בעיצומה של המלחמה - איתות מריאד: גורמים סעודים הודיעו לוושינגטון כי ריאד לא תתעקש שישראל תנקוט בצעדים קונקרטיים להקמת מדינה פלסטינית, אלא תקבל במקום זאת מחויבות פוליטית לפתרון שתי המדינות, כך דווח הבוקר (שישי) בסוכנות הידיעות רויטרס. הגורמים הסעודים גם הפצירו באמריקנים ללחוץ על ישראל לסיים את המלחמה בעזה ולהתחייב ל"אופק מדיני", והודיעו שהממלכה תנרמל את היחסים ותסייע במימון שיקום הרצועה.

מקור אזורי בכיר הדגיש כי "הנורמליזציה אכן מחייבת, אם לא מבחינה משפטית אז לפחות מבחינה פוליטית - וזאת התחייבות מישראל לפתרון שתי המדינות". לדבריו, "אם ישראל תפסיק את המתקפה הצבאית על עזה, או לפחות תכריז על הפסקת אש - זה יקל על סעודיה להמשיך במאמצים להגיע להסכם". עוד מסרו מקורות המעורים בפרטים כי הנשיא אמריקני ג'ו ביידן להוט להגיע לעסקה בין ישראל לסעודיה, כשזו "ההזדמנות הטובה ביותר להשיג הסכם דרך הקונגרס". לטענתם, הסעודים לא פרטו מה יכלול "מסלול" המקובל להקמתה של מדינה פלסטינית, מה שנותן מרחב פעולה רחב להגעה להסכם עם ישראל, שאינו כלול במהלכים מחייבים.

מוחמד בן סלמאן וג'ו ביידן (צילום: ארכיון רויטרס)
מוחמד בן סלמאן וג'ו ביידן (צילום: ארכיון רויטרס)

לוחמי צה''ל בעזה (צילום: דובר צה''ל)
לוחמי צה''ל בעזה (צילום: דובר צה''ל)

עם זאת, דיפלומטים ערבים ששוחחו עם מזכיר המדינה אנתוני בלינקן, העבירו לו מסר חד משמעי כי ללא לחץ אמריקני קונקרטי על ישראל, לא תוכל לקום מדינה פלסטינית. גורם בכיר במחלקת המדינה מסר כי וושינגטון ממשיכה בשיחות עם ריאד על מרכיבי הנורמליזציה, כולל שיתוף פעולה גרעיני וערבויות ביטחוניות, "אך הכל נשען על כך שישראל תתיישר, תסכים להקמת מדינה פלסטינית ותסיים את המלחמה בעזה", כך לדבריהם.

במקביל, גורם ישראלי בכיר ששוחח עם רויטרס הבהיר שוב כי יש "אפס סיכוי" לכך שראש הממשלה בנימין נתניהו מסכים למדינה פלסטינית, והבהיר כי "כפי שישראל אמרה, לפלסטינים לא תהיה ריבונות במונחים של להחזיק צבא או יכולת לחתום על הסכמים עם איראן או לאיים על ישראל בכל דרך שהיא". 

נתניהו. יסכים למדינה פלסטינית? (צילום: Abir Sultan Pool/Pool via REUTERS)
נתניהו. יסכים למדינה פלסטינית? (צילום: Abir Sultan Pool/Pool via REUTERS)

בתוך כך, ממשל ביידן מאמין שנתניהו מוכן לשמור על סיכויי הנורמליזציה הישראלית-סעודית בחיים, אך הוא לא מראה בינתיים שום סימן לריכוך התנגדותו לוויתורים עבור הפלסטינים. זאת, בין השאר בגלל הסכנה לערעור הקואליציה שהרכיב. מקור אמריקני אמר כי "גם ביידן וגם סעודיה להוטים לחתום על ההסכם. שני הצדדים מכירים בכך שהזמן דוחק וזה צריך להתרחש בקרוב, אבל הישראלים מקשים מצדם". עוד עדכן הגורם כי אם וושינגטון תענה על דרישותיה של ריאד להסכם הגנה אזורי, סיוע בתכנית הגרעין הסעודית, ותצליח לשכנע את נתניהו לקבל נוסח פשרה מקובל בנוגע למדינה פלסטינית, יורש העצר הסעודי "ישמח לקפוץ על ההזדמנות".

סעודיה ואיראן אכן חתמו לפני כשנה על חידוש היחסים הדיפלומטיים ביניהן, אך ריאד נחושה להימנע מחזרה על תקיפות מתקני הנפט שלה על ידי המורדים החות'ים, הנתמכים ע"י איראן, כפי שקרה לאחרונה ב-2019. לכן, כך לפי הגורם, ריאד נחושה להגיע לנורמליזציה וליצור את הסכם ההגנה. גורמים רשמיים בארה"ב מקווים שקשירת ערבויות ההגנה של ארה"ב לנורמליזציה עשויה לסייע בקבלת תמיכת הקונגרס. ככל שארה"ב תתקרב לתאריך הבחירות, אמר המקור האמריקני, "כך יהיה קשה יותר לממשל ביידן להשיג אחיזה בכל הסכם ביטחון ארה"ב-סעודי בקונגרס".