"ישראל צריכה להגיד להגיד לאמריקאים שאנחנו מפסיקים את שרשרת האספקה לרצועה. לא כדי להרעיב את התשובים בעזה, אלא כמנוף להציל את החטופים שלנו. גם זה עניין הומניטרי". כך אומר ראש המל"ל לשעבר גיורא איילנד בראיון נרחב ותקיף למוסף מעריב, שיתפרסם במלואו ביום שישי.

ח"כית מהקואליציה תוקפת: "איזו רפיסות הצליחו להכניס לתוך המערכת"

לדברי איילנד, ראש הממשלה בנימין נתניהו טועה באופן שבו הוא מנהל את המגעים בסוגיית החטופים – וזאת דווקא בעיקר בכל הקשור להתנהלות מול הדרישות שמעלה הממשל האמריקני האוהד של ג'ו ביידן. "הנקודה העיקרית במלחמה היא הנרטיב, הסיפור, שאם אתה טועה בו, אתה כבר לא יכול לתקן", אומר איילנד, "לצערי ישראל מתנהגת לאורו של נרטיב שגוי ביחס לעזה. יש ברצועה ארגון נורא ואיום, חמאס, ואנחנו נלחמים נגדו, והאמירה הזו חוזרת 17 פעמים ביום עד כמה שחמאס רעים וכמה צריך להכות בהם וכמה יש שני מיליון עזתים שנקלעו שלא בטובתם למערכה ולכן אין לנו שום דבר נגדם וצריך לספק להם מזון ודלק וסיוע הומינטרי. אבל אין דבר רחוק יותר מהמציאות מאשר התיאור הכוזב הזה".

בנימין נתניהו (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
בנימין נתניהו (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

"נרטיב קובעים ביום הראשון. והיום הראשון היה יומיים לפני שביידן הגיע לישראל. הסיפור האמיתי הוא שב-2007 עזה הפכה למדינה דה פקטו, יש לה שטח ברור, שלטון מרכזי אפקטיבי, צבא ומדיניות חוץ עצמאית. והמדינה הזאת דומה להפליא בתהליכים שהיא עברה לגרמניה הנאצית. השלטון עלה בבחירות דמוקרטיות, ומהרגע שעלה לשלטון כל האומה העזתית מגויסת לטובת המנהיג יחיא סינוואר והאידאולוגיה הרצחנית שלו. בכל גן ילדים יש כיתת צעצועים וכיתת פצצות, בכל קליניקה רפואית יש רופאים ורקטות, וכל מערכת החינוך מכוונת את הצעירים להעריץ את השהאדה ולהרוג יהודים". 

אבל את ביידן זה לא מעניין, הוא זה שדורש סיוע הומניטרי והוא האחראי על אספקה שישראל לא מסוגלת להתקדם בלעדיה.
"יש לי ניסיון רב בדברים האלה ואני אומר באחריות שיש אפשרות להפוך דעה אמריקאית מקצה לקצה. נתניהו ודרמר חושבים שהם מכירים את האמריקאים, אבל זה לא נכון, הם מדברים אנגלית נהדרת אבל ההיכרות שלהם שטחית ופופוליסטית. אנחנו בחדלות אישים מוחלטת קיבלנו את התפיסה שיש ארגון טרור וכל היתר שם אזרחים טובים, כי זה מה שהיה בעיראק עם דאעש. אבל דאעש לא דומה לחמאס שקיים עשרות שנים בלב ובמוח של העזתים.

"האמריקאים אומרים 'תילחמו כמו שאנחנו לחמנו במוסול'. אבל במוסול היו חבורות פרחחים שירו בכל מי שהתנגד להם ויצרו הרבה טרור בערים, אבל מבחינה צבאית לא היו איום משמעותי. לעומתם חמאס הקים בעזה את היעד המבוצר ביותר בתולדות המלחמות. יש שם נשק תקני הכי מודרני ובכמויות מטורפות, כמובן שגם תעשיית נשק, גיוס מלא וציוד איכותי לכל לוחם מנעלי פלדיום ועד קסדה ואמצעים, ממש כמו לוחם קומנדו של הכוחות המיוחדים ומאות קילומטרים של מנהרות. זו יכולת מדהימה ממש, ולכן כדי להסביר לאמריקאים את המלחמה בעזה, חייבים להזכיר להם את קרב אוקינאווה מול היפנים במלחמת העולם השניה כשהיפנים התבצרו במנהרות ובבונקרים תת קרקעיים והיו נכונים למות והשתמשו בתושבים היפנים כמגנים אנושיים וכתוצאה מזה נהרגו מאות אלפים ומשם הייתה הדרך קצרה לפצצת אטום. אני אומר לאמריקאים, קחו את הקרב הזה, תכפילו פי 10 ואז תבינו את היכולות של חמאס".

"אף אחד לא דיבר על זה עם האמריקאים ביום הראשון, ומאז זה מדרון חלקלק. כרגע ישראל נמצאת במלחמה עם עזה, ובניגוד לכל תקדים היסטורי היא מספקת למדינת האויב לא רק אוכל ומים אלא גם דלק שמגיע לחמאס. ככה מאריכים את אורך הנשימה של האויב".

מה אתה מציע?
"אני מחבר את הסיוע ההומניטרי לעניין החטופים. גם אם באיחור ניכר, ישראל צריכה להגיד גם לעצמה וגם לאמריקאים משפט שנראה לי כל כך נכון עניינית ומוסרית: אנחנו חוששים שהחטופים שלנו ימותו, ואם הם בחיים, מי יודע איך יחזרו, ועל כן, אם לא מחדשים את מימוש העסקה בתנאים של העסקה הקודמת שהייתה סבירה, עשרה חטופים ביום תמורת משאיות סיוע, אנחנו מפסיקים את שרשרת האספקה. לא על מנת להרעיב את התושבים בעזה, אלא כמנוף להציל את האנשים שלנו. גם זה הומניטרי, ואם לכל העולם נורא חשוב שהאספקה תגיע לעזה, שהעולם יפעיל עליה את כל הלחץ האפשרי על מנת שזה יקרה".

הראיון המלא יפורסם ביום שישי במוסף מעריב