לאחר שבועות שבהן הובעה אופטימיות זהירה לגבי המגעים לעסקה עם חמאס, שתכלול את שחרור החטופים והפסקת האש, אתמול (שני) המגעים בדוחא קרסו - והמשלחת הישראלית חזרה לארץ. בעקבות ההתפתחויות, ד"ר הראל חורב, היסטוריון וחוקר בכיר לענייני פלסטינים במרכז משה דיין, אמר בשיחה עם מעריב: "צריך להתפכח מהאשליה שעסקה במחיר כואב אך סביר מונחת על השולחן".

אחותו של ירדן ביבס: "התחושה היא שאולי אנו כלי במערכה יותר גדולה"
"גול עצמי של ארה"ב": משמעות הצעד האמריקאי - והמנוף הנוסף של ביידן

לדבריו, "בנקודה הזו זה ברור מאוד גם למי שפקפק, שחמאס לא יעשה עסקה שלא תבטיח את שרידותו. הוא לא מחפש לשחרר אסירים, זו לא עסקת שליט. כל דבר פחות מהבטחת שרידותו אינם קבילים עבורו".

בהיעדר עסקה, אומר חורב כי "ישראל חייבת להיכנס עכשיו ב-200 קמ"ש למנופים של לחץ צבאי על חמאס, פגיעה בראשיו ככל שניתן והצבת איום ממשי צבאי דווקא לאור ההחלטה במועצת הביטחון", הוא הוסיף: "כל יום שבו אנחנו מניחים לחמאס לבזבז זמן, זה יום שבו החטופים נמקים. לכן צריך לגרום לחמאס לחשב חישובים אחרים של שרידות באופן שישבור את הזחיחות הנוכחית שלו לפיה מכונת המלחמה הישראלית עומדת להיעצר".

כוחות צה''ל בעזה (צילום: דובר צה''ל)
כוחות צה''ל בעזה (צילום: דובר צה''ל)

בהמשך השיחה התייחס חורב גם לשגיאות שעשתה ישראל מאז תחילת המלחמה, ואמר: "יש לחץ בינלאומי שאולי ישראל נענתה לו יותר מדי, וביזבזה זמן יקר שמזמן היה צריך לנצל למלחמת בזק שתסגור את כל התמונה הצבאית כולל נושא רפיח ובפרט ציר פילדלפי. היו כאן אילוצים שהורכבו מכמה דברים, בין היתר פריסת הצבא שלנו, כלים שנשחקו הכוחות שלא הוקצו בזמן לטובת רפיח וציר פילדלפי. אפילו אם היינו תופסים את הציר הזה ועובדים על נושא התת קרקע זו הייתה תרומה ענקית.

"כמה שהלחץ הבינלאומי היה נראה רציני אז, היום הוא יותר רציני וככל שהזמן יעבור הוא יותר רציני. מדובר על אסטרטגיה צבאית ותכנון לצד אישור הדרג המדיני שחייב לאשר או לא לאשר, וההמתנה עבדה נגדנו. כאשר יצרנו לחץ גובר והולך בזה שלא טיפלנו בסוגיית היום של אחרי בכך שלא הצגנו תכנית למעשה, אפשרנו פתח לחמאס מוחלש שלא יושמד עד הסוף ויהיה הסכם שכזה. זה כמובן נאיבי לחלוטין וחמאס יתעצם במהירות".

מחאה לשחרור החטופים (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)
מחאה לשחרור החטופים (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)

הדרך לפיתרון מהסבך אליו נקלעה ישראל, אומר חורב, עוברת בוושינגטון. "נתניהו צריך להזמין את עצמו לארצות הברית, לקחת את כל האנשים הכי מוכשרים שלו, ולהגיד לאמריקאים: חייבים ליישר קו, תגידו לנו מה אתם דורשים מאיתנו עבורנו רפיח לא יכולה להישאר ללא טיפול.

"אנחנו נכונים ומעוניינים לעבוד יד ביד, מצטערים שעד עכשיו זה המצב, מפה נאמץ תכניות ליום שאחרי ונשתדל על העניין ההומניטרי יותר, אבל תנו לנו להשלים את התכלית האסטרטגית של המלחמה. זה המפתח לשחרור החטופים והשמדת חמאס, ולשם כך צריך את האמריקאים איתנו ובתמורה ניישר קו בכל הדרישות עד היום שלא סיפקנו. צריך להבין שהיום שסוגיית היום שאחרי היא קריטית גם לצה"ל".