שרת האוצר האמריקאית, ג'נט ילן, אמרה היום (שלישי) כי היא דחקה בראש הממשלה בנימין נתניהו להגביר את המעורבות המסחרית עם הרשות הפלסטינית, בטענה כי הדבר חשוב לרווחתם הכלכלית של ישראלים ופלסטינים כאחד.

אחרי שהזהירה את ישראל מתמרון ברפיח: ארצות הברית נוקטת בצעד קיצוני
בממשל ביידן שוקלים: סנקציות על מתנחלים נוספים, ועל בן גביר | דיווח

במכתב, ילן הזהירה מפני ההשלכות של שחיקת השירותים הבסיסיים ברשות הפלסטינית וקראה לישראל להחזיר את היתרי העבודה לפלסטינים ולהפחית את חסמי המסחר. "פעולות אלו חיוניות לרווחתם הכלכלית של פלסטינים וישראלים כאחד", אמרה  ילן במסיבת עיתונאים בברזיל לקראת כינוס שרי אוצר מקבוצת 20 המדינות.

ילן התמקדה במעקב אחר ההשלכות הכלכליות של המלחמה ובניהול הסנקציות שמשרד האוצר הטיל על חמאס ועל אלו המעורבים ברשת הכספים שלו. בעוד שממשל ביידן מודאג מהמשבר ההומניטרי המתחולל בעזה, הוא מודאג יותר ויותר שתסיסה כלכלית ביהודה ושומרון עלולה לעורר אלימות ולדרדר עוד יותר את רמת החיים. המלחמה כבר גבתה מחיר מכלכלת ישראל, שהתכווצה בכמעט 20% ברבעון הרביעי של השנה שעברה.

ג'נט ילן (צילום: Shawn Thew/Pool via REUTERS)
ג'נט ילן (צילום: Shawn Thew/Pool via REUTERS)

 ילן אמרה שהיא מעודדת שההכנסות מתחילות לעשות את דרכן לרשות הפלסטינית. הכסף הזה החל לזרום בעקבות הסכם בין גורמים ישראלים ופלסטינים מוקדם יותר החודש להשתמש בנורווגיה כמתווכת זמני להעברת כספי המס שישראל הקפיאה. "ארה"ב קראה לממשלת ישראל לשחרר פטורי מס לרשות הפלסטינית כדי לממן שירותים בסיסיים ולחזק את הכלכלה", אמרה ילן. "אני מברכת על החדשות שהושג הסכם והכספים החלו לזרום. זה חייב להימשך".

שרת האוצר אמרה כי למלחמה בעזה טרם הייתה השפעה משמעותית על הכלכלה העולמית. ארצות הברית, לדבריה, ממשיכה לחקור דרכים להעביר סיוע לפלסטינים ולחזק את כלכלת הרשות הפלסטינית.