אחת מנקודות האור הרבות של ליל המתקפה האיראנית על ישראל - הייתה ההשתתפות של הירדן בהתגוננות מפני האיומים. אל אף שאיראן שלחה איום ישיר לעבר הירדנים, כי במידה ואלה ישתפו פעולה עם ישראל - דמם בראשם, השכנים שלנו לקחו חלק נכבד באירוע, כאשר מטוסים ומערכות הגנה אוויריות שלהם יירטו עשרות איומים. כתבנו מתן וסרמן שוחח עם ד"ר שי הר צבי, מומחה למזרח תיכון, שהרחיב על היחסים עם שכננו ממזרח.

למרות שיתוף הפעולה במבצע הלילי: בירדן תוקפים בחריפות את נתניהו

"בלילה שבין שבת ראשון, הוכח בפעם המי יודע כמה, כי ירדן הינה נכס אסטרטגי לביטחונה של מדינת ישראל", פתח ד"ר הר צבי. "בית המלוכה מצידו ניסה להצניע את הפעילות וטען בהודעה רשמית, כי חיל האוויר יירט 'עצמים מעופפים' שחדרו לשטח הממלכה כדי למנוע פגיעה באזרחים. זאת, ללא אזכור מפורש של איראן כמי שעומדת מאחורי המתקפה".

התקיפה האיראנית לכיוון ישראל, מצולמת מעמאן בירדן (צילום: רויטרס)
התקיפה האיראנית לכיוון ישראל, מצולמת מעמאן בירדן (צילום: רויטרס)

לדברי ד"ר הר צבי, יש משמעות רבה לתגובה הירדנית: "ניכר כי מדובר בשלב נוסף במתיחות ארוכת השנים בין ירדן לאיראן. כזכור, היה זה המלך עבדאללה שטבע כבר לפני כשני עשורים את הביטוי 'הסהר השיעי' במטרה להזהיר מפני שאיפות ההשתלטות של איראן על המזה"ת. עפ"י דיווחים שונים, איראן עצמה פועלת באחרונה ביתר שאת לעודד חתרנות בממלכה באמצעות המליציות בעיראק ואף להשתמש בשטחה כתווך להברחת אמצעי לחימה ליהו"ש. ביטוי סמלי למתיחות בין המדינות ניתן לראות בהודעה של שר החוץ הירדני, כי הוא זימן את השגריר האיראני בממלכה ודרש ממנו לעצור את ההשמצות נגד ירדן מצד גורמים איראנים".

"חשוב להדגיש, כי מאז פרוץ המלחמה, ירדן נאלצת לתמרן בין האינטרסים האסטרטגיים והחשש מהציר האיראני לבין האילוצים הפנימיים והצורך לרצות את דעת הקהל הפנימית העוינת לישראל (שכיום, עפ"י הערכות, יותר מ-50% מתושביה הינם ממוצא פלסטיני). תרחישי האימים של בית המלוכה נעים בין תסיסה עממית ומחאות רחבות היקף בממלכה בעידוד גורמים חיצוניים לבין התפרצות אלימות ביהו"ש, שתזלוג לתחומי הממלכה ותלבה עוד יותר את הרגשות האנטי ממסדיים והאנטי ישראליים. זאת, לצד החשש, כי כישלון במיטוט משטר החמאס בעזה, עלול להצטייר כניצחון של הציר הרדיקאלי על ישראל והמחנה הפרו-אמריקני", הסביר ד"ר הר צבי.

צעדה בירדן למען הפלסטינים ברצועת עזה (צילום: רשתות ערביות)
צעדה בירדן למען הפלסטינים ברצועת עזה (צילום: רשתות ערביות)

הוא הוסיף: "לא בכדי המלך מאפשר מצד אחד לבכירי המשטר, ובראשם המלכה ראניא ושר החוץ א-ספדי, להטיח חדשות לבקרים ביקורות ארסיות בישראל, ולציבור לשחרר קיטור ולקיים תחת פיקוח הדוק, הפגנות למול השגרירות הישראלית בעמאן. כל זאת, תוך מתן ביטוי פומבי נרחב להיותה של ירדן מהמדינות הערביות המובילות שמעבירות סיוע הומניטארי לתושבי הרצועה. מהצד האחר, המלך נמנע עד כה מנקיטת צעדים שיש בהם כדי לפגוע מהותית בשלום ובקשרים הבילטראליים עם ישראל, והסתפק בעיקר בצעד הסמלי של החזרת השגריר. מדיניות דואלית זו משקפת גם את ההבחנה שהמלך עושה בין האינטרסים האסטרטגיים האזוריים של ירדן וחשיבות שימור מכלול הקשרים עם ישראל לבין יחסיו האישיים המעורערים עם ראה"מ נתניהו, שספק רב אם ישתנו בעתיד הקרוב".

ד"ר הר צבי הדגיש כי "הסכם השלום בין ישראל לירדן הינו נדבך מרכזי בארכיטקטורה הביטחונית של מדינת ישראל. למעשה, ירדן מהווה עומק אסטרטגי עבור ישראל ומרכיב חיוני בהגנה על הגבול המזרחי. נוכח זאת, ישראל צריכה לפעול לשימור הקשרים עם ירדן בערוצים השונים, ובוודאי להימנע מהצהרות ומעשים בכלל, ולקראת חגי ישראל בשבועות הקרובים בפרט, שיש בהם כדי להביך את המלך ולפגוע בלגיטימציה לשלטונו. זאת, בייחוד בכל הקשור למעמד המיוחד של הממלכה במקומות הקדושים בירושלים. במישור המעשי, ישראל צריכה לאשר באופן מיידי את הבקשה הירדנית להארכת ההסכם לאספקת מים, שכן מדובר באינטרס ראשון במעלה של בית המלוכה נוכח מצוקות המים הגוברות במדינה".

ד''ר שי הר צבי (צילום: גלעד קוולרצ'יק)
ד''ר שי הר צבי (צילום: גלעד קוולרצ'יק)

"מעבר לכך, ההתגייסות שבשתיקה של ירדן להגנה על ישראל ממחישה את היותה שחקן מרכזי בתוכנית הרחבה של הנשיא ביידן. זו כוללת הקמת ברית אזורית מדינית, ביטחונית וכלכלית בין ישראל למדינות ערב, בהובלתה של ארה"ב, שבמרכזה נורמליזציה עם סעודיה, כנגד איראן ובעלי בריתה ברחבי המזה"ת. ניתן רק לשער את היתרונות האסטרטגיים הרבים הטמונים בברית כזו עבור מדינת ישראל. כדי להפוך את החלום למציאות נדרשת תבונה מדינית ועיצוב אסטרטגיה אזורית ל"יום שאחרי" שתשתלב בחזונו של הנשיא ביידן. זו העת של ראה"מ נתניהו להחלטות אסטרטגיות אמיצות והרות גורל לעתידה של מדינת ישראל", סיכם.