בזמן שכוחו נחלש בעקבות מלחמת אזרחים בת שלוש עשרה שנים, נשיא סוריה בשאר אל-אסד מנסה לתמרן בין מערכות היחסים עם שתי בעלות בריתה המשמעותיות שלו - איראן ורוסיה. בזמן שאיראן ושלוחותיה מציגים את הזדהותם עם חמאס במלחמתו נגד ישראל, הרוסים מנגד דוחפים ליציבות באזור. "אסד הוזהר בבירור על ידי הישראלים שאם סוריה תפעל נגדם, הם ישמידו את המשטר שלו", אומר דיפלומט מערבי שביקש להישאר אנונימי לאתר lapresse.

חמאס השיב למתווה שעל הפרק: האם עסקה תצא לפועל בקרוב?

אנדרו טבלר, אנליסט במכון וושינגטון, מבטיח מצדו שרוסיה ואיחוד האמירויות הערביות, שנורמלו את יחסיהן עם המשטר ב-2018, "דחקו בה להתרחק מהסכסוך" בין ישראל לחמאס. מאז תחילת המלחמה ב-7 באוקטובר, התגברו בסוריה הפשיטות הממוקדות כנגד איראן והפרוקסי שלה למיניהם, המיוחסות לישראל, והסבו אבדות כבדות למשמרות המהפכה.

התגברות התקיפות והמלחמה בעזה עוררו חשש מתגובה מהחזית הסורית, רדומה ברובה במשך עשרות שנים, נגד ישראל. אבל בזמן שבעלות בריתה של טהראן בלבנון, עיראק ותימן התגייסו לסייע לחמאס, החזית הזו נשארה רגועה יחסית.

מאז תחילת המלחמה נרשמו 26 שיגורי רקטות בלבד מסוריה לישראל, כך לפי מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם (OSDH). רוב הרקטות נפלו באזורים לא מיושבים, לפי אנדרו טבלר. הוא סבור שהדבר "התפרש בוושינגטון ובמקומות אחרים כמעין מסר מוצפן לפיו הנשיא הסורי רוצה להתרחק מהסכסוך בעזה".

זירת חיסול הבכיר האיראני בסוריה (צילום: רשתות ערביות)
זירת חיסול הבכיר האיראני בסוריה (צילום: רשתות ערביות)

בנוסף, איראן צמצמה לאחרונה את הנוכחות הצבאית שלה ברחבי דרום סוריה, במיוחד באזורים הגובלים ברמת הגולן , חשף מקור המקורב לחיזבאללה ול-OSDH. הצבא הרוסי מצדו הודיע ​​בתחילת אפריל כי הקים עמדה נוספת בסוריה "באזור רמת הגולן" כדי "לפקח על הפסקת האש ולקדם הסלמה". הדיפלומט המערבי טוען כי: "אסד מקווה לקבל פיצויים מהערבים והמערביים על האיפוק הזה, והרוסים דוחפים אותו לעשות זאת".

הנשיא הסורי, שמעמדו נחלש ממלחמת האזרחים, אשר חירבה את ארצו ודחפה את הכלכלה לסף חנק, מנודה על ידי המערב ומנסה לנרמל את יחסיו עם מדינות ערב. אסד מקווה לערב את המונרכיות העשירות במפרץ במימון השיקום של ארצו.

בעוד שבכמה בירות באזור פרצו הפגנות תמיכה סוערות בפלסטינים בעזה, בדמשק גם נרשמו רק כמה מחאות בודדות ולא משמעותיות. "המשטר שונא את חמאס ואין לו רצון לתמוך באחים המוסלמים, שניצחונם יכול רק לחזק את חבריהם בסוריה", מסביר הדיפלומט המערבי.

הנשיא הסורי עדיין לא שכח שחמאס, שהיה פעם בעל ברית קרוב של דמשק, תמך בהתקוממות העממית ב-2011. חמאס הודיע ​​ב-2022 על פתיחת דף חדש עם אסד, אך האחרון סבר שעדיין "מוקדם מדי" לדבר על "חזרה לשגרה".