היום (חמישי) התקיים דיון של הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל בנושא תוכנית למענקי עידוד הישארות של עסקים, מפעלים ועובדים בקווי העימות בצפון. הדיון התקיים בבית לוחמי הגטאות בקיבוץ לוחמי הגטאות בגליל המערבי, והתנהל בראשותו של ח״כ מיכאל ביטון.

"את מטולה לא סגרו ואת מירון כן?": הסערה בעקבות דברי גולדקנופף
יו"ר יד לבנים על שיבוץ הפוליטיקאים בבתי העלמין: "למה להכניס אצבע בעין ולעשות דווקא?"

בנוסף לדיון, התקיים גם סיור בבית לוחמי הגטאות לזיכרון השואה. עוד נכחו בוועדה גם הח״כים טטיאנה מזרסקי, רם בן ברק, ששון גואטה ואריאל קלנר, יו״ר פורום קו העימות וראש מועצת מטה אשר משה דוידוביץ וראשי רשויות נוספים מהצפון.

מוטי אוחנה, בעל העסק ״טרק ים אכזיב״, דיבר בוועדה על הקשיים הכלכליים כתוצאה מהמצב הביטחוני - ועל כך שעדיין לא קיבל פיצויים מהמדינה: ״אני בן 42, לוחם במילואים, 7 חודשים שבקושי הייתי בבית בגלל שירות מילואים אינטנסיבי. בשל הקרבה לגבול, העסק שלי פונה והוא מוגדר כשטח צבאי סגור בצו אלוף".

הפגנת תושבי הצפון  (צילום: דוד כהן פלאש 90 )
הפגנת תושבי הצפון (צילום: דוד כהן פלאש 90 )

"באוקטובר 2023, עם פתיחת המסלולים הירוקים של הפיצויים ממשרד האוצר ורשות המיסים, רואה החשבון שלי הגיש עבורי בקשה למסלול ירוק, וזמן קצר לאחר מכן, הודיעו על המסלולים האדומים. קיבלתי פיצויים על חודש אוקטובר בלבד ומחודש נובמבר ועד היום, אני מנסה בכל דרך אפשרית לעבור למסלול אדום, אך ללא הצלחה. פניתי לקבלת סיוע, שילמתי סכומי כסף גבוהים עבור ייעוץ משפטי, אך עדיין לא קיבלתי תשובה מהמדינה". 

"לקחתי הלוואה של חצי מיליון ש"ח כדי לשרוד, אך גם סכום זה כמעט אזל. אני זקוק להלוואה של עוד חצי מיליון ש"ח כדי להמשיך ולתפקד. נאלצתי לפטר חלק מהעובדים, אני משלם את כל החובות כרגיל - מס הכנסה, מע"מ, ביטוחים - למרות המצב הקשה ועל אף שהעסק סגור. אני וחבריי, בעלי עסקים נוספים בצפון, אוהבים את האזור ואת ענף התיירות. אנו קוראים לממשלה לפעול באופן מיידי ליישור קו ולטפל בעסקים שלנו שקורסים״. 

משה דוידוביץ, ראש המועצה האזורית מטה אשר, אמר בוועדה כי "בעלי עסקים, תיירנים, חקלאים ואחרים קורסים תחת הנטל של שיתוק מוחלט של הצפון כבר כמעט שבעה חודשים, ואין אופק לסיום המלחמה בצפון! יש שאומרים שהיא לא התחילה עדיין והעסקים לא יכולים לחכות! מדובר על עסקים שקרסו, רבים מהם מעידים כאן בוועדה על כך שלא קיבלו ולו שקל מתחילת המלחמה! צריך לתת להם עכשיו פתרונות!".