הציבור מתגמל את בני גנץ על החלטתו לנסוע לביקור מדיני בארצות הברית למרות התנגדות של ראש הממשלה בנימין נתניהו, והשיח כלפיו ברשת היה בשבוע האחרון חיובי באופן יחסי. כך עולה מחקר מיוחד שערכה חברת המודיעין העסקי "באזילה" עבור מעריב.

ממשיך לאבד את ממשלתו: בני גנץ לא סופר את נתניהו | משה נסטלבאום 
דובר המועצה לביטחון לאומי חשף: זה מי שעומד מאחורי נסיעת גנץ לבית הלבן

הנתונים שנאספו השבוע במחקר לבקשת מעריב מנתחים את כמות ותוכן השיח ברשת אודות בנימין נתניהו, יואב גלנט ובני גנץ. מהתמונה שעולה שיקללו מומחי באזילה את "מדד האהדה", שמנטר את כלל הסנטימנט הציבורי השלט בשיח אודות הפוליטיקאים באתרי האינטרנט וברשתות החברתיות. ככלל, הסנטימנט הציבורי כלפי הפוליטיקאים ממשיך להיות שלילי מאוד מאז הטבח בדרום, אולם השבוע נושא אחד סייע לפוליטיקאי לרשום סנטינמט טוב בהרבה מהרגיל: הנסיעה של גנץ לוושינגטון.

בשונה מנתניהו וגלנט, גנץ מתקרב לציון מאוזן, שמלמד על כך שמספר השיחות השליליות כלפיו היה זהה למספר השיחות החיוביות. בשבוע האחרון איתרו מומחי החברה כמעט 250 אלף אינטראקציות ברשת שסבבו סביב גנץ, ובניגוד לרוב הפוליטיקאים רק כמחצית מהשיח היה שלילי כלפיו. כתוצאה מכך, ציון הסנטימנט של גנץ עומד על מינוס 3.5, כאשר מירב השיח החיובי – וגם השלילי – נובע מנסיעתו המדינית לארצות הברית, לה התנגד ראש הממשלה נתניהו. זאת ועוד: התבטאויותיו של יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה, בנוגע לנסיעה היטיבו עם גנץ, שזכה בגינן לתמיכה מהגולשים.

לעומתו, ציון הסנטינמט של נתניהו היה נמוך מאוד ועמד על מינוס 8.4 – שמייצג שיפור קל בהשואוה לשבוע שעבר, אז השיח כלפיו היה שלילי אפילו יותר והציון שלו עמד על מינוס 9.0. עם זאת, השיח אודות נתניהו היה נרחב בהרבה בהשוואה לשאר הפוליטיקאים עם כמעט 510 אלף אינטראקציות שעסקו בו. 

נתניהו זוכה לתגובות אוהדות כמעט בכל דיון בו הוא מוזכר, בחלק לא מבוטל מהמקרים ללא קשר לנושא הדיון – לרבות בנוגע לנסיעת גנץ לארה"ב. מגמה זו לא זוהתה בקרב שני הפוליטיקאים האחרים שנבדקו. במקביל, בתקופה הנבדקת נראה גידול במספר התגובות השליליות נגד נתניהו, רובן ללא קשר לנושא הדיון: חרבות ברזל, שמירה על הקואליציה, מונע מאינטרסים אישיים, מתחמק מבחירות ועוד. סוגיית היעדרות נתניהו עקב "מחלת השפעת" והצהרתו בעניין "קרקע לכל לוחם" העלו את היקף השיח הביקורתי סביבו, בדגש על חוסר אמינות.

בנימין נתניהו (צילום: מרק ישראל סלם, פלאש 90)
בנימין נתניהו (צילום: מרק ישראל סלם, פלאש 90)

השיח סביב שר הביטחון גלנט התאפיין במספר נמוך בהרבה של אינטראקציות בהשוואה לנתניהו וגנץ: 121 אלף. ציון הסנטימנט של גלנט עמד על מינוס 4.4, כאשר עיקר הביקורת כלפיו בדיונים השונים ברשת מגיעה מתומכי נתניהו. הצהרת השר בנוגע לחוק הגיוס זיכתה אותו בתגובות חיובית יחסית. השר נהנה משיח חיובי וסנטימנט בשיעור שלילי נמוך יחסית, שנבעו מהתבטאויותיו בנוגע לחוק הגיוס וכן מתמיכה של הגולשים שרואים בכך "מעשה גבורה", הוכחה כי הוא אינו מונע משיקולים לשמירת הקואליציה וכי הוא "מחליף ראוי לביבי".

חברת באזילה מנטרת באמצעות כלים מתקדמים את השיח ברשתות החברתיות ובאתרי האינטרנט המרכזיים בישראל. ניתוח נתוני החברה עשוי להצביע על שינויי עמדות בציבור בשלב מוקדם, ייתכן לפני שהן מקבלות ביטוי באמצעים נוספים דוגמת סקרי בחירות תקופתיים.