הליכוד עורר אמש סערה לאחר שפרסם תגובה חריפה למסקנות ועדת החקירה לאסון מירון ותקפו את הממשלה הקודמת על ה"התרסה הפוליטית", כביכול, בהקמת ועדת החקירה.

מסקנות חמורות בדו"ח מירון: אחריות אישית לנתניהו, צעדים נגד אוחנה ושבתאי | הציטוטים המלאים
הטלת אחריות במשקל כבד: לנתניהו אבדו השרידים האחרונים של הבושה | בן כספית

חבר הכנסת מתן כהנא שוחח הבוקר (חמישי) עם ניסים משעל וטל שלו ב-10FM והתייחס לדברים. "הדבר החשוב ביותר במסקנות האלה זה שהן תיושמנה. יש שם מסקנות חשובות מאוד. אחרי אסון כל כך גדול, שבאמת היה כתוב באותיות של קידוש לבנה על הקיר, כולם ידעו שזה בדרך, שזה רק עניין של סיעתא דשמיא שזה לא קורה, עצמו עיניים ובסוף זה קרה - עכשיו צריך לדאוג שזה לעולם לא יקרה יותר", הדגיש בפתח דבריו.

"הדבר החשוב ביותר במסקנות האלה זה שהן תיושמנה. יש שם מסקנות חשובות מאוד. אחרי אסון כל כך גדול, שבאמת היה כתוב באותיות של קידוש לבנה על הקיר, כולם ידעו שזה בדרך, שזה רק עניין של סיעתא דשמיא שזה לא קורה, עצמו עיניים ובסוף זה קרה - עכשיו צריך לדאוג שזה לעולם לא יקרה יותר", הוסיף.

בהמשך, התייחס לסערה סביב תגובת הליכוד ותקף: "תגובת סביבת נתניהו לדוח הזה היא חרפה, כל כך לא מתאים. הרי כל מי שמכיר את הוועדה, כולל הגורמים הכי חרדיים שיש במדינה, יודעים להעריך את הועדה, את האנשים, את הצורה הרצינית בה הם עבדו. מה שהיה חשוב בעיקר זה מסקנות הביניים של הוועדה, הצוות שלי, שקיבלו הנחיות וכיווני פעולה מהוועדה הזו, מאוד מהר, בצורה שהפסיקה לנו לארגן את ההילולה של השנה שאחרי, שלא הייתה מושלמת אבל לפחות אף אחד לא נהרג. היה מספיק מסקנות כדי לעבוד מהר ולתקן את הליקויים".

בהקשר של הוועדה הצפויה לקום בעקבות אסון שבעה באוקטובר, הבהיר ח"כ כהנא כי "ועדת חקירה היא לא תחליף לתחקיר. ברגע שהמלחמה תאפשר את זה, לכל הגופים הרלוונטיים, לעשות תחקירים מאוד תכליתיים כדי להסתכל קדימה. הדרג הפוליטי, יש נושא של אחריות, אחריות אתה לא לוקח, נתניהו אחראי לטרגדיה הנוראית בסדר גודל תנ"כי שפקדה אותנו בשבעה באוקטובר. נתניהו אחראי לזה, הוא היה ראש ממשלה, הוא אחראי. אני לא אומר שהוא אשם".

"אבל ראית עכשיו בוועדת החקירה הזו שהוא לא לוקח אחריות למרות הוועדה", טען משעל, וח"כ כהנא חזר על דבריו: "זו חרפה הדרך שבה סביבת נתניהו התייחסה לוועדה הזו, זו פשוט חרפה, אין לי דרך אחרת להגיד את זה".

מתן כהנא, בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
מתן כהנא, בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"אם נתניהו לא לוקח אחריות, המינימום זה לחזור לציבור"

בהמשך התייחס ח"כ כהנא להשפעה של מפלגתו על ניהול המלחמה בשלל הזירות, ובפרט בכל הקשור לאסטרטגיה ברצועת עזה ובעסקאות החטופים. "ההשפעה שלנו היא קריטית. דמיין אם היו נותנים לבן גביר להשתולל בלי שאנחנו נמצאים שם, באיזה סדר עדיפויות הייתה מגיעה עסקת חטופים בלעדינו שם. הנוכחות שלנו שם קריטית, גם בניהול הלחימה וגם בנושא עסקאות החטופים. להגיד שכל המדיניות שלנו מיושמת? לא, יש דיונים עניינים, לא רק העמדה שלנו היא עמדה שכדאי להקשיב לה. אני חושב שבלעדינו המצב היה הרבה יותר גרוע. אנחנו כשנכנסו לממשלת החירום הזו לא הצבנו תנאים, הבנו שאנחנו במלחמה ואנחנו צריכים להיות על ההגה".

איתמר בן גביר, בצלאל סמוטריץ' (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
איתמר בן גביר, בצלאל סמוטריץ' (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

"כשנכנסנו לממשלה לא נכנסנו משיקולים פוליטיים. אני לא חושב שהיה נכון להוציא אותם, נכון שבעת מלחמה תהיה הקואליציה הכי רחבה שאפשר. אני חושב שעכשיו צריכים לפיד וליברמן להיכנס לממשלה, בתנאי שיהיה תאריך מוסכם לבחירות. הדרך הכי טובה לנצח את המלחמה ולהחזיר את החטופים זו ממשלה ציונית הכי רחבה שאפשר. אני חושב שחלק מהסיטואציה בה אנחנו נמצאים היום, שנתניהו הקים את הממשלה כי גרועה בתולדות עם ישראל, למרות שהוא אף פעם לא רצה להקים כזו ממשלה, וייתכן אם לא היה פה את כל שיח החרמות הייתה לנו היום משלה אחרת", הוסיף.

לסיכום אמר כי "זה לא אומר שאני מתלהב מאיך שנתניהו מתנהג, רחוק מזה. אבל מה לעשות, המציאות הראתה שהפסדנו בבחירות ונתניהו עכשיו ראש ממשלה, גלנט זה שר הביטחון, יש קבינט, צריכים כולם עכשיו במלחמה להתייצב מאחוריהם. הקבינט המצומצם מנהל את המלחמה ואנחנו צריכים לתת להם את הקרדיט ולהתייצב מאחוריהם, ובמקביל לשאוף לבחירות מיד כשהמלחמה תאפשר את זה. אחרי האסון הזה לא ייתכן שאנחנו ממשיכים כרגיל, ואם נתניהו לא מוכן לקחת אחריות בעצמו ולעשות את הדבר המובן מאליו, המינימום זה לחזור לציבור ולתת לציבור להחליט".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm