מלחמת חרבות ברזל: שר המורשת עמיחי אליהו שוחח היום (שלישי) עם אודי סגל וענת דוידוב בתוכניתם 'שבע תשע' ב-103FM והביע את דעתו על מאמצי השבת החטופים שמוחזקים ברצועת עזה.

רגיעה או הסלמה? המגעים האחרונים בשיחות הדיפלומטיות עם חיזבאללה | דיווח
"האיום של ביידן בגדר בגידה": הנשיא יעצור את הסיוע הצבאי לישראל?

בפתח השיחה הודה השר אליהו אודות החטופים: "אנחנו צריכים לעשות הרבה יותר. מדינת ישראל צריכה לעשות הרבה יותר על מנת להחזיר אותם הביתה. אנחנו בהחלט עושים הרבה, לוחצים ככל שעל ידנו, ואנחנו צריכים יותר.

בישיבת הממשלה האחרונה, כמו בחודשיים האחרונים, בכל ישיבה אנחנו דורשים להפסיק את הסיוע ההומניטרי או לפחות לשנות את המתווה. ראש הממשלה הודיע בישיבה האחרונה שהוא הטיל על מערכת הביטחון לשנות את הדרך שבה בעזה מקבלים האזרחים את הסיוע".

עוד הלין כי "היום 70 אחוזים מהסיוע הוא חמצן של החמאס. ראש הממשלה ושרים אחרים, כולל אנשים מתוך מערכת הביטחון, ציינו שהם בוחנים כרגע אם החלטה לשנות את הדרך בה אנחנו מעבירים את הסיוע.

אני חושב שמשפחות החטופים, ובמדינת ישראל תמיד יש מעמד מיוחד גם למשפחות החללים, מותר להן לומר הכול, ואנחנו צריכים להתנהל עם זה, גם להחזיר את השבויים והנעדרים, וגם לחשוב על העתיד שלנו. עסקת סינוואר בסופו של 'דבר הובילה אותנו למצב בו אנחנו נמצאים, אנחנו לא רוצים להגיע לשם".

לאור אמירותיו תהתה דוידוב מה סדר העדיפויות האישי שלו, והשר השיב נחרצות: "אני חושב שמה שאנחנו צריכים לעשות זה לדאוג להווה ולעתיד במקביל, אנחנו לא יכולים למכור את העתיד שלנו תמורת ההווה ולא יכולים לוותר על הווה. אנחנו לא יכולים לוותר על החטופים שנחטפו באירוע המזעזע הזה, ואנחנו כמובן גם לא יכולים להפקיר את העתיד של ילדינו, נכדינו, שלנו, של מדינת ישראל ויהודי העולם. ברגע שחמאס חס ושלום יוכל לטעון שהוא ניצח אותנו זה יעודד טרור".

לוחמי צה"ל פועלים בעזה (צילום :דובר צה"ל)

"הדברים צריכים להיעשות במקביל, הלחץ, כמו שראינו גם בעסקה הקודמת, המצור, שלא הכנסנו להם אוכל, מים, גרם לחמאס להישבר, ואנחנו כרגע נמצאים במצב שאנחנו מתכננים לעסקה וחמאס בוחן אם הוא מוכן לקבל את התנאים שלנו. אנחנו לא יכולים להמשיך בצורה הזו, אנחנו צריכים להקשיח את המאבק שלנו, להוריד אותם על הברכיים, להתחנן שניקח את החטופים שנחטפו לנו, להתחנן למדינת ישראל ולעולם כולו. צה"ל מנצח אבל המצב הזה עדיין קיים", הדגיש.

כמו כן, כאשר נשאל מה לדעתו האלטרנטיבה למנגנון הנוכחי של חילוק הסיוע ההומניטרי ברצועה, אמר: "המוח היהודי הוא מוח יצירתי מאוד. אני יכול להציע כמה דברים פשוטים, יש אלטרנטיבות, לפתוח מחנות גדולים, שאנחנו מחלקים, בודקים כל מי שנכנס, בודקים שלא מדובר במפלצת עם דם על הידיים, ונותנים רק להם לאכול. בצורה הזו אנחנו צריכים להתנהל, אנחנו לא יכולים להאכיל את השטן ביד אחת וביד השנייה לצפות שהוא יישבר".

"אנחנו צריכים להגביר את הלחץ", הכריז. "אנחנו צריכים את מירב המחיר עליהם. אני לא עושה עכשיו מו"מ, אני לא ממונה על המו"מ מול חמאס, אני לא חבר קבינט, וודאי לא הקבינט הקטן - אבל המחיר צריך להיות על החמאס ועל תומכי החמאס.

כל מי שעזר למערכת הזו הוא צריך לשלם את המחיר. הוא לא יכול לצאת עם דגל מורם, אלא אם כן זה דגל לבן של כניעה מוחלטת. ככה מנהלים מו"מ בעולם כולו. לא מצהירים על הוויתורים בוודאי לא בתקשורת, זה מראש מחליש אותנו".

בהמשך, ביקשו צמד המגישים את התייחסותו של שר המורשת להתבטאויותיו השנויות במחלוקת של יו"ר מפלגתו השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בנוגע לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן. אליהו הסביר: "הוא למד את זה מגדולים וטובים, רבין עשה את אותו דבר.

אנחנו לא הראשונים שמבקרים את ההתנהלות. אנחנו מסתכלים על ההיסטוריה ולומדים ממנה. אנחנו לא קשורים לארה"ב בגלל פרסונה כזו או אחרת, אנחנו מכירים טובה גדולה על התמיכה ועל העברת הסיוע ועל החימושים שהעבירו לנו, ועדיין, אם המחיר של זה זה מדינה פלסטינית, לא תהיה פה מדינה פלסטינית".

"ש בארה"ב רבים שחושבים שמה שאמר איתמר הוא נכון, וגם בין חברים יש מחלוקות", הדגיש. "לדעתי אין היום אדם שפוי במדינת ישראל, חוץ מכמה קיצוניים, שמדברים על מדינה פלסטינית. היום, העמידה הברורה שלנו, יוצרת הבנה.

כשאנחנו מכופפים את הראש יורים עלינו. מותר לנו ואנחנו צריכים לעמוד על שלנו, זה לא גורם לחולשה, זה לא גורם לביזיון. הביקורת שלנו על ממשל ביידן חשובה, אנחנו צריכים לעמוד על שלנו, תפסיקו להוריד את הראש של כולנו. מותר לנו להגיד דברים שאנחנו חושבים, רק בצורה כזו דברים נשמעים".

תקיפות צה"ל בדרום לבנון (צילום :שימוש לפי סעיף 27א')

לסיום הבהיר שר המורשת עמיחי אליהו כי "אני בוודאי מעדיף ממשל שמרני רפובליקני. יש לי המון חילוקי דעות, אני מעדיף שהגישה של הממשל האמריקני לאויבים שלנו תהיה הרבה יותר נוקשה מהממשל הדמוקרטי.

כרגע, התמיכה של ארה"ב היא מבורכת מאוד, אנחנו מודים להם מקרב לב. אם התמיכה הזו תגרום לנו להמשיך לתת סיוע ולחזק את החמאס זו בעיה, ובוודאי אם התמיכה הזו תגרום לנו או תקשור לנו את הידיים מאחורי הגב ותביא אותנו לאסון של מדינה נאצית שסמוכה לגדר - אנחנו נתנגד לזה בכבוד גדול, אבל נעמוד על שלנו".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm