מועצת הביטחון אימצה היום (שני) החלטה שקוראת להפסקת אש מיידית בעזה בזמן הרמדאן ושחרור מיידי וללא תנאי של כל החטופים. 14 מדינות הצביעו בעד ההחלטה. ארצות הברית לא השתמשה בזכות הווטו שלה, ונמנעה מההצבעה. מועצת הביטחון של האו"ם מסרה לאחר ההצבעה כי "יש צורך דחוף להגביר את הסיוע לעזה, ואנו דורשים להסיר את כל המכשולים להעברתו".

גורם מצרי חושף: אלו התוכניות שישראל שוקלת ליום שאחרי
חמאס מפרט: הסיבות שאנחנו לא יכולים לחתום על עסקת חטופים

שגרירת ארצות הברית באו"ם, לינדה תומאס גרינפילד, אמרה אחרי ההצבעה: "אנחו קרובים לעסקת לשחרור חטופים - אבל עוד לא שם. לא הסכמנו עם כל מה שיש בהחלטה כמו העובדה שהיא לא גינתה את חמאס ולכן נמנענו. כל הפסקת אש חייבת להגיע עם שחרור כל החטופים, והדרך היחידה לסיום הסכסוך הזה היא שחרור כל החטופים", היא הוסיפה: "סין ורוסיה אינן מסוגלות לגנות את מתקפת הטרור שפתח חמאס ב-7 באוקטובר".

נאום ''מצב האומה'' של נשיא ארה''ב ג'ו ביידן - 2024 (צילום: רויטרס)
נאום ''מצב האומה'' של נשיא ארה''ב ג'ו ביידן - 2024 (צילום: רויטרס)

ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר: "ארה״ב נסוגה מעמדתה העקבית במועצת הביטחון שבה קשרה רק לפני כמה ימים בין הפסקת אש לשחרור החטופים. בהחלטה הקודמת סין ורוסיה הטילו וטו בין השאר משום שהן תמכו בהפסקת אש בלי שחרור החטופים. ארה״ב לא הטילה היום וטו על הנוסח החדש שקורא להפסקת אש ללא התנייה בשחרור החטופים. 

זוהי נסיגה ברורה מעמדתה העקבית של ארה״ב במועצת הביטחון מאז תחילת המלחמה", הוסיף, "נסיגה זו פוגעת גם במאמץ המלחמתי וגם במאמץ לשחרור החטופים, משום שהיא נותנת לחמאס תקווה שהלחץ הבינלאומי יאפשר להם לקבל הפסקת אש ללא שחרור חטופינו. ראש הממשלה נתניהו הבהיר כבר אמש שאם ארה״ב תיסוג מעמדתה העקרונית הוא לא ישלח את המשלחת הישראלית לארה״ב. לאור השינוי בעמדה האמריקאית, הוחלט כי המשלחת הישראלית לוושינגטון לא תצא".

בנימין נתניהו (צילום: AFP via Getty Images)
בנימין נתניהו (צילום: AFP via Getty Images)

שגריר ישראל לאו״ם גלעד ארדן: "שחרור החטופים צריך להיות הראשון בסדר העדיפויות של המועצה. הדרישה שלכם להפסקת אש מבלי להתנות אותה בשחרור חטופינו, פוגעת במאמצים לשחרורם ונותנת לחמאס תקווה, להשיג הפסקת אש בלי לשחרר את החטופים. כל חברות המועצה כולן, היו צריכות להתנגד להצעה הזו. מועצת הביטחון הזדרזה, ובצדק, לגנות את מתקפת הטרור בקונצרט ברוסיה מיד אחרי שבוצעה. אבל את הטבח בפסטיבל נובה, מועצת הביטחון מסרבת לגנות כבר שישה חודשים. זו חרפה! אתם מפלים בין דם לדם".

לאחר ההאשמות בישראל, דובר הבית הלבן ג׳ון קירבי מסר: "העובדה שלא הטלנו וטו על החלטת מועצת הביטחון לא מהווה שינוי בעמדת ארה״ב. לאור העובדה שאנחנו חושבים שהפסקת אש ושחרור חטופים מגיעות יחד - החלטנו להימנע. שר הביטחון גלנט ייפגש היום בבית הלבן עם היועץ לביטחון לאומי סאליבן ואין לי ספק שבפגישה הזו נדבר על התכניות למבצע ברפיח. אנחנו מתמקדים בלהתקדם בעסקת החטופים ובהכנסת סיוע לעזה".

ג'ון קירבי (צילום: REUTERS/Leah Millis)
ג'ון קירבי (צילום: REUTERS/Leah Millis)

בצל הדרמה המדינית, הפרשן המדיני של 'וואלה!' הרחיב על האירוע בריאיון ב-103FM, ואמר כי "זו פעם ראשונה מאז תחילת המלחמה שמועצת הביטחון מאמצת איזושהי החלטה שעוסקת בהפסקת אש. זו פעם ראשונה ואין וטו אמריקאי, הם נמנעו ושאר 14 חברות מועצת הביטחון הצביעו בעד".

"כמה דקות לפני ההצבעה נתניהו פתח בטנטרום והוציא הודעה לפיה אם ארה"ב לא תטיל וטו על החלטה שאינה קושרת בין הפסקת אש לשחרור חטופים, הוא לא ישלח את אנשיו צחי הנגבי ורון דרמר לשיחות בוושינגטון בנושא המבצע ברפיח", הוסיף ,"אלה שיחות שאמורות להתקיים ביום רביעי. כעת נשאלת השאלה מדוע נתניהו מחליט לייצר עימות על הדבר הזה ולפרש את ההחלטה של מועצת הביטחון בצורה שלילית ולא חיובית".  

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד מסר בתגובה: "הודעתו המתריסה של נתניהו נגד האמריקאים היא עוד נסיון עלוב ועצוב להסיט את תשומת הלב מחוק הגיוס על חשבון יחסיה של ישראל עם ארצות הברית. זה חוסר אחריות מבהיל מראש ממשלה שאיבד את זה".

בסוף השבוע, כזכור, הצעה להפסקת אש שהגישה ארצות הברית במועצת הביטחון נפלה בעקבות וטו שהגישו רוסיה וסין. 12 מדינות הצביעו בעד ההחלטה שכללה קריאה לשחרור החטופים הישראלים מעזה, שתיים הצביעו נגד ואחת נמנעה. 

נשיא צרפת עמנואל מקרון הודיע שמדינתו עובדת על החלטה חדשה לאו"ם לקידום הפסקת האש ברצועה: "בעקבות הווטו של רוסיה וסין לפני מספר דקות, אנחנו הולכים לחדש את העבודה על הבסיס של ההצעה הצרפתית במועצת הביטחון, ולעבוד עם שותפינו האמריקאים, האירופאים והערבים כדי להגיע להסכם", אמר במפגש של מנהיגי האיחוד האירופי בבריסל. 

מועצת הביטחון של האו''ם אישרה החלטה להפסקת אש בעזה (צילום: רויטרס)
מועצת הביטחון של האו''ם אישרה החלטה להפסקת אש בעזה (צילום: רויטרס)

בתגובה להפלת ההצעה, שגריר ישראל לאו"ם גלעד ארדן נאם בדיון על המלחמה בעזה של מועצת הביטחון והבהיר: "המועצה הביעה דאגה ממבצע ברפיח. אין מדינה שמבקשת להימנע ממבצע ברפיח יותר מישראל. אבל מבחינת ישראל, אין אפשרות אחרת. הדרך להפסקת אש קבועה עוברת שם".

עוד הוסיף: "אם למועצת הביטחון יש רעיונות אחרים כיצד ניתן לפרק את ארגון הטרור הרצחני חמאס מבלי להיכנס לרפיח, ישראל תשמח לשמוע אותם. אולם כדי להביא לניצחון על הטרור, עלינו לעשות כל מה שנדרש". עוד אמר ארדן: "קראתם להפסקת אש לכבוד הרמדאן, אך הטבח של חמאס בוצע בשמחת תורה".