המתיחות בין ישראל לארצות הברית מגיעה לשיאים חדשים, ברקע הכוונה של ישראל לפעול צבאית ברפיח – אליה עברו מרבית תושבי רצועת עזה עם פרוץ המלחמה. ברשת ABC ציטטו את דבריו של גורם ישראלי בכיר, שאמר כי "ארצות הברית מעכבת את משלוחי הסיוע הצבאי לישראל".

התוכניות אושרו: "הפעילות ברפיח תסייע גם בסוגיה ההומניטארית"
בשל כניסת השבת: הדיון בקבינט הסתיים ללא החלטה בנושא החטופים

לדבריו "בתחילת המלחמה, המשלוחים הגיעו בקצב מאוד מהיר, אך כעת לוקח להם הרבה יותר זמן. אנחנו מודעים היטב לתסכול של ארצות הברית מהתנהלות המלחמה, למרות שאני לא בטוח מה הסיבה לכך". כמו כן, הגורם הישראלי טען כי קיים מחסור בפגזי ארטילריה של 155 מ"מ, כמו גם של פגזי טנקים של 120 מ"מ. 

גורמים בוושינגטון הכחישו את הדברים, ואמרו כי לא היה כל שינוי מדיניות העברת הסיוע. עם זאת, פגיעה בסיוע הצבאי כמנוף לחץ על ישראל נמצאת על השולחן בוושינגטון כבר זמן מה. בעבר אישרו בפנטגון כי התקיים דיון בנושא, בעיקר בצל הפעולה הצפויה ברפיח.

מוקדם יותר השבוע, דווח באתר פוליטיקו האמריקאי כי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ישקול להתנות את הסיוע הצבאי לישראל אם תרחיב את פעולותיה הצבאיות ברצועת עזה. נכונותו של ביידן לנקוט בצעד זה משקפת את המתחים הקיצוניים ביחסיו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, אשר דחה את מאמציו של ממשל ביידן לרסן את התנהלותו במלחמה מול חמאס.

פעילות כוחות צה''ל ברצועה (צילום: דובר צה''ל)
פעילות כוחות צה''ל ברצועה (צילום: דובר צה''ל)

מהלך אפשרי זה של הממשל האמריקאי מעיד על הדאגה העמוקה מהסלמת הסכסוך הישראלי-פלסטיני ופגיעה באזרחים חפים מפשע, זאת לצד חששות מפני פגיעה קשה בתדמיתה הבינלאומית של ישראל ובקשריה עם בעלות בריתה.

על פי הדיווח, אזהרתו של ביידן מסמנת שינוי בגישתה של ארה"ב והעברת מסר ברור לממשלת ישראל בנוגע לגבולות הגזרה בהתנהלותה מול חמאס.

בצל הדיווחים, בבית הלבן הביעו אופטימיות לקראת שיחות המו"מ בדוחא שבקטאר ועל הצעת חמאס, ש"בהחלט נופלת במסגרת ההסכם עליו עבדנו בחודשים האחרונים", כך לפי האמריקאים. עוד הוסיפו כי הם "משתתפים מקרוב במשא ומתן ומאמינים שאפשר להתקדם". בעיתון הניו יורק טיימס צוטט גורם אמריקאי באומרו כי תגובת חמאס כעת עומדת במסגרת המתווה לשחרור חטופים שגובש בפריז.