דוקטרינת הנשיא ביידן למזרח התיכון: העיתונאי תומאס פרידמן, המקורב לנשיא האמריקני, הציג הלילה (בין רביעי לחמישי) בטור דעה בעיתון "הניו יורק טיימס" את האסטרטגיה החדשה של במגוון נושאים - איראן וארגוני הטרור הפועלים בשמה ברחבי האזור, יוזמה מדינית להקמת מדינה פלסטינית מפורזת ביהודה ושומרון וברצועת עזה והקמת ברית ביטחונית עם סעודיה שתכלול גם נורמליזציה עם ישראל.

העיתונאי הוותיק מציין כי לדוקטרינה החדשה של הנשיא ביידן יהיו שלושה מסלולים. המסלול הראשון - עמדה נחרצת ונחושה כנגד איראן, לרבות תגובות צבאיות נגד שלוחיה באזור. המסלול השני - הכרה במדינה פלסטינית מפורזת. לפי פרידמן, ההכרה האמריקנית במדינה פלסטינית תתבצע רק לאחר שהפלסטינים יפתחו מערך של מוסדות ויכולות ביטחונית מוגדרות ואמינות כדי להבטיח שמדינה כזו תהיה בת-קיימא ולעולם לא תוכל לייצר איום ביטחוני על ישראל. פקידים בממשל ביידן התייעצו על כך עם מומחים צבאיים בארה"ב ומחוצה לה.

בנימין נתניהו וג'ו ביידן (צילום: רויטרס)
בנימין נתניהו וג'ו ביידן (צילום: רויטרס)

המסלול השלישי - ברית ביטחונית עם סעודיה, שכוללת נורמליזציה עם ישראל. המסלול הזה ייצא לפועל אם ממשלת ישראל תהיה מוכנה לאמץ הליך דיפלומטי שיוביל למדינה פלסטינית מפורזת לאחר שהרשות הפלסטינית תעבור שינוי מהותי, כפי שצריך להתבצע על פי המסלול השני. "אם הממשל יצליח להוציא לפועל את המסלול, דוקטרינת ביידן עלולה להפוך למערך האסטרטגי הגדול ביותר מאז הסכם הסכמי קמפ דייוויד ב-1979", מבהיר פרידמן. עם זאת, מבהיר העיתונאי הוותיק כי שלושת המסלולים חייבים להיות קשורים אחד בשני, כדי שהדוקטרינה תצליח.

"ה-7 באוקטובר כפה על ממשל ביידן חשיבה יסודית חדשה על המזרח התיכון. לכך ניתן להוסיף את התגובה הישראלית נגד חמאס, שגרמה למותם של אלפי אזרחים פלסטינים חפים מפשע, המתקפות על ארה"ב ברחבי העולם, חוסר היכולת של ממשלת הימין בישראל להוציא לפועל תכנית מדינית בסוגיית 'היום שאחרי המלחמה' ביחד עם שותפים פלסטינים שאינם קשורים לחמאס", כותב פרידמן.

יחיא סינוואר (צילום: עבד רחים חטיב פלאש 90 )
יחיא סינוואר (צילום: עבד רחים חטיב פלאש 90 )

פרידמן גם מעביר ביקורת חריפה על ראש הממשלה נתניהו: "האירועים מעידים על כך שארה"ב מאבד את הלגיטימציה הבינלאומית מצד בעלות הברית של נאט"ו ובעלות בריתה הערביות והמוסלמיות כשהיא צריכה להתמודד עם איראן בצורה אגרסיבית יותר, אלא אם נפסיק לתת לנתניהו להחזיק במדיניות שלנו כבת ערובה, ונתחיל לבנות רשות פלסטינית אמינה ולגיטימית שתוכל לשלוט ברצועת עזה ובגדה המערבית בצורה יעילה ובשכנות טובה עם ישראל". 

בהמשך, ציטט פרידמן את נאדר מוסביזדה, יועץ בכיר למזכ"ל האו"ם דאז קופי אנאן, שכינה את "דוקטרינת ביידן" המתהווה כ"אסטרטגיית החישוב הכפול": "יש לקרוא תיגר על הבלוף של איראן, ובמקביל להגיע ליוזמה חסרת תקדים של הנחת תשתית למדינה פלסטינית מפורזת, דבר שלא נעשה לעולם". לדבריו, "כל מסלול צריך את השלב הקודם כדי להצליח - כך זה יחזק את הלגיטימציה בארה"ב לפעול נגד טהרן, ויבודד את הרפובליקה האסלאמית מבחינה צבאית ופוליטית". פרידמן הוסיף בעצמו כי יש לקרוא תיגר גם על ה"בלופים של נתניהו"' - שכן וושינגטון "סבלה ממנו" בכך שניסה למנוע כל צורה של מדינה פלסטינית".

עוד כתב כי "ישראל מפסידה כעת בשלושה חזיתות. היא הפסידה במלחמה על הנרטיב - למרות שחמאס רצח ואנס ישראליות, כשהיא בעצמה נגררה לבית הדין הבינלאומי בהאג. ישראל מאבדת את היכולת לשמור על ביטחונה מבלי להאריך יתר על המידה את ההשפעה לטווח ארוך - זאת על ידי 'פלישה' לעזה ללא כל תכנית ליום שאחרי, ללא חיפוש אחר שותף פלסטיני לגיטימי שאינו מחמאס, שישלוט שם ביעילות כדי שצה"ל יוכל לסגת. ישראל גם מפסידה בחזית היציבות האזורית: היא כעת יעד להתקפה איראנית מכמה חזיתות - חמאס, חיזבאללה, החות'ים והמיליציות השיעיות בעיראק, אך אינה יכולה ליצור ברית אזורית כדי לנצח במלחמה הזו, כי היא מסרבת לעשות הכל כדי לטפח שותף פלסטיני לגיטימי".