מתיחות שיא נרשמת היום (שלישי) במפלגת "המחנה הממלכתי" לאחר שהשר גדעון סער כתב לאחר הירי לעבר נתיבות ועוטף עזה כי מדובר ב-"דרישת שלום מהמציאות".

מתקרבים? נתניהו וסער יקיימו הערב ״פגישה משמעותית״
דרך חדשה לתקווה חדשה? שותפות סער-גנץ על פרשת דרכים | אנה ברסקי

עוד הוסיף כי "היעדים עדיין לא הושגו. אסור להפסיק את המלחמה לפני השגת היעדים. שגוי להוריד את הלחץ הצבאי. יש להגבירו״. כמו כן, דרש לכנס באופן מיידי את הקבינט הביטחוני כדי לדון בהמשך המלחמה ברצועה ובאופן ניהולה. בשל כך, בממשלה מעריכים כי גדלו הסיכויים לעימות בין סער לגנץ על דרך ניהול המלחמה.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

בתוך כך, היציאה אתמול של אוגדה 36 ממחנות המרכז בעזה והמטח הכבד כאמור לאזור נתיבות לצד האירועים האחרונים מעוררים ביקורת בקרב גורמים בקואליציה ובממשלה. "הניהול הנוכחי של המלחמה מעלה שאלות קשות. צה"ל שינה שיטה. עכשיו קובעים את לו"ז הלחימה , ובעיקר - את לו"ז הצמצום של הלחימה, לא לפי הישגים, אלא לפי תאריכים. לא נראה שזאת הדרך הנכונה לנצח", אמרו הגורמים. 

כזכור, הבוקר חשפה כתבת מעריב אנה ברסקי כי במחנה הממלכתי כבר תקופה מארגנים את "קייס היציאה". לבני גנץ ולאנשיו ברור כי על אף שמלכתחילה הגדירו את כניסתם לממשלה כ"שותפות זמנית ולא פוליטית", פירוק חבילה חייב להיות כפוף לעילת ברזל, כזאת שתתקבל בעיניי הציבור התומך. העימות סביב תקציב המדינה הוא בהחלט סיבה טובה, אך בשום פנים ואופן לא מספקת.

לפי הערכות, הלחימה העצימה גם בדרום הרצועה צפויה להסתיים בעוד כשבועיים-שלושה. לפי שעה - אף אחד מרביעיית הבכירים של חמאס (האחים סינוואר, מוחמד דף ומרוואן עיסא) לא חוסל, לא ברור אם המעבר לשלב ג' בדרום הרצועה יתרחש על רקע תמונת מצב דומה. אם כך אכן יקרה - לא בלתי נמנע כי בני גנץ יעזוב את הממשלה לא לבד, אלא יחד עם גדעון סער וחברי תקווה חדשה.

גדעון סער, בני גנץ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
גדעון סער, בני גנץ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

עד כה עמדת התקווה חדשה הייתה כי הפלת ממשלת חירום בעת הלחימה האינטנסיבית, כל שכן - הקדמת הבחירות -  כל זה יוביל לסיום המלחמה שזה לא המעשה הנכון בעת מלחמה. מה יחליט סער בעוד שבועיים-שלושה אם תמונת המצב בעזה תהיה רחוקה מתמונת הלחימה העצימה - יתכן שההחלטה לא תמצא חן בעיניי נתניהו.

גם במקרה של פירוק ממשלת חירום, ממשלת 64 עדיין תשמור על שלמותה. אך הדינמיקה שתיווצר, עלולה להשפיע על הלך הרוח בקרב אותם חברי הליכוד שזה תקופה מסומנים כ"מורדים פוטנציאליים". איום הבחירות או האי אימון קונסטרוקטיבי כבר היום מורגש היטב בלשכת ראש הממשלה.

מוקדם יותר השבוע דווח בחדשות 12 כי חבר מפלגתו, השר גדי איזנקוט, מפני השלכות טרגיות וטען כי "צריך להפסיק לשקר לעצמנו, לגלות אומץ ולהוביל לעסקה גדולה שתחזיר את החטופים הביתה. הזמן שלהם אוזל וכל יום שעובר מסכן את חייהם. אין מה להמשיך באותה מתכונת שהולכים בה כמו עיוורים כשבינתיים החטופים שם, זה זמן קריטי לקבל החלטות אמיצות אחרת אין לנו מה לחפש פה".

בהמשך התייצב לצדו חבר מפלגתו, ח"כ מתן כהנא, ואמר בריאיון לרשת ב' כי "לחטופים אין זמן, המלחמה בחמאס תהיה ארוכה. לכן, יהיה נכון ללכת לעסקאות גם אם המחירים יהיו כואבים. המלחמה תהיה ארוכה וקשה. המחבלים מתחבאים באזור הכי מבוצר שאי פעם צבא נלחם בו. יש שם יותר מ-500 ק״מ של מנהרות, ובתוך אוכלוסייה אזרחית".