נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ויועציו הקרובים הזהירו את ישראל כי השימוש ההולך וגובר בכוח ברצועת עזה יקשה על מימוש מטרותיה הצבאיות, כך דווח הבוקר (שישי) ברשת CNN. על פי הדיווח, ככל שישראל תמשיך במלחמה נגד חמאס, כך גם תגבר הזעקה בעולם מפני אסון הומניטרי ברצועת עזה. בשיחות אחרונות שערכו שר ההגנה אוסטין ושר החוץ בלינקן עם גורמים ישראלים, הדגישו כי לשחיקת התמיכה בישראל יהיו השלכות אסטרטגיות קשות.

גורם בעזה חושף בשיחה עם צה"ל: זו כמות הדלק של חמאס מתחת לביה"ח שיפא 
לאיתור חטופים ולאיסוף מודיעין: הכטב"מים האמריקאים בשמי רצועת עזה 
תיעוד: השלל העצום שמצאו כוחות צה"ל אצל המחבלים בעזה | צפו

בתוך כך, הגורמים האמריקאים מאמינים שיש לישראל זמן מוגבל לנסות ולהגשים את המטרות המוצהרות של המלחמה, בהן מיטוט שלטון חמאס, לפני שהקהילה הבין-לאומית תדרוש הפסקת אש מידית על רקע "הסבל ההומניטרי והרג האזרחים ברצועה". למעשה, יש הכרה בתוך ממשל ביידן כי הרגע הזה עשוי להגיע מהר מהצפוי - כמה מיועציו של ביידן מאמינים שיש מספר שבועות בלבד עד שארה"ב תפסיק לדחות את הקריאות להפסקת אש.

פעילות קרקעית של כוחות צה''ל ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)
פעילות קרקעית של כוחות צה''ל ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)

גורמים המעורים בפרטים מסרו לרשת CNN, כי הנשיא ביידן לא ראה בעין יפה את התקיפה האווירית של ישראל במחנה הפליטים ג'בליה, בצפון הרצועה, כשלטענת הפלסטינים נהרגו במקום מאות בני אדם. בכיר בממשל ציין ש"הבעיה עבור ישראל היא הביקורת ההולכת וגוברת, לא רק בקרב המבקרים שלה, אלא גם בקרב בנות בריתה". זאת, למרות שדובר צה"ל הצהיר כי התקיפה המדוברת בג'בליה הייתה נגד מחבלי חמאס שהסתתרו באזור בבונקר תת-קרקעי.

במקביל, גורמים רשמיים הדגישו כי הנשיא ביידן לא קבע קווים אדומים עבור ישראל. עד לנקודה זו, הבית הלבן עושה מאמצים רבים כדי להימנע מקריאה להפסקת אש, בטענה שזה יסייע לחמאס להתארגן מחדש ולתכנן פעולות עתידיות נגד ישראל. כמו כן, לטענתם, ביידן אמר בשיחה האחרונה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו כי התמונות שיוצאות מעזה, ובהן נשים וילדים פלסטינים הרוגים אשר נשלפים מהריסות הבתים, עלולות להתחיל ולצמצם את היכולת של ישראל להתקדם בפעילות הנוכחית. ביידן גם הזהיר כי ישראל תישפט בחומרה על ידי הקהילה הבין-לאומית, אם אל תנקוט בצעדים להקל על הסבל ההומניטרי ברצועה, ולהימנע ממותם של אזרחים פלסטינים.

הפעילות הקרקעית של כוחות צהל ברצועת עזה (צילום: jpeg image)
הפעילות הקרקעית של כוחות צהל ברצועת עזה (צילום: jpeg image)

משאיות סיוע לעזה (צילום: עטיה מוחמד, פלאש 90)
משאיות סיוע לעזה (צילום: עטיה מוחמד, פלאש 90)

במהלך השיחות האחרונות דרש ביידן מראש הממשלה להקל על הפלסטינים ברצועת עזה, כולל הגדלה משמעותית של מספר משאיותה סיוע ההומניטרי הנכנסות למעבר רפיח, הקלה על יציאת אזרחים זרים מעזה למצרים, וריסיון אלימות המתנחלים הקיצוניים כנגד הפלסטינים ביהודה ושומרון.

סנאטורים דמוקרטים אימצו בשבוע האחרון טון ביקורתי יותר כלפי ישראלים. הסנאטור כריס מרפי, המכהן מטעם מדינת קונטיקט מאז 2013, אמר כי "הגיע הזמן שחבריה של ישראל יכירו שהגישה הנוכחית גורמת לפגיעה בלתי מתקבלת באזרחים, ולא נראה כי כך ישראל תשיג את המטרה של סיום שלטון החמאס. אני קורא לישראל לשקול מחדש את הגישה שלה". עם זאת, בכירים בפנטגון מאמינים שישראל פוגעת במטרות לגיטמיות של ארגון הטרור, כולל פגיעה במפקדים בכירים.