חוק המכר בדיור הציבורי היה הכלי היחיד שמאפשר לזכאי דיור ציבורי, רובם ככולם גרים בדירות מוזנחות או ישנות שהמדינה מעמידה לרשותם, לרכוש בהנחה מסוימת את הדירה לעצמם בתום חמש שנים רצופות לפחות של מגורים בה.

"אהוד אולמרט רצה להכריע את החמאס, ברק רצה סבב מהיר"
אביה של לירי אלבג: "חושש שחמאסניקים אונסים את הבת שלי, שבויים ששוחררו לא אומרים לי דבר"

מדובר בכלי חברתי מהמעלה הראשונה שיזם הח"כ לשעבר רן כהן, אבל שחוּקק עם תאריך תפוגה שמאפשר למשרד האוצר - המתנגד עקבית לכל חקיקה סוציאל־דמוקרטית - למסמס או להקטין אותו. בפברואר האחרון הייתה לממשלה הנוכחית נקודת יציאה כזאת: החוק פג ומאז לא הוארך, וזאת למרות התחייבות מפורשת של שר הבינוי השיכון יצחק גולדקנופף.

ערב פקיעת החוק הקודם פורסם ב"מעריב" המקרה של רינה (שמה המלא שמור במערכת). היא איבדה את זכאותה לרכישת הדירה שבה היא מתגוררת מעל לחמש שנים ומשלמת כחוק את שכר הדירה, בשל החלטתו השערורייתית אז של השר גולדקנופף, שלא להאריך את תוקף החוק.
עם פקיעת החוק הקודם נותרו לרינה רק שלושה חודשים להשלמת זכאותה לרכישת הדירה, שפגה בינתיים. באוצר מתנגדים לחוק בטענה שהוא "מדלדל את מאגר הדירות הציבוריות", אבל שר השיכון, שאימץ תחילה עמדה זאת במקום לתבוע השקעה ממשלתית ברכישה ובנייה מאסיבית של דיור ציבורי, חזר בו בשל לחץ פוליטי וציבורי ניכר, בעיקר מצד סיעת ש"ס - וביוני האחרון אישרה ועדת השרים לחקיקה את חידושה.

הכתבה שהתפרסמה ב''מעריב'' ערב פקיעת החוק
הכתבה שהתפרסמה ב''מעריב'' ערב פקיעת החוק

באותו שבוע עברה בקריאה טרומית הצעת החוק המאריכה את תוקף חוק המכר בעשר שנים במתכונת המקורית שהגישה ח"כ נעמה לזימי מהאופוזיציה, תוך הבטחה של שר השיכון כי יושלם חוק ממשלתי מקביל. אלא שמאז השר גולדקנופף החליט פשוט למסמס את החקיקה, שכאמור זכתה להסכמה בקרב מפלגות.

ח"כ לזימי מאשימה: "הממשלה ושר השיכון מפרים התחייבות ברורה, ופוגעים במוחלשים ביותר. גולדקנופף, שר המשפטים יריב לוין ויו"ר הקואליציה הבטיחו לי אישית שהחוק החשוב הזה יקודם, לצדם גם סיעת ש"ס, שגם הם התקפלו. לא ארפה, ואמשיך לדרוש את קידום החוק".

כאם יחידנית המשתכרת בשכר מינימום ונושאת לבד בנטל הגידול והטיפול בילדיה, כשהקטן בחינוך המיוחד, החוק היה עבור רינה ומאות כמותה אפשרות יחידה לרכוש דירה שתוכל להוריש לילדיה. "משפחתי ואני חיים במצב בלתי נסבל של לחץ נפשי וחוסר ודאות כבר שנה. אני רואה כיצד השר ומשרד השיכון מקדמים חוקים אחרים, כמו ההגרלה של דירות בהנחה, ומרגישה שאנחנו פשוט נשכחנו מאחור. העתיד הכלכלי של ילדיי תלוי בחוק הזה. זאת תחושה קשה ומתסכלת", היא משתפת.

דני גיגי, מנכ"ל פורום הדיור הציבורי, אומר: "משרד האוצר ומשרד השיכון מהתלים ומשקרים לזכאי הדיור הציבורי, ומתעלמים מאחריותם לדלדול היצע הדירות באי־רכישת דירות לזכאים. כל תוכנית להגדלת המלאי נתקלת בהתנגדות עזה של האוצר, אף שחסרות בישראל מאות אלפי דירות ציבוריות.

גיגי מוסיף: "אם טובת הדיור הציבורי הייתה לנגד עיניהם של הפקידים והשרים, הם היו מאמצים את תוכנית יואב גלנט בתקופתו כשר השיכון - שאמורה הייתה לייצר 72 אלף דירות ציבוריות ולחסל את תור הממתינים, גם אם היו ממשיכים למכור דירות לזכאים. בממשלה החליטו להשתלט על נכסי הדיור הציבורי לטובת מכירתם לבעלי הון".

ממשרד הבינוי והשיכון נמסר בתגובה: "בשנה האחרונה נרכשו למעלה מ־500 דירות למלאי הדיור הציבורי, ונחתמו הסכמי התחדשות עירונית של למעלה מ־1,000 דירות. בקרוב יפורסמו המלצות ועדה ציבורית לבחינת הקריטריונים לדיור הציבורי, ששמה על המדוכה את נושא הזכאות, נושא שמשליך על החקיקה האמורה. המשרד פועל לגבש עבור אנשי הדיור הציבורי סל כלים שלם".