חבר הכנסת דני דנון שוחח היום (חמישי) עם אודי סגל וטל שלו ברדיו 103fm וביקר את הממשלה בהתנהלות המלחמה בהקשר למשבר מול ארה"ב.

לפיד בביקורת קשה: "אילולא גנץ ואיזנקוט - היינו אחרי עידן נתניהו"
פרשן ערבי טוען: "הפעולה ברפיח לא מוגבלת באישור האמריקאים"

על השאלה האם זכור לו משבר כה עמוק ביחסים, השיב: "אני זוכר משברים, אבל אני חושב שמשבר כזה, שיש לו השלכות משמעותיות ביטחוניות, זה דבר שלא ראינו מאז שנות השמונים. בעייתי מאוד, אבל אנחנו צריכים בנושא הזה להאשים רק את עצמנו, כי אנחנו השתהינו בקבלת החלטות, הקשבנו לאמריקאים. בתחילת 2024 כשהם לחצו עליהם להאט את הקצב המלחמתי, וזו הייתה הטעות, היינו צריכים להמשיך בכל הכוח, לגמור את האירוע של חמאס ברצועת עזה".

דנון המשיך והודה כי "אני חושב שהקבינט הקשיב לאמריקאים יותר מדי בהתחלה. זו הייתה הטעות, הייתה מחשבה שהאמריקאים יעריכו את זה ותראה מה קורה היום, הם אומרים 'למה לא סיימתם כבר?', והם באים היום עם דרישות קשות מאוד ושמים אותנו במצב מאוד בעייתי".

"יכול להיות שגם עכשיו הקבינט לא צריך להקשיב לאמריקאים?", הקשתה שלו, וח"כ דנון הסביר: "תראי, אני חושב שאנחנו צריכים לגמור את האירוע שנקרא חמאס ברצועת עזה, בהחלט צריך לשקול בצורה מכובדת גם ללכת למהלך משמעותי בלי ארה"ב, אני לא אומר במאת האחוזים, צריך לשקול את זה. הרעיון שכל פעם אנחנו דוחים את ההחלטות, לא משפר את המצב שלנו".

עוד התייחס דנון לביקורת האמריקאית סביב אי ניהול הדיון לגבי היום שאחרי ברצועת עזה: "אני הצגתי תוכנית, חודשיים לתוך המלחמה, גם דיברנו עליה - היא כללה עידוד הגירה, את רצועת הביטחון שנבנית ברגעים אלו, אבל אני מסכים איתך שהיינו צריכים לבוא ולומר 'אנחנו מדברים על היום שאחרי, אבל אנחנו חייבים לסיים את המשימה של חיסול חמאס'. בנושא הזה, כרגע קשה מאוד לדבר על חלופות לחמאס כאשר אין ידיעה ברורה שאנחנו מכריעים את חמאס.

סינוואר, ביידן, נתניהו  (צילום: מרק ישראל סלם,רויטרס,עבד רחים כתיב)
סינוואר, ביידן, נתניהו (צילום: מרק ישראל סלם,רויטרס,עבד רחים כתיב)

יש יעד אבל הוא לא מספיק מוגדר, היעד הוא להוציא את שלטון החמאס ושאנחנו לא נהיה שם, אבל זה לא מספיק, צריך ללכת צעד אחד נוסף - לבחון חלופות, לדבר עם השותפים האזוריים שלנו, עם ארה"ב. הבעיה שברגע שלא הכרענו את חמאס, גם הכוחות ששקלנו בעתיד לשתף פעולה איתם, לא ממהרים לדבר. אנחנו צריכים להבין שההכרעה היא קריטית. צריכים להכריע את חמאס ולהתחיל במקביל את התהליך של בניית אלטרנטיבה - זה הולך יחד".

על השאלה מה צריך ראש הממשלה נתניהו לעשות בעקבות אמירותיו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, אמר: "קודם כל צריך להמשיך שיח, לא לסגור דלתות. היו משברים עם ארה"ב בעבר, גם מלחמת לבנון, גם בוש, זו לא פעם ראשונה. אבל בהחלט אנחנו צריכים להציג לאמריקאים שללא הכרעת חמאס לא יהיה שינוי ברצועת עזה".

לסיום הביע ח"כ דנון את דעתו על שאירע במהלך הפגנות משפחות החטופים: "את משפחות החטופים צריך לחבק, נקודה, אבל צריך לומר מילה לשוטרים - לא תמיד השוטרים יודעים להבחין מי זה מי, ורק לאחר מכן זה מתברר. צריך גם להסתכל בעיניי השוטר שנמצא באיילון וקיבל הוראה לפנות ציר כדי לאפשר תנועה. המשטרה צריכה לבוא בהידברות עם אותם מארגנים לראות איך מונעים תמונות קשות כאלו".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm