סערת חוק הגיוס: יו״ר המחנה הממלכתי, השר בני גנץ, התייחס היום (ראשון) לסערה סביב טיוטת חוק הגיוס החדש, ואיים כי ככל שהחוק יעבור הוא וחבי סיעתו לא יוכלו להמשיך להיות חברים בממשלה.

האריס נגד נתניהו: "מבצע ברפיח יהיה טעות, עלול להשליך על היחסים עם ישראל"
"אין מקום לכולם": חבר הכנסת ואטורי על סערת חוק הגיוס | האזינו

״חוק הגיוס כפי שמגבשת הממשלה, הוא כשל ערכי חמור שיביא לקרע עמוק בתוכנו, בשעה שאנו צריכים להילחם ביחד מול אויבינו", אמר גנץ בפתח דבריו, "אנו פועלים כדי שחוק כזה לא יעבור במתכונת הזו. לא נוכל להסתכל בעיניים ללוחמים שנמצאים בגבולות ומעבר להם, ומתבקשים להאריך את שירותם. לא נוכל להישיר מבט לחיילי המילואים שעוזבים מאחור משפחה ועסקים. העברת חוק כזה היא קו אדום בשגרה, ובעת מלחמה כמו מתנוסס מעליה דגל שחור".

בני גנץ (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
בני גנץ (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

"העם לא יוכל להשלים איתה, הכנסת לא תוכל להצביע בעדה, וחבריי ואני לא נוכל להיות חברים בממשלת החירום אם חקיקה כזו תעבור בכנסת ותיכנס לספר החוקים של מדינת ישראל, באופן שיפגע באחדות ובביטחון המדינה בכלל, בזמן מלחמה בפרט", הוסיף.

"אני קורא לשרי הליכוד וחברי הכנסת - השמיעו קולכם, אל תישאו את אות הקין הזה. אני פונה למנהיגי המפלגות החרדיות כמי שאין לו ספק בחשיבות לימוד התורה ושימור מורשת ומסורת ישראל - אל תנסו להעביר חוק לא נכון, שהעם כולו לא יכול לשאת. זה לא יעבור, וזה יפגע קודם כל בחברה החרדית, שגם בשמה ובשבילה, עלינו לקדם פתרונות שיביאו להגדלת ההשתתפות בשירות המדינה והעם".

לסיום ציין גנץ: "אפשר להביא חוק נכון והוגן שייתן מענה לצרכים המבצעיים של צה"ל כאן ועכשיו. אפשר להביא מתווה שירות שיחזק אותנו מול אויבינו ויאחד אותנו למען עתידנו המשותף".

בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בהצהרתו דוחה גנץ את האולטימטום מטווח הזמן הקרוב – לחודש יולי, לאחר שהחוק צפוי לעבור בקריאה שלישית. בכל מקרה, על פי הערכות, צפוי גנץ לעזוב את ממשלת החירום עוד לפני כן, ולכן לא ברור אם יש בהצהרה בכדי להשפיע על קבלת ההחלטות של נתניהו.

הצעת החוק כוללת, בין השאר, קביעת מכסות גיוס בידי הכנסת, טווח זמן של שנה לעמידה במכסות אלה והארכה במידת הצורך. אי־עמידה ביעדים לגיוס חרדים תגרור סנקציות כלכליות, שייכנסו לתוקף בעוד שלוש שנים ובאופן יחסי לעמידה ביעדים.

סעיף נוסף, המדבר על העלאת גיל הפטור ל־35, מחולל סערה בממשלה. זאת, בעוד הדרג המקצועי במשרד האוצר ממודר לגמרי מהמגעים בעניין. בכירים באוצר העבירו מסר לממשלה, שלפיו אם העלאת גיל הפטור ל־35 תאושר, זה יהיה “אסון כלכלי”, שיקשה על שילוב חרדים בשוק התעסוקה. הדרג המקצועי באוצר מגבש חוות דעת חריפה נגד החלטת הממשלה המסתמנת בסוגיה זו.

צעירים חרדים בפתח לשכת הגיוס בתל השומר באוקטובר האחרון (צילום: אבשלום ששוני)
צעירים חרדים בפתח לשכת הגיוס בתל השומר באוקטובר האחרון (צילום: אבשלום ששוני)

בתוך כך, יואב גורדוס, ראש אגף התקציבים באוצר, חיבר מוקדם יותר מסמך אזהרה חריף מפני השלכות הפטור הגורף מגיוס חרדים: "במידה והאוכלוסייה הנמצאת כיום במעמד 'תורתו אומנותו' הייתה מתגייסת בדומה לאוכלוסייה היהודית הלא-חרדית, ניתן היה לקצר את משך שירות החובה בשבעה חודשים לכולם", כתב.

"לחילופין, ניתן היה לצמצם את היקף ימי המילואים הצפויים להיות  לתעסוקה מבצעית בשנת 2024 (ובשנים הבאות ככל והיקף הימים יישאר דומה) בכ-86%. כך למשל, לוחם מילואים שהיה צפוי לשרת 36 ימים בתעסוקה מבצעית, עם גיוס אוכלוסייה זו היה צפוי לשרת כחמישה ימים בלבד".

החוק כאמור צפוי לעלות לאישור השרים כבר בשבוע הקרוב, ותזכיר החוק צפוי להיות מוגש עד 21 באפריל, וב-19 יובא לאישור הממשלה. הצפי הוא להשלים את הליכי החקיקה עד 29 ביוני, כחודש לפני שיסתיים מושב הקיץ של הכנסת.