מורשתה של נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות נחתמה היום (שני). חיות עוד תחתום על פסקי דין נוספים עד אמצע ינואר, התאריך האחרון בו היא יכולה לחתום על פסקי דין לאחר פרישתה מכס השיפוט.

מה משמעות הדיון ומתי תתקבל ההכרעה? כל מה שחשוב לדעת לקראת בג"ץ הסבירות
העקיצה של איילת שקד על הסבירות: זה מה שקרה בממשלת הימין מלא מלא

עם זאת, ללא ספק פסק הדין שפורסם הערב, בו לראשונה בתולדות מדינת ישראל בג"ץ ביטל חוק יסוד, הינו סימפוניית הסיום הגדולה של חיות. יש שיראו בו מנגינה ענוגה ויש שיראו בו אקורד צורם - תלוי בפוזיציה. תמיכה בביטול חוקי יסוד על ידי בג"ץ, או התנגדות לכך.

חיות סוגרת בימים אלה את פסקי הדין האחרונים שלה כשופטת לאחר שכיהנה 20 שנים בבית המשפט העליון, מתוכן 6 שנים בהן עמדה בראשות בית המשפט העליון והנהיגה את הרשות השופטת.

פסק דין הסבירות בסיום כהונתה של חיות כנשיאה, משמעותי ופרוגרסיבי פי אלף מפסק דין המזרחי בתחילת כהונתו של אהרן ברק כנשיא בית המשפט העליון. בעוד בפס"ד המזרחי נקבע כי חוקי יסוד הם חוקה וניתן לפסול חוקים 'רגילים' על בסיסם, כשבית המשפט סך הכל כפוף לחוקי היסוד - בפס"ד הסבירות נקבע כי בית המשפט העליון אינו כפוף גם לחוקה.

בית המשפט העליון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בית המשפט העליון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

הקרב המשמעותי ביותר היה בין עמדתה של חיות לעמדתו של השופט נעם סולברג, מי שאמור להתמנות כנשיא בית המשפט העליון לאחר יצחק עמית המתעד להיות הנשיא לאחר חיות (כיום אין נשיא לעליון, השופט עוזי פוגלמן מכהן כממלא מקום).

בעוד השופטת חיות גרסה בג"ץ יכול ואף צריך לפסול גם חוקי יסוד, השופט סולברג כתב כי "הצבת השאלה האמיתית שעל הפרק, היא שאלת 'המילה האחרונה': האם זו נתונה לעם, באמצעות נציגיו הנבחרים, או שמא היא מצויה בידי שופטי בית המשפט העליון?". סולברג אף כתב כי בג"ץ בניגוד עניינים למול חוק שמגביל אותו, אך דעתו לא התקבלה.

מורשתה של נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות ניצחה, ובענק. מעתה, שאלת פסילת חוקי יסוד לא תהיה עוד תיאורטית. חיות לנצח תיזכר כמי שהובילה פסילת חוק יסוד לראשונה במדינת ישראל. פסק הדין שמכיל כ-750 עמודים, יילמד מעתה ואילך בכל פקולטה למשפטים.

אקורד הסיום של אסתר חיות בנשיאות העליון, גדול פי אלף מנעימת הפתיחה של אהרן ברק בתפקיד. זאת המהפכה השיפוטית השנייה בישראל, וככל הנראה תהיה זו שתאפשר את המשך הרפורמה המשפטית לאחר המלחמה.