שעות ספורות לפני המתקפה ב-7 באוקטובר זיהו בישראל כי מאות מחבלי נוח'בה החליפו לכרטיס סים ישראלי בטלפונים שלהם. בעקבות הפרסום, גורמים בלשכת ראש הממשלה טענו כי בנימין נתניהו לא קיבל על כך שום דיווח, לא לפני 7 באוקטובר ולא בימים שאחרי המתקפה.
בן כספית ופרופ' אריה אלדד שוחחו הערב (שני) עם האלוף במיל' נועם תיבון, לשעבר מפקד הגיס הצפוני, על מחדל הסימים בתוכניתם ב-103FM. בנוסף התייחס לדיון בעתירות שהוגשו לבג"ץ נגד החלטת הממשלה שלא לגייס חרדים, למרות שתוקפו של חוק הגיוס המסדיר חוקית את ההשתמטות פג לפני כתשעה חודשים. 

מפקד הגזרה המזרחית בחיזבאללה חוסל, הארגון הגיב בירי 60 קטיושות
נתניהו הבהיר שישראל תצא למבצע ברפיח - התגובה החריפה מירדן לא איחרה להגיע

"אני ב־8 באוקטובר בבוקר אמרתי שכל מי שאחראי למחדל, להפקרה ולטבח של 7 באוקטובר צריך לסיים את תפקידו", אמר בפתח השיחה. "כל צמרת הצבא, כל צמרת השב"כ, כל ממשלת ישראל ובראש וראשונה בנימין נתניהו, ראש הממשלה. דעתי לא השתנתה מאז. אני חושב שכל מי שהיה בתפקיד באותו יום לא יכול להמשיך בתפקידו. אני חושב שהפרסומים האלה לא טובים משתי סיבות - דבר ראשון זה חושף שיטות עבודה שאנחנו לא רוצים לחשוף אותן, דבר שני אלה פרסומים מגמתיים. אני חושב שזו טעות חמורה שעדיין לא התחלנו לתחקר את אירועי 7 באוקטובר וכל כך חשוב לתחקר את זה פשוט בשביל ללמוד כי אם מחר בבוקר יש לנו מלחמה בצפון, שנבין איפה טעינו ומה אנחנו צריכים לעשות אחרת, ולכן התחקירים הם נורא חשובים, אבל הדלפות מגמתיות בשביל להפיל את התיק על הרמטכ"ל, אני כמובן נגד". 

"אני חושב שצריך עכשיו, במושב הזה של הכנסת, להחליט על תאריך לבחירות, ללכת לבחירות ואני חושב שזה יהיה הרגע שבו כל בעלי התפקידים צריכים לסיים את תפקידם. היה כאן מחדל איום ונורא", הוסיף תיבון.

בהמשך התייחס לגזרה הצפונית ואמר כי "יש כאן נושא שהוא מדרון, ששני הצדדים לא רוצים להגיע למלחמה כוללת אבל האירועים הם לא תמיד לגמרי בשליטה. אני חושב שהנושא העקרוני שעליו נלחמו היום הוא חופש הפעולה של חיל האוויר בשמי לבנון שזה נושא עקרוני, זה נושא שהוא חשוב לנו בכל היבט של ביטחון בצפון הארץ, גם בלבנון וגם בסוריה. זה שנפגע כטב"מ, זה דרש תגובה. אני חושב שיש חשיבות עליונה שחיל האוויר שלנו ייהנה מחופש פעולה בשמי לבנון. כביכול יש כאן איזושהי מן משוואה סימטרית שהיא דרך אגב לא טובה לישראל, אבל זה חלק מזה שב־7 באוקטובר ההרתעה הישראלית התנפצה לרסיסים ולכן חיזבאללה יכול לשחק איתנו בעניין הזה וזה לא טוב. זה כן קשור גם לנושא הגיוס כי אנחנו צריכים צבא גדול יותר שיידע להילחם לפחות בשתי חזיתות". 

על סוגיית חוק הגיוס אמר האלוף במיל', כי "צריך להסתכל לא רק מה לא בסדר אלא גם עם קצת חזון ולהרים את העיניים. אנחנו צריכים צבא גדול יותר. זה לקח מרכזי של מה שקרה לנו ב-7 באוקטובר, אנחנו צריכים יותר חיילים, יותר לוחמים ולוחמות, יותר פלוגות, יותר גדודים, אנחנו צריכים עוד חטיבות טנקים, עוד ארטילריה, עוד כוחות מתמרנים, עוד אוגדות כדי שנוכל להחזיק כמות גדולה של אוגדות גם בצפון וגם בדרום, במקביל ליהודה ושומרון. זה צריך להיות תרחיש הייחוס. אנחנו מבינים שאנחנו צריכים עוד חיילים, זה דבר שחייבים לעסוק בו כבר עכשיו, כאשר מסתכלים על העניין הזה, אני חושב שיש כאן שעת רצון כי כולנו חווינו חוויה קשה מאוד ב-7 באוקטובר". 

אלוף במיל' נועם תיבון (צילום: גרשון אלינסון, פלאש 90)
אלוף במיל' נועם תיבון (צילום: גרשון אלינסון, פלאש 90)

לאחר מכן התייחס לדיון בבג"ץ בו נכח, על סוגיית גיוס החרדים. "אנחנו קבוצה של אלופים ומקביליהם מהצבא, מהמשטרה, מהשב"כ, מהמוסד,  הגענו היום ואנחנו חלק מעתירה של 'התנועה לאיכות השלטון' מכיוון שאנחנו באמת חושבים שאנחנו נמצאים על הקווים האדומים ואנחנו באמת חושבים שעכשיו זה הזמן להתחיל תהליך של הבראה, למצוא תהליך שבו עוד ציבורים, ואני מתכוון לא רק חרדים אלא גם ערבים, נכנסים תחת האלונקה. תוך כדי מלחמה כל כך קשה, יש לנו מאות הרוגים, יש לנו אלפי פצועים, ממש יש צורך אדיר בעוד לוחמים. אני הייתי שם, פגשתי חרדים, הם רוצים להיות מעורבים ולכן עכשיו זו שעת רצון והמלחמה הזאת נותנת לנו איזשהן פרופורציות. אנחנו חיים כאן, אנחנו כנראה נצטרך להילחם עוד הרבה שנים, זה הזמן לעשות שינוי. הממשלה, במקום לעשות את השינוי הזה, במקום לעשות משהו אחד טוב, בעצם עוברת על החוק כי החוק אומר 'צריך לגייס אותם' והממשלה לוקחת איזושהי החלטה, על זה הבג"ץ, בעצם ההחלטה של הממשלה היא לא חוקית". 

"בהשקפת עולמי צריך לחוקק חוק שהוא של שירות לאומי וכל צעיר או צעירה במדינת ישראל יצטרך להתגייס או ללכת לשירות לאומי. יש לנו הזדמנות להתחיל עם זה עכשיו, ברגע שתיפתח הדלת. אני נתקל במוטיבציות מאוד גדולות להתגייס אצל ציבורים שכרגע לא מתגייסים, צריך לייצר את הדרך. זה גם יבריא את החברה שלנו, הכל כך חולה. עכשיו זו שעת רצון ולכן עלינו היום לבג"ץ, גם בשביל להגיד כמה זה חשוב לנו. ביום הזה שחטו את כולם, כל מי שהיו שם ולכן אנחנו כאן ביחד וצריכים להתחיל לעסוק גם בריפוי ואנחנו צריכים צבא הרבה יותר גדול", אמר.

יאיר לפיד על חוק הגיוס (צילום: דוברות ח"כ)

לסיום התייחס למגעים לעסקה לשחרור החטופים משבי חמאס ואמר כי "החזרת חטופים זו המשימה העליונה של המלחמה כרגע. אני כל כך כואב וכל כך כועס שהפכו את זה לעניין פוליטי. אני חושב שיש כאן הזדמנות אמיתית להחזיר חלק מהחטופים, אם לא את כולם, בגלל הרמדאן. כל אחד הוא מספיק חשוב בשביל העניין הזה ויש כאן הזדמנות בגלל הרמדאן".