כיכר דיזנגוף הפכה לזירת עימותים בין דתיים לחילוניים. זה החל בתפילת כל נדרי בליל כיפור, כאשר הוצבה מחיצת הפרדה פיזית מגדרית מאולתרת של דגלים הפרדה מגדרית בין נשים, למרות החלטת בית המשפט העליון לדחות את הערר על החלטת העירייה למניעת יצירת הפרדה פיזית. בעקבות האירועים הודיע השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר על כוונתו להגיע מחר (חמישי) לתפילת ערבית בכיכר דיזנגוף.

"חוסר אחריות": כיצד תשפיע המשך הביקורת מימין על בן גביר?
"בשביל מה?": בכיר לשעבר במשטרה נגד הגעת בן גביר לדיזינגוף | מיוחד למעריב

העימותים המילוליים נמשכו ביום במהלך כיפור במקומות נוספים, בהם בכיכר הבימה, שם לא הוצבה הפרדה פיזית בין גברים לנשים. ההמשך היה בהסרת ההפרדה הפיזית על ידי אחד מהמוחים שהגיעו לאזור ובעימותים מילוליים עם מתפללים שיצרו מראות קשים, כאשר נערות דתיות שהגיעו להתפלל פרצו בבכי ולעומתם, תושבים מהאזור חשו שמנסים לכפות עליהם הפרדה מגדרית.

האירועים גרמו לזעזוע ולביקורת על התנהלות העירייה, שלא שלחה פקחים לאכיפת החלטת בית המשפט על איסור הצבת מחיצת הפרדה מגדרית. ראש העירייה רון חולדאי הסביר שההחלטה התקבלה בניסיון להימנע מעימותים בין מתפללים לפקחים ושוטרים.

האירועים בכיכר דיזנגוף בערב כיפור, צילום: אבשלום ששוני

העירייה כבר הודיעה שפקחים ידרשו למנוע הצבת הפרדה מגדרית בכיכר וקיימת דריכות רבה לקראת הגעתו הצפויה של בן גביר. תושבים המתגוררים באזור הביעו אתמול חשש מהפרת שגרת החיים בכיכר המיתולוגית.

חיים, תושב האזור, תושב האזור כבן 50, הנוהג להגיע בקביעות לכיכר דיזנגוף, אמר: "אני נגד מה שמתוכנן מחר וחושש שזה עלול לגרום לפגיעה בשגרה, בשעה שבערב בככיר יש מוסיקה קלאסית והרבה אנשים יושבים ונהנים עם ספרים וקפה. אין צורך ליצור פרובוקציות לחינם".

בעל עסק בתחום המזון, סמוך לכיכר, אמר לעומתו: "אם בן גביר רוצה לבוא – שיבוא. אני לא מבין מה הבעיה? הכיכר היא של כולם". עובדת במסעדה סמוכה, אמרה עוד: "כשאני רואה את החדשות – זה עושה לי רע. אני מידי יום בכיכר ואף אחד לא ייצא מרוצה ממה שקורה. מבאס מאוד מה שעובר על הכיכר המיוחדת הזו".

גילי, שמתגוררת בסמיכות לכיכר, אמרה עוד לקראת התפילה המתוכננת מחר: "לדעתי, זו פרובוקציה וחוסר אחריות שעלולה לגרום לקרע נוסף בעם. עכשיו צריכים להרגיע". רחל, תושבת ותיקה, חילונית, המתגוררת באזור, אמרה בעצב: "אני מתפללת בדרך כלל בכיכר דיזנגוף עד ליום כיפור בשנה שעברה. אני לא בעד הפרדה מגדרית, אבל מאוד מצטערת על כל מה שקרה". לקראת הגעתו הצפויה של בן גביר לכיכר דיזנגוף, היא אמרה: "אני לא מרוצה מזה שהוא בא, אני מקווה שהוא יבין שאין לו מה לחפש פה.

אבי, המתגורר אף הוא באזור: "אני חושב שמה שקרה כאן ביום כיפור, כשלא אפשרו ליהודים להתפלל, זו בושה וחרפה. עם הפרדה ובלי הפרדה, יש דרכים אחרות למנוע תפילה במרחב הציבורי. אף אחד לא הכריח אנשים להגיע ולהתפלל ושנים כבר התפללו עם מחיצה. מה קרה פתאום? מחיצה עם כמה דגלים הפריעה? אני מקווה מאוד שבעתיד כל אחד יידע לכבד את אמונתו של הזולת. איש איש באמונתו יחיה ואני מקווה מאוד שלא אראה מראות קשים כפי שהיו כאן בכיפור בחגי ישראל, כי אחים אנחנו".