דובר משרד החוץ הקטאריאמר היום (שלישי) לעיתון "אל-מיידין" כי כל עוד מאמצי התיווך של קטאר נמשכים - אין הצדקה לסיים את הנוכחות של בכירי חמאס בדוחא.

את דבריו אמר על רקע הדיווח ב"וול סטריט ג'ורנל" כי הנהגת חמאס שוקלת לעזוב את המדינה. לפי הדיווח, גורמים בעולם הערבי אמרו כי חמאס מקיים מגעים עם שתי מדינות ערביות וציינו כי אחת מהן היא עומאן.

טרם לכן, ראש ממשלת קטאר מוחמד א-תאני הודיע כי מדינתו "בוחנת מחדש את מעמדה כמתווכת בין ישראל לעזה". לדבריו, "תפקידנו מנוצל לרעה על ידי פוליטיקאים למטרותיהם". דבריו של א-תאני מגיעים כמה ימים לאחר ש חמאס הודיע פעם נוספת כי המתווה העדכני לעסקת חטופים לא מקובל עליו.

יש חלופה?

קטאר היא אחת מהמתווכות בין ישראל לארגון הטרור. סא"ל במיל' אלון אביתר, מומחה לזירה הפלסטינית, שוחח עם ענת דוידוב ואודי סגל ברדיו 103fm והתייחס לדיווחים לפיהם החלה הלשכה המדינית של חמאס לבדוק את האפשרות לעזוב את קטאר לעומת מדינות כמו עומאן וכי גם טורקיה נשקלת בימים אלה כיעד למעבר מטה הארגון. לטענתו,  "הטורקים יותר גרועים, הם האח הגדול של חמאס".

"אני חושב שמדובר באיזשהו מהלך פוליטי, ניסיון של הנהגת חמאס להפעיל לחץ על קטאר, הם רומזים שיש להם מתווכת שיותר נוח להם איתה - טורקיה", אמר. "אני חושב שאלו ניסיונות של חמאס לא לנטוש את קטאר ולהתחבר לטורקים, אלא להפעיל לחץ על הקטארים, שכנראה מנסים תחת הלחץ הגובר עליהם להיות מתווכים יותר אובייקטיבים לכאורה, אולי הקטארים מנסים לדחוק לפינה את הנהגת חמאס". 

בחודש שעבר ח"כ צבי סוכות שוחח עם אודי סגל וענת דוידוב על המו"מ באשר לעסקת חטופים, והציע את מצרים, המדינה השכנה, כמתווכת: "בעיה לשים את הקטארים כמתווכים - חלק מציר הרוע. יש עוד מתווכים בעולם - גם המצרים בעייתיים, אבל הם עדיפים על הקטארים בוודאי".