מספר ארגוני אקדמיה ועסקים עתרו היום (שלישי) לבג"צ כנגד החלטת שר החינוך לבטל את טקס הענקת פרסי ישראל במתכונתו הממלכתית ביום העצמאות הקרוב. זאת, כזכור, בעקבות החלטת שר החינוך יואב קיש לחלק השנה פרסי ישראל רק על גבורה אזרחית וערבות הדדית ולבטל פרסים בשאר התחומים, והסערה הציבורית שנוצרה בעקבות כך בשל הטענה כי מאחוריה עומד שיקול פוליטי.

השיחות בקהיר על עסקה קרסו; חמאס מאשים: "נתניהו לא רוצה הסכם"

ארגון "בשער - אקדמיה למען החברה בישראל" המאגד למעלה מ-2000 חברי וחברות סגל מכל המוסדות להשכלה גבוהה בישראל, יחד עם תנועת מאבק האקדמיה ופורום העסקים של ישראל הגישו את העתירה לבג"צ. את העתירה מובילה עו"ד גילי שפר ממשרד בן ארי, פיש ושות'. 

פרופ' חגית מסר ירון, יו״ר בשער, לשעבר סיו״ר מל"ג ונשיאת האוניברסיטה הפתוחה, הסבירה מדוע עתרו לבית המשפט: ״גם בעתות חרום הכרחי להוקיר ולהכיר את התרומה לרוח האדם במדע ובתרבות, שהיא הגורם המאחד את החברה בישראל ומבטיח את שרידותה ושגשוגה. ארגון "בשער" על אלפי חבריו מכל תחומי הידע האקדמי שעיקר עיסוקם ביצירת ידע, שימורו והפצתו, יוצא נגד החלטת השר שלא להעניק פרסי ישראל בתחומים הראשיים שנקבעו בתקנון פרס ישראל השנה, שהם האדנים עליהם נסמכת החברה בישראל. זוהי החלטה פגומה, הן ערכית והן מנהלית, ואנו סמוכים ובטוחים שבית המשפט יקבל עתירתנו״.

פרופ' איתי אטר מאוניברסיטת תל אביב וד"ר יאיר שגיא מאוניברסיטת חיפה, ממובילי "מאבק האקדמיה" ומיוזמי העתירה מסרו: ״ההחלטה היא דוגמה נוספת לפופוליזם ולאובדן הדרך של ממשלת ישראל, והעדפת הבורות, הפלגנות והרדידות המחשבתית על פני היושרה, המקצועיות והקדמה המדעית. מאז 1953, השנה הראשונה שבה הוענקו פרסי ישראל, גם בתקופות מלחמה ומשברים, מעולם לא בוטלה חלוקת הפרסים. "מאבק האקדמיה" ימשיך להילחם למען ישראל טובה יותר, ליברלית יותר, וראויה יותר לאזרחיה."

פורום העסקים, שמורכב מכ-200 ראשי החברות מהגדולות במשק, המעסיקות את מרבית העובדים במגזר הפרטי, ושמורכב מאנשים מכל גווני הקשת הפוליטית, הצטרף גם הוא לעתירה. בפורום מנמקים את החלטתם: "איל וולדמן, חבר הפורום, הוא מקרה מובהק של אדם שתרומתו למדינת ישראל ולתעשיית ההיי-טק שלה מזכים אותו בפרס ישראל. איל, מג״ד חי״ר לשעבר, ומי שייסד וניהל במשך שנים את חברת מלאנוקס והביא אותה לשיאים ולמקור גאווה מובהק לתעשיית ההיי-טק הישראלית, עד שהיא נרכשה על ידי אנבידיה - החברה שכיום הינה אחת החברות בעלות שווי השוק הגבוה בעולם, ראוי לפרס ישראל. איל, ששכל את בתו דניאל ואת בן זוגה נועם באסון 7 באוקטובר, לא צריך להתמודד עם חשבונות פוליטיים פסולים. הפורום משוכנע שבית המשפט העליון, בשבתו כבית הדין הגבוה לצדק יסיר את העוולה ויעשה צדק עם איל ועם מדינת ישראל".