי קיצון דתיים ומשיחיים החליטו לרמוס את החלטת בית המשפט  והקימו הפרדה בין גברים לנשים בתפילת ערב יום הכיפורים. קהל של מוחים, תושבות ותושבי העיר מנעו מהתפילה בכיכר דיזנגוף להתקיים בצורתה הבלתי חוקית".

המחאה בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
המחאה בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

לא שקט גם בחיפה ובזכרון יעקב: "מנסים לתקוע לנו אצבע בעין"

אתמול בצהריים הוקם אוהל תפילה של חב"ד בהפרדה מגדרית במרכז צומת חורב. הבוקר הגיעו כמה מוחים להוריד את מחיצת ההפרדה והערב ניסו שוב לקיים באוהל תפילה בהפרדה ומוחים רבים לא אפשרו זאת. במקביל, נערכה תפילה אלטרנטיבית. 

גלי עשת בזק - ממובילות ״מחאת העם חיפה״: ״אתמול הקימו במרכז צומת חורב אוהל לתפילה עם הפרדה מגדרית. תפילה בהפרדה במרחב הציבורי הינה אסורה על פי פסיקת בג״ץ. היום הגענו בבוקר לאוהל ודאגנו שלא תהיה כאן הפרדה, תלינו שלט שמודיע שכאן לא תהיה הפרדה מגדרית. הם חשבו שהם יקיימו עוד תפילה בבוקר, אך אנחנו לא נאפשר את ההפרדה הזו. מעולם לא היה כאן אוהל בהפרדה מגדרית - אז התחושה שמנסים לתקוע לנו אצבע בעין על רקע ההפיכה המשטרית. יש ניסיון השתלטות שלהם על החינוך, הרבנות והמרחב הציבורי, הם הגזימו. עד היום אמרו לנו - ״תתחשבו ברגשותיהם״ - פתאום הבנו שאנחנו מתחשבים 75 שנה בציבור שבכלל לא מתחשב ברגשותינו. אנחנו דורשים שיתחשבו גם ברגשות שלנו - לא רק להם יש ערכים. במרחב הציבורי לא יגידו לאישה או לגבר איפה לעמוד״

גם בזיכרון יעקב סערו הרוחות. תושב העיר, חגי קרן, סיפר: "לצערי הרב, לאחר תשעה חודשים שבהם הממשלה מפוררת את החברה הישראלית, חווינו יום כיפור עצוב שבו הזעם הציבורי על פעולות ממשלת בן גביר וסמוטריץ׳ - הפך להתנגשויות עצובות ביום הקדוש ביותר לעם היהודי  ביישובים שבהם שנים רבות נהג סטטוס קוו״.