השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר התנגד לרצון של ראש הממשלה בנימין נתניהו להיענות לבקשת בריטניה לבקר אסירים ביטחוניים, ביניהם גם פעילי נוח'בה, בכלא הישראלי. חרף דעתו, ראש הממשלה קבע שיוכנסו לבתי הכלא שופט ישראלי ושני משקיפים זרים.

פוטין יתקוף באנגליה? בכירים בצבא הבריטי חוששים מהתרחיש הבא
שעות גורליות: זאת ההצעה המצרית שדנים בה בשעה זו בקבינט המלחמה

בתגובה, תקף בן גביר את נתניהו: ״לצערי שוב רה״מ מוביל מדיניות שגויה שפוגעת בהרתעה. ההחלטה היום בקבינט לכפות עלי ביקורים של משקיפים זרים בבתי הכלא שיבדקו את מצבם של מחבלים  היא טעות חמורה". 

עוד הוסיף כי "החטופים שלנו בעזה מקבלים התעללות, לא ביקורים ודאגה לזכויות. הביקורים הללו פוגעים בהרתעה ובמו״מ מול החמאס, מעלים את המורל למחבלים, עלולים להוביל למהומות בכלא, ומעבר לכך זו פגיעה בריבונות הישראלית, ופתח להתערבות בינלאומית בנושאים נוספים בעתיד. שום מדינה שמכבדת את ריבונותה וביטחונה לא הייתה מאפשרת לזה להתרחש״.

זמן קצר לאחר מכן, טען גורם מדיני כי "ראש הממשלה והקבינט לא מוכנים לאשר ביקור של הצלב האדום כל חטופינו לא מקבלים ביקורים כאלה. עם זאת, קבעו ששופט ישראלי ושתי לשעברים בריטים שיקבעו ע״י ישראל יוכלו לעשות בדיקות מדגמיות כדי להוכיח שישראל מקיימת את הסטנדרט הבינלאומי".

כאמור, טרם הדיון, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר התנגד לרצון של בריטניה לביקור האסירים הביטחוניים בכלא: "החטופים שלנו זכו לביקור דומה?".

בנימין נתניהו (צילום: מרק ישראל סלם, פלאש 90)
בנימין נתניהו (צילום: מרק ישראל סלם, פלאש 90)

נתניהו תמך באפשרות ביקור של שני משקיפים זרים עם שופט ישראלי, ואילו השר בן גביר התנגד לכך בתוקף וגיבה את ההתנגדות באמצעות פסק דין של בג"צ בפרשת עובייד ודיראני לפיה התקבלה דרישת ההדדדיות וכן בחוות דעת מקצועית של שבס שקובעת שביקורים יתסיסו את הנוחבות. בן גביר ביקש להציע את דרישת ההדדיות לפיה יתקיים ביקור זהה של נציג בינלאומי אצל החטופים שלנו בעזה.

בן גביר הציג בפני נתניהו שורה של נימוקים להתנגדותו:

  • ⁠זו דרישה שנועדה להחליש אותנו במו"מ. מצב האסירים רק מלחיץ את החמאס
  • דרישת ההדדיות: - החטופים הישראלים לא זכו לשום ביקור זהה של גורם בינלאומי בשבי החמאס. 
  • הבריטים כנראה לא הפנימו שהמנדט הסתיים והספר הלבן לא בתוקף. 
  • לשב"ס מערכת פיקוח מקצועית ועצמאית
  • ⁠הדרישה של ביקור מפקח מטעמם, הוא פגיעה בריבונות המדינה. שום מדינה שמכבדת את עצמה לא מסכימה לזה.
  • חוות דעת שב"ס - ביקור כזה יהיה גורם מתסיס שעלול להביא למהומות בקרב האסירים הביטחוניים.
פעילות צוות הקרב של חטיבת הנח״ל. קרדיט: דובר צה"ל (צילום :דובר צה"ל)